Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken SSD i MBP15?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 10:32

Jag skall köpa en MBP15 2,53 GHz och var först beredd att satsa på den stora SSD-disken, men efter att ha läst på lite så verkar det väldigt enkelt att byta hårddisk själv (?) - vilket ju skulle leda till att man sparar en hel del pengar, gissar jag.

Jag vill därför veta vilken SSD-disk som gör sig absolut bäst i den dator jag skall köpa.

Jag kommer även köpa till 8 GB RAM-minne i efterhand eftersom det fortfarande verkar vara mycket dyrare hos Apple. Undrar därför vilka jag skall köpa så det inte blir nått fel..

Har ni länkar till det ni tipsar om så vore det nice!

Påverkas garantin om jag byter hårddisk själv?

Garantin skall inte påverkar så länge du inte gör sönder något när du byter disk. HDD och RAM-minne brukar vara de grejer som är okej att byta själv utan att förverka garantin. Dock skall man vara försiktig...

Vad gäller disk så finns det egentligen bara en disk som gäller:
Intel X25-M G2
Den finns i två varianter 80 GB och 160 GB. Båda är lika "prisvärda"(de kostar ungefär lika mycket räknat i GB/krona). Bara att bestämma sig för hur mycket lagring man behöver.
Det är den SSD disk som har fått överlägset bäst resultat i de tester som gjorts hittils.

Finns en del information och en del ytterligare länkar i den här tråden

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 11:06

Härligt - tack för det svaret! Det gör det enkelt att välja

Är det rent av så att den disken är bättre än de diskar Apple använder sig av?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 11:41

Vore intressant att veta om det är någon prestandaskillnad på den disken du tipsar om och den disken som Apple använder för att få reda på om det verkligen är värt att köpa och byta själv. Prestanda är bra

Det vore faktiskt ytterst intressant. Jag har själv ingen aning om vilken disk som Apple själva sätter i. Men det finns säkert någon här på forumet som kan svara på det??
Intel och Apple har ju ett riktigt bra samarbete, är det kanske till och med så att det sitter Intel-diskar som original??

Har en OCZ Vertex Series Mac Edition i min MBP sen 6 månader och den är grymt snabb.
OCZ Technology | Products | Solid State Drives | OCZ Vertex Series Mac Edition SATA II 2.5" SSD

  • Medlem
  • 2010-01-07 15:44

X-25 M är grym. Skruvade nyligen in en i min MB 5.1. Resultatet blev följande:

WD Scorpio Blue 5400rpm 500GB:
Write: 61,6 MB/s
Read: 62,1MB/s

Intel X-25M SSD 80GB:
Write: 83,9MB/s
Read: 258,5MB/s

Uppstart av program är numer rena drömmen. Men det är så enkelt att byta så att det är inte värt att beställa från Apple. Skruva in den själv och spar några tusenlappa.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-01-07 16:28

Gött!!

Köper jag den billigaste MBP15 och köper både minne och SSD separat så blir skillnaden följande:

Pris hos Apple: 8 GB ram och största SSD-disken (256 GB): 32.115 kr
Pris hos Apple: 8 GB ram och minsta SSD-disken (128 GB): 27.255 kr
Pris om jag köper SSD (160 GB (som är bättre??) och minne separat: 25.654 kr

Jag får dessutom en 250 GB-disk och 4 GB RAM över som jag kan sälja vidare alternativt stoppa in disken i en låda och köra den externt.

Köper jag dessutom datorn hos store.99.se så sparar jag några hundralappar där med

Så får det bli!

  • Medlem
  • 2010-01-07 16:42

Fy nu blev jag inte avis alls! Nänänä.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-08 11:41

Hur står sig Runcore:s SSD mot Intel?

1
Bevaka tråden