Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på större företag

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På väg att få in 250 iPhones till en kund. Då kommer ett par frågor.

Hur aktiverar man varje iPhone snabbast? Tycks som iTunes är den enda lösningen. Är det så illa?

Hur får jag in 7 apps som vi valt ut som är bra för företaget. Alla är gratis. Hur får jag ut dem enklast?

Hur används konfigurations verktyget optimalt? Vad skall man INTE göra?

Alla tips och tricks uppskattas.

Ursprungligen av Sweet_112:

På väg att få in 250 iPhones till en kund. Då kommer ett par frågor.

Hur aktiverar man varje iPhone snabbast? Tycks som iTunes är den enda lösningen. Är det så illa?

Hur får jag in 7 apps som vi valt ut som är bra för företaget. Alla är gratis. Hur får jag ut dem enklast?

Hur används konfigurations verktyget optimalt? Vad skall man INTE göra?

Alla tips och tricks uppskattas.

iTunes är ett måste.
Ett specifikt Apple-konto för varje enskild telefon är nödvändigt om folk själva ska hantera telefonerna med nya apps etc i framtiden.
Det bästa vore att göra en enkel guide för aktivering och hur de lägger in apparna själva.

Precis. En enkel guide följt av länkar till iTunes, direkt till de programmen du vill att de ska installera. Det tar inte långt tid för någon.

Ursprungligen av Raumschiff:

Precis. En enkel guide följt av länkar till iTunes, direkt till de programmen du vill att de ska installera. Det tar inte långt tid för någon.

Dessutom lär man sig hur sjukt enkelt det är att ladda ned andra applikationer sen när man vill.

Först grattis till säljet!

Som tidigare inlägg, skicka ut alla till slutanvändarna samtidigt som du eller företaget skickar ett mail till samtliga där ni går igenom steg för steg alla installationer så som Mail etc. iPhone i sig behöver inga guider i och med att den är så enkel! (fan till och med min morsa klara det.. ^^)

Sen summera gärna lite tips på bra sidor med förslag på nya applikationer, så som:
NewApps.se
iPhoneGuiden.se
DailyiPhone.se
99.se (Men de är i forumform så kanske lite mer aktivt användande krävs)

Hoppas de hjälper!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 10:34

INfo om att jailbreak är en säkerhetsrisk som ett företag ej ska tillåta. Även om företaget betalar abonnemang i Sverige kan det bli problme bland 250 användare när en del åker utomlands och vill surfa med lokala prepaid cards för att företaget inte godkänner datakostnader på 3000 kronor i veckan. = skit med låsta telefoner som uppmanar till upplåsning via jailbreak.

eftersom iPhone leder till hög datakonsumtion (hälftena av all mobi datatrafik på webben enligt uppgift så måst4e företaget tänka igenom sin policy ordentligt vad det gäller utlandsanvändning.

Policy för betalprogram. Användarna kan ha egna konton och växla mellan konton i inställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 10:58

Vad gäller låsningen så har jag läst om något bolag som fick telia att låsa upp alla lurarna just för att de har många som reser...

Ok, då har jag fått bekräftat hur illa ställt det är med att göra det enkelt.

Ju mindre support ute hos varje användare ju bättre är det. En del är väldigt tekniska, en del är inte så tekniska, det är den senare gruppen jag vill göra så mycket för som möjligt.

Ett problem är att vi använder ett mailsystem som körs i en speciell app. Så den måste ut, samt skype och några andra för att hålla kontakt med alla optimalt.

Det sista med flera konton. Hur fungerar det praktiskt? Kan vi centralt använda ett konto, sen användarna använder sitt eget konto för övriga köp. Finns det ingen risk att apparna raderas vid två konton? Någon som testat det ordentligt? Hittade ingen info hos Apple. (Någon borde lära Apple att dokumentera funktioner)

Jag skulle gärna sett att man gjorde ett paket och sen skjuter ut det till varje mac och sen när de kopplar in dem så konfigureras iTunes så att när de kopplar in sin iPhone kommer appsen ut till iPhonerna.

Telefonomkostanderna i utlandet är ju inte så farligt då data-roaming är avslaget ifrån start på iPhonerna.

Ursprungligen av Sweet_112:

Det sista med flera konton. Hur fungerar det praktiskt? Kan vi centralt använda ett konto, sen användarna använder sitt eget konto för övriga köp. Finns det ingen risk att apparna raderas vid två konton? Någon som testat det ordentligt? Hittade ingen info hos Apple. (Någon borde lära Apple att dokumentera funktioner)

Funkar inte med olika konton.

Citat:

Jag skulle gärna sett att man gjorde ett paket och sen skjuter ut det till varje mac och sen när de kopplar in dem så konfigureras iTunes så att när de kopplar in sin iPhone kommer appsen ut till iPhonerna.

Funkar inte.

Citat:

Telefonomkostanderna i utlandet är ju inte så farligt då data-roaming är avslaget ifrån start på iPhonerna.

Jo, tills någon får för sig att slå på dataroaming, och sedan ett par gånger/dag använder någon app som använder sig av datatrafik, då är ni snart uppe i flera tusenlappar.
Uppenbarligen har ni råd med 250 iPhone med abonnemang, så det kanske inte är ett problem...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 13:00
Ursprungligen av theplague:

Funkar inte med olika konton.

Det funkar med min iPod Touch med OS3.1, borde det inte funka med iPhone då också?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-02 20:14

Har ni öht läst manualen/dokumentationen om hur man kör på företag? Där står det väl att man kan preparera profiler med certifikat, program etc för att uppnå stordrift. Väl?

Det skall ju finnas ett program för att just administrera en bunte lurar på ett företag

Det står MYCKET här:
Apple - iPhone in Business - Integration

Bland annat:

  • Oregistrerad
  • 2009-12-03 15:11
Ursprungligen av Goflorp:

Det skall ju finnas ett program för att just administrera en bunte lurar på ett företag

Det står MYCKET här:
Apple - iPhone in Business - Integration

Bland annat:

Tyvärr gör det det, exempelvis http://manuals.info.apple.com/en_US/Enterprise_Deployment_Guide.pdf

Där kan man läsa att man MANUELLT måste aktivera varje telefon. Detta kan man göra via en central itunes, eller på användarna göra detta.

Det betyder att om man låter användarna göra detta så måste dom skapa ett apple konto.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-02 20:22

Mycket onyanserat/odokumenterat snack här! Precis som med Macintosh så dras iPhone med en massa rykten. Läs frazzes länke och kolla mer på Apples hemsida i stället för att gissa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-02 20:30

Jag skulle rekommendera att höra med Apple eller med någon lokal Apple återsäljare hur man aktiverar alla 250 iphones. Att låta alla användare aktivera telefonen själv fungerar inte. Det finns säkert en möjlighet att aktivera alla telefoner och installera egna programmen på en och samma gång.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-12-02 22:00
Ursprungligen av Sweet_112:

På väg att få in 250 iPhones till en kund. Då kommer ett par frågor.

Snälla, säg att kunden är Sydsvenskan!

Ursprungligen av Baron:

Snälla, säg att kunden är Sydsvenskan!

HAHA! Håll tummarna Per!!

  • Medlem
  • 2009-12-12 13:54
Ursprungligen av sjovall:

HAHA! Håll tummarna Per!!

Äsch, det var inte Sydsvenskan, verkar det som. Inte än i alla fall...

1
Bevaka tråden