Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jaadu VNC app till iPhone

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-02 18:09

Tjaa

Jaadu VNC app till iPhone
En grym app till iPhone och iPod touch är Jaadu VNC
Den gör att du kan styra din dator via WI-FI och 3G nätet

Man får upp en bild av sin skärm på datorn i sin iPhone och kan då styra musen, skriva, och ja allt. Älskar applikationen, men på tangentbordet finns Å Ä Ö men när man skriver dem blir det fel tecken på datorn. Nån som vet om det är fel på nån inställning eller om jag helt enkelt får skicka ett brev och vänta på en uppdatering?

Jaadu VNC

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 18:18

det här problemet finns med i alla vnc program förutom apples egna. dator / iphone.

Själv kör jag Mocha VNC Lite, det fungerar för det mesta ganska bra.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-02 19:47

Okej men det borde åtgärdas i snar framtid tycker man, men grejen med Jaadu, är att det är så klockrent övrigt! dyrt men verkligen värt pengarna!

att tecknen inte skickas korrekt är tyvärr apples problem å inte Jaadu's. Det har med hur teckenuppsättning tolkas av vnc-servern och dess standarder. unicode-tecken verkar apple ha glömt när dom implementerade servern..

hursomhelst så kan Jaadu-teamet inte göra något åt de hela, enligt de mail-konversationer jag hade angånde just detta..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 12:15

Med Logmein är åäö inget problem . Sitter i Belgien med iPhone och skriver detta med Logmein på en dator som står på Öland. SLUT

Fortsätter nu på PC direkt från Belgien för det är inte helt lätt att navigera på 99.se med iphone över Logmein. Alltså, åäö går bra, men däremot inte ü, é, è, à och andra tecken som spanskt n. Dvs, de tecken som har egna tangenter på iphone går igenom men inte de som kommer fram om man håller en tangent nedtryckt, c till ç t ex. För övrigt går ryska inte heller men det kanske beror på hur man ställt in värddatorn.

Själv har jag skippat Jaadu och gått över till Logmein. Har inte testat om Jaadu klarar andra tecken. Logmein är en generell applikation som konkurrerar med GoToMyPC och de har nog större resurser än Jaadu.

En annan fördel med Logmein är möjligheten att föra över filer mellan värd och gästdator men då är man inne på den abonnerade pc-versionen..

Senast redigerat 2009-11-07 12:27
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-10 02:23
Ursprungligen av jonasolof:

Med Logmein är åäö inget problem . Sitter i Belgien med iPhone och skriver detta med Logmein på en dator som står på Öland. SLUT

Och datorn på Öland är en Windows-maskin förmodar jag? Jag har iallafall inte lyckats få 'åäö' att fungera med LogMeIn från iPhone till Mac (däremot från PC till Mac).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 09:22

Ja, windows XP professional, en gammal laptop som har parallellportsutgång vilket är bra för att larmprogramvaran som körs på den kräver en hårdvarudongel.

För PC till PC är Remote Deskop snabbare i gång än Logmein men det är inte lika enkelt att föra över filer.

Har ingen koll på vad som skulle behövas för åäö på Mac. från iPhone. Jag kör 3GS senaste OS. Ej heller vet jag om det ginge att få Jaadu att skriva åäö. Går det att föra över ascii-koder? aa, ae, oe som macron? Vad är behovet?

Tyskt tangentbord i iPhone har inte bokstaven ö men man får fram den genom att hålla på o och detta ö går över i Logmein. Via a når man ä och å (!) och de går över i Logmein också, åtminstone till windows notepad. Pröva om detta möjligen kan funka till Mac.

Jag skulle kontakata Logmein och fråga för det borde fungera från iPhone till Mac. För andra språk som franska är Logmein närmast oanvändbart eftersom man inte kan föra över viktiga tecken. Ça va - non!

GotomyPC ska komma med en app fö iphone som ska funka till Mac också men det finns inget på app store än.

Sedan finns citrix receiver för iphone men den kräver också abonnerad tjänst på värddatorn och funkar bar med windows

Senast redigerat 2009-11-10 09:50
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-10 10:23
Ursprungligen av jonasolof:

Har ingen koll på vad som skulle behövas för åäö på Mac. från iPhone. Jag kör 3GS senaste OS. Ej heller vet jag om det ginge att få Jaadu att skriva åäö. Går det att föra över ascii-koder? aa, ae, oe som macron? Vad är behovet?

Har inget egentligt behov. Var bara nyfiken på om du hade kommit på en lösning. Som nämnts tidigare i tråden ligger problemet i Apples VNC-lösning och därmed slutar jag leta efter en lösning som jag egentligen inte behöver.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-12-12 19:25

kan man ha datorn stängd när man använder appen?
dvs, om jag ligger i sovrummet och dator är i köket och vill kolla en grej på datorn lite snabbt?...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-12 20:11
Ursprungligen av Pajtor:

kan man ha datorn stängd när man använder appen?
dvs, om jag ligger i sovrummet och dator är i köket och vill kolla en grej på datorn lite snabbt?...

Om du menar "stängd" med en laptop som har locket/LCDn nedfälld, så normalt sett nej på en Mac. I Windows kan du i regel ställa in vad som ska hända när du stänger locket (dvs välj Ingenting), men på Macen kan du mej veterligen inte välja något. Om du har en yttre monitor anslutan (kanske räcker med en adapter...), går det.
Hur WakeOnLan funkar med locket stängt har jag inte testat,

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-12-12 21:19
Ursprungligen av kenjon:

Om du menar "stängd" med en laptop som har locket/LCDn nedfälld, så normalt sett nej på en Mac. I Windows kan du i regel ställa in vad som ska hända när du stänger locket (dvs välj Ingenting), men på Macen kan du mej veterligen inte välja något. Om du har en yttre monitor anslutan (kanske räcker med en adapter...), går det.
Hur WakeOnLan funkar med locket stängt har jag inte testat,

okej, intressant.....får hoppas att de kommer en uppdatering på programet som gör eller något program till mac som gör att man kan stänga ner locket
tack för svaret..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-14 16:09
Ursprungligen av Pajtor:

okej, intressant.....får hoppas att de kommer en uppdatering på programet som gör eller något program till mac som gör att man kan stänga ner locket
tack för svaret..

Jag tror jag har läst/hört om ett äpple-kommando för att låta datorn vara igång när man stänger locket....?

Edit: Hittade bara detta vid en sökning på Apple:
http://support.apple.com/kb/HT3131?viewlocale=en_US

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-01-11 22:42
Ursprungligen av NickZse:

Och datorn på Öland är en Windows-maskin förmodar jag? Jag har iallafall inte lyckats få 'åäö' att fungera med LogMeIn från iPhone till Mac (däremot från PC till Mac).

Samma problem för mej. Logmein från iPhone funkar mot Windowsdatorer men Mac kan jag ej skriva ÅÄÖ samt specialtecken. @ blir tex "
Ja då slapp jag felsöka min Mac eller iPhone alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-20 13:36

Pajtor: Det finns ett litet bra program som gör att du kan låta datorn vara igång även när locket stängs. InsomniaX heter det. InsomniaX (Mac) - Download

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-18 09:49

å, ä och ö funkar på Mac OS X om man ersätter den inbyggda vnc-servern med Vine Server, vilken funkar skitbra. Jag har till och med för mig att jag läste det i Jaadu's forum nån gång. Det du dessutom då ska göra är att ställa om keymap från Swedish till Unicode Hex Input, vilket finns i språklistan och är en ninja-variant av amerikansk input som även fattar råa unicode-koder som vine har stöd för att spotta ut.

1
Bevaka tråden