Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Voddler låser datorn - kräver ominstallation av OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår hade jag förutom oturen att fylla år även nöjet att felsöka min MacBook Pro. Följande hände:

På nyårsaftonen tittade jag under dagen på en film på Voddler. För att slippa titta på 4 minuters reklam när jag skulle titta vidare stängde jag bara locket på datorn efter att ha pausat filmen (testat detta förut utan problem). Igår när jag lyfte på locket såg jag filmen där den var pausad och skärmen var svagt upplyst. Datorn svarade emellertid inte och jag fick stänga av med knappen och starta igen. Vid uppstart hördes fanfaren som vanligt och äpplet dök upp med ringen som snurrar under, precis som vanligt. Efter en stund ersattes äpplet med ett stopptecken, ni vet som ett O med ett diagonalt streck över. Sedan hände inget mer. Provade flera gånger utan resultat.
Satte i Snöleopard-skivan och körde lite reparera disk och volym och reparerade skivbehörigheterna men fortfarande kunde jag inte starta.
Till sist körde jag om installationsprogrammet för OS X och då kunde jag till slut starta. Efter installationen hade jag OS X 10.6. Jag hade för mig att det stod någonstans att efter 10.6 skulle systemet inte nedgraderas vid ominstallation (?) Jag hade ju 10.6.2 innan och fick köra uppdatering till 10.6.2 igen. Jag hade så klart förväntat mig 10.6 om jag hade blåst hela hårddisken först men nu så körde jag ju bara en ny installation över den gamla.

Hursomhelst, någon som har någon ide om vad det var som hände, så att jag kan undvika det här i framtiden?

Voddler är nog boven

Igår hände det igen. Jag hade startat Voddler, men inte kört igång någon film. Efter ett tag gick skärmsläckaren igång i bakgrunden, skärmen lyste svagare och datorn slutade svara. Inget hjälpte. Till sist fick jag stänga datorn med strömknappen och sedan gick det återigen inte att starta den. Fick återigen installera OS X för att dra igång burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 23:13

Låter mycket tråkigt, och märkligt. Voddler har ju gett många personer konstiga problem? Fast jag undrar om Voddler kan orsaka ett så pass stort problem för dig.. :/

Kontakta Voddler, det verkar som programmet sätter systemet i ett konstigt läge där det är sårbart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-06 10:12

Låter nästan som ett hårdvarufel på din dator.
Du kan ju testa minnet med Memtest
Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
Bootbar CD fungerar även i mac.

Dock lite beroende på modell så tar grafikkortet en del av RAM-minnet som inte testas av Memtest.
Felet kan ju sitta där men tveksamt i detta fall.

Hade detta, och även ett par andra, problem – tills jag avinstallerade Voddler. Den skiten kommer inte in i min MBP igen.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-06 11:50
Ursprungligen av Stinky:

Hade detta, och även ett par andra, problem – tills jag avinstallerade Voddler. Den skiten kommer inte in i min MBP igen.

Du menar att du också fick installera om OSX två ggr så fort du lekt med voddler?

Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Nyaste voddler körs ju inte ens som root (gamla versioner är ju så mycket alfa att skriker "installera för faan inte") och då låter det konstigt om dom lyckats radera systemfiler på din dator.

Voddler är nog oskyldigt

Jag har nu rensat datorn från allt vad Voddler heter och den bootar fortfarande inte. Jag installerar om OS X, uppdaterar till 10.6.2 och sedan startas den om. Om man startar om datorn sen efter det går det inte. Någon talade om kernel panic eventuellt beroende på hårdvarufel (?).
Saken är den att jag stänger nästan aldrig av eller startar om min dator så jag kan ha haft det här problemet länge utan att veta om det. Jag stänger ju bara locket på datorn och har den i viloläge när jag inte använder den. Det var Voddlers hängning som gjorde att jag fick stänga av för första gången på flera månader.
Gissar att jag behöver lämna in datorn för reparation. Hoppas de inte tar så lång till på sig för att jag är ganska handikappad utan den.

1
Bevaka tråden