Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfoga (join / merge) m4v-filer till en fil.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-12-09 21:06

Kort fråga: Hur sammanfogar jag flera m4v-filer och bibehåller kapitel samt kvalitet?

Lång förklaring: Äntligen har Handbrake tagit bort spärren som tidigare hindrade att man rippade DVD:er utan ljudspår. Nu kan jag ta med mig teckenspråksfilmer i min iPhone. Filmerna är indelade i flera titlar (Titles) med flera kapitel i varje och Handbrake gör en m4v-fil per titel i stället för en fil per DVD. Nu vill jag sammanfoga dessa till en fil men inte koda om och helst slippa namna om kapitlen igen (gjorde det i Handbrake vid rippning). Till dess en lösning hittas har jag ändrat kategoriseringen till "TV-serie" i iTunes så filerna sorteras under ett gemensamt namn per ursprunglig DVD i alla fall. QuickTime i Snow Leopard sägs vara Pro i ny kostym – kan den hjälpa?

Ursprungligen av DrDip:

Kort fråga: Hur sammanfogar jag flera m4v-filer och bibehåller kapitel samt kvalitet?

Lång förklaring: Äntligen har Handbrake tagit bort spärren som tidigare hindrade att man rippade DVD:er utan ljudspår. Nu kan jag ta med mig teckenspråksfilmer i min iPhone. Filmerna är indelade i flera titlar (Titles) med flera kapitel i varje och Handbrake gör en m4v-fil per titel i stället för en fil per DVD. Nu vill jag sammanfoga dessa till en fil men inte koda om och helst slippa namna om kapitlen igen (gjorde det i Handbrake vid rippning). Till dess en lösning hittas har jag ändrat kategoriseringen till "TV-serie" i iTunes så filerna sorteras under ett gemensamt namn per ursprunglig DVD i alla fall. QuickTime i Snow Leopard sägs vara Pro i ny kostym – kan den hjälpa?

Kort förklaring ur minnet,

1. Antingen så kan du slå ihop dem i iMovie
2. Ett annat bra sätt som är kalasenkelt (funkar bara med Mac) är att ladda in den sista filen i quicktime, sedan drar du film 1 och släpper i quicktime. På detta vis så kan man spela upp en film som ex ligger på två skivor. För att spara så klickar du på den röda bollen (för att stänga quicktime) då får du frågan om du vill spara. Simsalabim så har du en ny hel film med samma kvalitet

Har själv lappat ihop en hel del filmer som har varit uppdelade..

  • Medlem
  • 2009-12-10 12:20
Ursprungligen av Costanza:

Kort förklaring ur minnet,
2. Ett annat bra sätt som är kalasenkelt (funkar bara med Mac) är att ladda in den sista filen i quicktime, sedan drar du film 1 och släpper i quicktime. På detta vis så kan man spela upp en film som ex ligger på två skivor. För att spara så klickar du på den röda bollen (för att stänga quicktime) då får du frågan om du vill spara. Simsalabim så har du en ny hel film med samma kvalitet

+

Jo, detta har jag sett överallt men inte lyckats med i Snow Leopard-versionen av QuickTime medelst m4v-filer. Därav starten av tråden plus tillägget att jag använder Snow Leopard

Ursprungligen av DrDip:

+

Jo, detta har jag sett överallt men inte lyckats med i Snow Leopard-versionen av QuickTime medelst m4v-filer. Därav starten av tråden plus tillägget att jag använder Snow Leopard

Kan konfirmera att jag inte har Snow Leopard på den datorn som jag har testat detta på så det kan vara så att detta bra trick nu är borta i och med Snow.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-12-27 20:57

DrDip: Jag tror att QT7 ligger med i mappen Verktygsprogram om du kör Snow Leopard. För mig funkade det fint att bara köra Ctrl-Klick och välja Öppna med -> QuickTime Player 7. Sen enligt tidigare beskrivning slänga in flimklipp som skall ligga före. Lycka till!

Du måste installera QT7 finns på Snö Leopard skivan under "Optional Installs".

  • Medlem
  • 2009-12-28 12:56

Tack alla för visat tålamod och vänliga svar! Det fungerade!

Senast redigerat 2010-01-07 20:33

Jag lånar den här tråden och bygger vidare...

Jag har rippat ungarnas Nicke-film till m4v-formatet. Det blev 7 kortare filmer som jag använt Quicktime att sammanfoga till en film. Inga problem, det fungerade perfekt! I Handbrake använde jag förinställningen "Apple TV2" och bockade av "Large file". I Quicktime valde jag att exportera till Apple TV2 först och sen 720p (jag har gjort det två gånger).

Men...
Filmerna ligger var för sig på ca 133 Mb (totalt på 995 Mb), men filmen som Quicktime hamnar på 2,41 Gb. Jag får inte riktigt ihop den matematiken... Varför blir slutresultat så stort?

1
Bevaka tråden