Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express för olika hotell-system

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-24 19:31

Tröttnat på olika hotells resultat av "arbetsplats på rummet" med korta kablar, svackande trådlöst kontakt osv.

Är Airport Express lösning för detta?
Min stora fråga, fungerar det med dom olika lösningar när internet kostar extra. Oftast tror jag lösning är MAC-addressbaserad. Hittade någon lösning på nätet med tyckte den verkade lite halvkrånlig och inte helt 100%ig. Och hur fungerar det när det är inloggning med kod som gäller.

Någon som har bra erfarenheter av att resa runt med vad den är till för, den där Airport Express. Vill slippa störighetsmomenten och krånglet varje gång man landar på nytt ställe.

(Ps. Fungerar den att köra konstant VPN mot Cisco, eller måste jag köra det direkt i klienten.)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-27 16:11

Vad använder folk sina Airport express till? Bara hemma?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-12-28 09:51

Min sitter enbart hemma som en trådlös router och mottagare för ljudet till stereon.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-28 10:43

Den fungerar lika bra där du har betal-Internet. Du kommer nämligen själv - oavsett kabel eller Airport Express - att få logga in själv med kod i/via/genom Safari. Airport Express har ingen egen klient som detekterar betal-lösningen. Möjligen kanske du har klienter som du kör under OS X (sorry, kunde inte motstå... ;), men möjigen då.

Om betal-Internet är MAC-adressbaserad är det bara att ange adressen för din Airport Express, eller hur? Inget mer krångel där än vanligt alltså.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-12-28 10:52
Ursprungligen av frazze:

Den fungerar lika bra där du har betal-Internet. Du kommer nämligen själv - oavsett kabel eller Airport Express - att få logga in själv med kod i/via/genom Safari. Airport Express har ingen egen klient som detekterar betal-lösningen. Möjligen kanske du har klienter som du kör under OS X (sorry, kunde inte motstå... ;), men möjigen då.

Om betal-Internet är MAC-adressbaserad är det bara att ange adressen för din Airport Express, eller hur? Inget mer krångel där än vanligt alltså.

Förstår inte riktig vad du menar med ange adressen för din Airport express.
Vad jag menar är när man går in på betalsidan, t ex att man måste godkänna avtal om att viss tidsdebitering, antigen via kort eller att det skrivs upp på rummet, när man utfört betalnngsmethoden så blir mac-adressen automatiskt insläppt på att surfa. Så jag själv uppger ju inte mac-adressen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-28 11:29
Ursprungligen av skatan:

Förstår inte riktig vad du menar med ange adressen för din Airport express.
Vad jag menar är när man går in på betalsidan, t ex att man måste godkänna avtal om att viss tidsdebitering, antigen via kort eller att det skrivs upp på rummet, när man utfört betalnngsmethoden så blir mac-adressen automatiskt insläppt på att surfa. Så jag själv uppger ju inte mac-adressen.

Dåså. Ett problem mindre att hotellets nätverksutrustning gör det automatiskt åt dig. Då behöver du inte ange den själv. jag ville bara vara extra tydlig så att du inte gör det som en och annan har gjort: loggar in med sin dator och när väl det är gjort byter till en Airport Express. Det går inte för att hotellet har redan registrerat datorns MAC-adress och nu sätter du in en utrustning med en annan MAC-adress. Det fungerar inte längre.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-04 13:59
Ursprungligen av frazze:

Dåså. Ett problem mindre att hotellets nätverksutrustning gör det automatiskt åt dig. Då behöver du inte ange den själv. jag ville bara vara extra tydlig så att du inte gör det som en och annan har gjort: loggar in med sin dator och när väl det är gjort byter till en Airport Express. Det går inte för att hotellet har redan registrerat datorns MAC-adress och nu sätter du in en utrustning med en annan MAC-adress. Det fungerar inte längre.

Jo, men hur surfar jag runt på dom sidor som krävs för att godkänna avtal, välja betalningsalternativ osv. Enligt det jag läste på nätet blir det inte en länk emellan utan teoretiskt skulle routern behöva ha skärm o tangentbord för mig att unna se..?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-05 10:13
Ursprungligen av skatan:

Jo, men hur surfar jag runt på dom sidor som krävs för att godkänna avtal, välja betalningsalternativ osv. Enligt det jag läste på nätet blir det inte en länk emellan utan teoretiskt skulle routern behöva ha skärm o tangentbord för mig att unna se..?

Jag tror att jag förstår vad du tänker på, men jag inte se att det *alltid* måste bli så. Har du möjligen en länk så att jag kan få läsa själv?

  • Medlem
  • 2009-12-28 11:00

Jag har bott en del på hotell med datorn och har alltid klarat mig på en kombo av hotellets wifi, egen dongel och Homerun.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-01-04 13:57
Ursprungligen av Baron:

Jag har bott en del på hotell med datorn och har alltid klarat mig på en kombo av hotellets wifi, egen dongel och Homerun.

I Sverige är det inga problem, kör själv dongel hemma jämt. Men när man är utomlands.

  • Oregistrerad
  • 2010-01-05 10:35

Om man kan surfa på avtalssidorna utan airport express innan man godkänt avtalet (vilket man kan) har jag svårt att se att man inte skulle kunna göra det via AE:n? Kör man inte bara "anslut till befintligt nätverk" på AE:n och sen ansluter man via den? Jag spekulerar bara, har inte testat själv.

1
Bevaka tråden