Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalläge - password?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är i terminalläge och vill logga in efter kommando sudo su. Då efterfrågas password, vilket är det? Jag har inte ngt pw på min Macbook för installaton. Ngn som har tips? Vart ändrar man det pw i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-24 19:27

Tror inte det fungerar utan lösenord. Tips är att lägga in ett lösenord. Bra av många anledningar.

Adminlösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-24 20:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Adminlösenord.

Hur menar du? Jag har ett adminkonto men när jag tar bort lösen så funkar det inte ändå.

Ursprungligen av acke:

Hur menar du? Jag har ett adminkonto men när jag tar bort lösen så funkar det inte ändå.

Vet inte hur det funkar med ett lösenord som "inte finns", alltså tom sträng.

Men sudo är ju ett kommando som bara kan köras av administratör, och kräver dennes lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 01:09
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vet inte hur det funkar med ett lösenord som "inte finns", alltså tom sträng.

Men sudo är ju ett kommando som bara kan köras av administratör, och kräver dennes lösenord.

Det fungerar inte när jag testar. Hur som helst, ett lösen (och då inte ditt förnamn) är alltid att rekommendera.

Du bör absolut inte köra med maskinen utan lösenord, vem som helst kan hitta på vad som helst med maskinen.

T ex kan någon rätt lätt gå in i Nyckelhanteraren och plocka ut lösen till i princip allt; Hotmail och andra Webtjänster, PayPal. Även till programvaror, nätverksnycklar etc.

1
Bevaka tråden