Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

videokonferens: för flera personer, inkl PC-användare

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Vi är fem personer utspridda över landet som tänkte diskutera ett kapitel i en bok en kväll per vecka i 12-13 veckor.

Jag trodde att vi skulle kunna köra video-konferens (för flera?) med hjälp av Skype men det säger min skype-kunnige kompis att det går inte. Ichat skulle kanske funka men flera av deltagarna har PC.

Vad finns det för andra möjligheter (gärna gratis)?
På Karolinska Institutet dit jag har litet kopplingar finns Marratech. Är det vårt bästa alternativ?

mvh Jonas

tack, vi får testa!

Skype/iChat: att visa skrivbordet

Hej!
Har testat GotoMeeting och det är ett kompetens program, men kostar 49 USD/månad, vilket är litet pengar.

Känner någon till något biligare alternativ?
Kan man använda skype för videochat mellan FLERA användare? Kan man använda iChat för detta (tyvärr, i detta sammanhang, har dock en del deltagare PC)? Kan jag som "samtalsledare" låta de övriga deltagarna se mitt skrivbord, om jag vill visa hur man gör en grej?

mvh Jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-02 13:27

Har precis samma fråga och har sökt i några dagar men inte hittat någon bra lösning. Problemet är den att det går inte att förbinda PC klienter till iChat. Det är inga problem med endast Mac användare men eftersom min syster har en PC har jag inte lyckats med en videokonferens med 3 kameror. Är det någon som har en bra lösning?

//Rob

Man kan kommunicera med en pc om man installerar AIM-Pro i den, AIM är samma protokoll som iChat.
Oklart om den klarar konferenssamtal.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-02 13:39

Aim Pro kan tyvärr inte videokonferens med flera användare. Det är det som är problemet. Skype har det inte heller vilket är väldigt dåligt. Skype har i särklass bästa ljud kvalitén och vi använder det redan att kommunicera med varandra. Men eftersom både min syster och min mor har fått web kameror till julklapp ville vi få igång video konferens.

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-02 15:05

En otestad teori i praktiken är att köra ett iChat-konto mot Google Talk (Jabber). Kan inte andra PC-användare köra sina egna klienter mot den och därmed bli plattformsoberoende?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
Vi är fem personer utspridda över landet som tänkte diskutera ett kapitel i en bok en kväll per vecka i 12-13 veckor.

Jag trodde att vi skulle kunna köra video-konferens (för flera?) med hjälp av Skype men det säger min skype-kunnige kompis att det går inte. Ichat skulle kanske funka men flera av deltagarna har PC.

Vad finns det för andra möjligheter (gärna gratis)?
På Karolinska Institutet dit jag har litet kopplingar finns Marratech. Är det vårt bästa alternativ?

mvh Jonas

I Adobes Acrobat.com finns Adobe ConnectNow där du gratis kan köra Webbkonf med 3 deltagare gratis, sen finns det lite tilläggstjänster för fler deltagare för $$$.

När det gäller Skype vet jag inte hur gruppkonf funkar, men rätt upp och ner, mellan PC/Mac funkar både video och skärmdelning finfint. Men, då har jag bara testat mellan två parter.

1
Bevaka tråden