Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parallels5, virus, inställningar etc, NY MAC anv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-12-14 11:08

är ny mac anv.
har instalerat Parallels 5.0 för att få det bästa av allt.
frågor

Parallels internet securit 2009 som ingår i parallels är det tillräckligt eller behöver jag andra virusprogram när jag kör PC på en imac?

Har inte partisonerat HDD innan install av Parallels utan låter programmet sköta PC program installeringen, är det rätt så?

Bilder, filmer, musik, dockumenet har jag för avsikt att lägga i "finder" och i de förvalda hemma mappara. sedan anv dem där ifrån till PC programen. är det ett lätt sätt.

Office är instalerat under paralles och gjort inställningar för tangentbordet i kontrollpanelen för swe men får ändå eng tangentbord, vad att göra?

Mikael

På Parallels hemsida finns lite information för att dela filer mellan Windows och Mac OS X, fast det är inte så lätt att hitta den:

KB Parallels: Using Shared Profile.

Med Parallels5 behöver inte partionera hårddisken.

Jag har inte Parallels så någon får hoppa in och svara på din fråga om tangentbordsinställningen. Det borde vara en inställning i själva windows.

Ursprungligen av miksva:

är ny mac anv.
har instalerat Parallels 5.0 för att få det bästa av allt.
frågor

Parallels internet securit 2009 som ingår i parallels är det tillräckligt eller behöver jag andra virusprogram när jag kör PC på en imac?

Har inte partisonerat HDD innan install av Parallels utan låter programmet sköta PC program installeringen, är det rätt så?

Bilder, filmer, musik, dockumenet har jag för avsikt att lägga i "finder" och i de förvalda hemma mappara. sedan anv dem där ifrån till PC programen. är det ett lätt sätt.

Office är instalerat under paralles och gjort inställningar för tangentbordet i kontrollpanelen för swe men får ändå eng tangentbord, vad att göra?

Mikael

Here we go again

Du kan få precis alla virus som en PC kan få med Paralells. är du smart kopierar du din DISK-fil så att du kan plocka fram en fräch kopia när det skiter sig...

Du behöver inte partitionera upp ngt nä. Det går bra att låta Paralells ta ghand om det.

"Finder?" .

Läs in bilderna i iPhoto, de hamnar då i det programmets databas och hanteras sedan av iPhoto. Försök inte gå in i filstrukturen som iPhoto skapar och jaga en bild. Man exporterar den UT UR iPhoto istället. Du kan förresten maila den direkt osv från iPhoto.

Musik lägger du in i iTunes, använd att iTunes kopierar och sköter biblioteket, så kan du lägga till musik och sedna ta bort filen.
Lägg aldrig någonsin in musik i iTunes som heter "track1" "track2" osv, bäddar för pannkaka.

Office har en egen inställning vilket tangentbord det skall använda? Windows har ett macen har ett.. Står all på Svenska?

Angående partitionering ...

Den som vill spela spel under Windows ska väl fundera en stund på en Bootcamp partition. Även om Parallels rullar på fint på en ny intelmac så är det ändå emulering det handlar om. Dessutom klarar Parallels att använda samma Windows som man lägger på Bootcamp-partitionen så det är fortfarande bara ett Windows att underhålla.

Anders Täpp,

det är milsvidd skillnad mellan virtualisering och emulering. I emulering översätts t.ex. all kod från x86 till PowerPC eller vica versa. Det gör datorn väldigt mycket långsammare. I virtualisering sker ingen översättning, eftersom processorn förstår koden. Där isolerar man koden och kör i en typ sandlådebox som är helt avskild från värd operativsystemet.

Pga att processorn måste göra extra arbeten med att hålla isär koderna + driva gäst operativsystemet blir det givetvis en smula långsammare än bootcamp, men skillnaden är väldigt liten, men tillräckligt för vissa spel skall reagera negativt, särskilt FPS spel.

Men det är riktigt som Anders Täpp säger att man kan köra samma windows i virtualisering och bootcamp, dock ej samtidigt!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Angående partitionering ...

Den som vill spela spel under Windows ska väl fundera en stund på en Bootcamp partition. Även om Parallels rullar på fint på en ny intelmac så är det ändå emulering det handlar om. Dessutom klarar Parallels att använda samma Windows som man lägger på Bootcamp-partitionen så det är fortfarande bara ett Windows att underhålla.

Det blev fel ord. Du behöver inte förklara som att jag precis öppnat kartongen till min första dator ...

Det trådskaparen behöver hålla reda på är precis det jag skrev. Vill man spela de nyaste spelen inte bara idag, utan även nästa år och framöver så kommer man att få en trevligare resa om man kan boota in i Windows.

1
Bevaka tråden