Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel-dokument som bilagor i Mail blir DAT-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett problem som började "plötsligt", möjligen efter det att jag uppgraderade till Snow Leopar, men jag tror det var något senare. När jag attachar XLSX-filer från Excel 2008 så förvandlas filen till en DAT-fil. Mottagare kan inte läsa filen om de inte först döper om den xlsx igen. Om jag sparar om filen i Office 2004-format (xls) då går det att skicka den utan problem. Vad kan detta vara?

Vilket program använder du för att mejla? Apple Mail eller Entourage eller något annat?

(Bara så att jag vet vart jag ska flytta tråden, för den ska inte ligga under "Allt om Mac")

/Mod

Det är från Apple Mail

Har flyttat tråden från "Allt om Mac" (som är till för sådant som inte passar in i något annat underforum) till "Apple programvara".

Har också ändrat trådens rubrik lite.

/Mod

Spelar de någon roll vilket program mottagaren sitter med?

Det är folk med PC och Office som får problemet. Flera olika personer.... för mottagare som har Mac+Apple Mail så kommer filen igenom. Så det är något med PC-användarna, men felet måste ändå vara hos mig eftersom det inte hänt förut och det är flera mottagare som är berörda.

Skickar du Windowskompatibla bilagor? Inte råkat stänga av, av misstag?

Det är lika logiskt att anta att dina PC-användande mottagare av dina mail gjort samma uppdatering av Windows/Outlook och den har samma bugg i sig. Det behöver alltså inte vara fel på din sida.

(Jag tycker det låter väldigt osannolikt att det skulle vara det).

Har du någon person du kan testmaila till? Så kan vi kanske reda ut det bättre?

På PC-sidan finns det ett problem i Outlook som beskrivs sålunda:

Attachments sent using Outlook 2000/2003 converted to Winmail.dat files

Om du skickar någon på PC en bilaga så kanske den skickas som rtf och det tolkar Outlook som att det skall konvertertas till .DAT.

Vilket talar för att det alltså inte är fel på bilagan, det är mailets text som är fel. Prova att skicka som Plain text istället för formaterad text/html-text.

Ett bra sätt få ha sina attachments i fred för MIME-konvertering och annat otyg är ZIP.

Markera din fil, högerklicka väj att göra ett arkiv av den.
Maila. Mottagaren behöver koppla in hjärnan och packa upp den med ett dubbelklick.

Funkar jättebra om ens arbetskamrater är Forrest Gump och uppåt i IQ...

Felet måste vara i min Mac!

Om jag på min PC öppnar filen i web-mailen och sparar ned utan att gå via något mail-program så har filen fortfarande fel ändelse. Men som sagt, om jag manuellt ändrar ändelsen så är filen i fin-fint skick.

1
Bevaka tråden