Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final cut på nya imacs?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte i dagarna köpa en ny iMac 27" i7 processor att använda till videoredigering, jag vet att det inte är optimalt, men det låga priset gör det ekonomiskt oförsvarbart att köpa en macpro i nuläget.

Hur som helst;
Min kollega tänkte samtidigt köpa en imac 21,5" - 3.06GHz Intel Core 2 Duo för att få ett bättre workflow gentemot mig (han arbetar med PC-burkar annars.)
Min fråga är hur videoredigering med final cut pro 7 fungerar på en 21,5" lowend modell. Går det över huvud taget? Hjälper det att välja till det lite bättre grafikkortet (512MB) i modellen ovan? Är mer än 4GB ram nödvändigt för honom, eller kan man vänta med det tills behov uppstår?
Han sysslar i huvudsak med DV-material, men även en del med 720p/1080p HD-material. Viss färgkorrigering, after effects etc.

Jag har redigerat HD-material på äldre imacar utan problem, men vet inte hur 21,5"-modellerna presterar i final cut.

Tacksam för svar!

Jag tycker en MacBook fungerar bra med FCS 2 och 3. Men visst en Mac Pro renderar snabbare. Om man anpassar sitt klippande efter dator så fungerar det det bra. En liten skärm som på MacBook är inte lämplig för Color men fungerar hjälpligt på fältet. Så ditt val bör fungera.

Jag är inte helt med på ditt svar här. Min fråga var om en imac 21,5" går att redigera på utan större problem, eller om man skall köpa än ännu större maskin till min kollega. Hans syfte till köp är bättre workflow emot mig, snarare än power, skicka ta emot filer utan att behöva komprimera om, eller skicka hela projekt etc. En bärbar dator, eller Macpro är uteslutet. Vi har MBP 15" på fältet, detta är endast för kontorsarbete. Color kräver en 17" och för det priset kan man lika gärna hoppa upp till 2X 27".

Klart man kan prodda med FCP i iMac's. Kör man bara DV så kan man prodda i en PowerBook 800 MHz :-D. Mn kan prodda HD1080 i nya iMac så det sjunger om det. Jag proddar HD1080 i min iMac Duo 2,8 MHz med 4 GB RAM. Nema problema. Jag vet inte varifrån denna myt om FCP's prestandakrav kommer ifrån - den har florerat i måååånga år.
Rendera vissa grejer måste man göra oavsett vilken burk man har - rendera gör även Pixar Studios men terraflop-kluster :-D.
Jag tror att man kan klippa 4K RED-material i nua iMac. Det är jag nästan övertygad om.

Zimmerman hann före mig.
Lite om Color:
Att Color kräver 17" är en sanning med modifikation, jag justerade några klipp för Vasaloppet förra året på en MacBook, det fungerar i nödfall men självklart mycket smidigare på 30"+23" skärmar hemma!

Zimmerman: Bra, då framför jag detta, så blir det till att beställa en 21,5 och en 27. Tackar.
Jag räknar föresten med att kunna redigera iaf 2K RED med i7 processor-imacen... Vi får se.
Det borde inte vara några problem med 1080p material egentligen, mina nuvarande datorer presterar bättre med 1080p 24/30/60i än dem gjorde med DV. I alla fall från min GY HM100 kamera när man filmar i .mov. Men jag har ingen aning hur dem hanterar HD filmat med EX1, Hm700 eller uppåt. Det ger sig! Återigen, tackar!

Hummel: Självklart funderar color på mindre skärmar, men jag använder ex inte på min MacbookPro unibody 15" eftersom allt blir för smått. Programmet är byggt för 1680x1050 upplösning och uppåt har jag för mig, annars får man upp en vaningsruta. Men det är aningen OT. Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-08 17:31

Bara för att ytterligare förstärka de svaren du redan har fått. Jag sitter på en MacBook Core 2 Duo 2GHz med 2GB ram-minne och editerar 1080p-video. Visst, ibland skiter sig uppspelningen vilket får till resultat att man blir tvungen att trycka på space en extra gång men i övrigt så kan jag inte säga att jag upplever några större problem. Om din kollega således planerar att köra FCP på en Core 2 Duo med en 3 GHz CPU och 4GB ram så ser jag inte att det skulle bli några som helst problem.

1
Bevaka tråden