Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe: Hej då, G3-användare!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör du fortfarande med en gammal G3-utrustad Mac så kör du med all säkerhet också Flash Player.

Adobe varnar nu för att den kommande versionen av Flash Player, 10.1, inte kommer att stödja G3-processorn längre. Den är enligt Adobe inte snabb nog.

Å andra sidan har väl Flash aldrig varit någon prestandaraket och det säger kanske mer om Adobes utvecklingskunskaper än om PowerPC-processorn...

Läs vidare här

Senast redigerat 2009-12-15 09:22

Nja, de säger väl att version 10.1 (som för närvarande finns som beta) blir den sista versionen som stödjer G3, men att versioner efter den inte kommer att stödja G3

Lite kul att du antyder att Adobe är dåliga på att koda när de slutar stödja G3:orna. Då måste Apple vara riktigt kassa på att skriva kod då de slutade stödja PPC helt i SL:p

Hannes

Allt det där (okej inte prestandaproblemen i flash) handlar faktiskt om begränsningar i PPC-processorn i kombination med den minskande gruppen användare av PPC-macar.

Att köra 64-bitarsappar på G5an ger ingen prestandavinst (ibland förlust o m) annat än att appen kan utnyttja mer minne medans Intels processorer får sig en hyffsat bra prestandaskjuts.

Detta är alltså en bidragande orsak till att Apple väljer att inte utveckla SL för G5or då 64-bitars-portningen på PowerPC-sidan är nästintill meningslös.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-11 18:41
Ursprungligen av hansfilipelo:

Allt det där (okej inte prestandaproblemen i flash) handlar faktiskt om begränsningar i PPC-processorn i kombination med den minskande gruppen användare av PPC-macar.

Att köra 64-bitarsappar på G5an ger ingen prestandavinst (ibland förlust o m) annat än att appen kan utnyttja mer minne medans Intels processorer får sig en hyffsat bra prestandaskjuts.

Detta är alltså en bidragande orsak till att Apple väljer att inte utveckla SL för G5or då 64-bitars-portningen på PowerPC-sidan är nästintill meningslös.

Nu fick du dock det där att låta som att det är PPC-processorn som är dålig att inte få prestandaökning för att köra 64bitars kod. Men egentligen blir kod faktiskt långsammare eftersom det är fler bitar som måste exekveras i detta moment. 64bitar ger bara ett längre adressfält, nothing more.

Att intel får en prestandaskjuts handlar bara om att AMD byggde om ISAt lite och bland annat dubblade antalet register som instruktioner kan lagras i. Nu har de bara hälften så många register som PPC-processorn har också inte 1/4 längre Det är alltså inte 64bitars-koden som gör den snabbare, utan en ny design som bara kan nyttjas om man slutar använda 16 och 32bitars kod.

Att flash dumpas för g3orna är väl inte allt för konstigt, onödigt att ha en extra arkitektur att kompilera för bara, när troligtvis ingen större skara användare använder det. Skillnaden mellan G3orna och G4orna är just Altivec, och det gör att ska man nyttja lite extra prestanda i G4orna men det gör också att koden måste kompileras för det. Sedan är G5orna något helt annat och kräver sin binär, dessutom har apple hunnit med 2 olika instruktionsset från intel, vilket gör att det krävs 2st olika binärer där. Så universial-paketen blir bara större och större om man inte tar bort gamla arkitekturer.

Frågan är hur många G3:or som fortfarande används/fungerar - kan inte vara många.

Ursprungligen av D'Artagnan:

Frågan är hur många G3:or som fortfarande används/fungerar - kan inte vara många.

Jag tror att den sista G3 jag körde på måste varit en Powerbook G3/400 bärbar och det var riktigt länge sedan. Sjukt bra arbetshäst för din tid med dubbla batterier och Wifi.

Med andra ord var det åtta år sedan man körde G3 senast!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-11 16:26
Ursprungligen av D'Artagnan:

Frågan är hur många G3:or som fortfarande används/fungerar - kan inte vara många.

Har faktiskt en fullt fungerande 'Blådåre' med matchande 21'' skärm...
Den datorn fick mig att tro på insomnade Apple igen, en gång på mitten/slutet av 90-talet! På fler än ett sätt var denna maskin en ordentlig nystart... Jag erkänner dock att jag 'hottat upp' min maskin och satt in en G4-processor, men den var aldrig sig själv efter detta. Kanske jag en vacker pensionärsdag sätter tillbaka G3-processorn igen

Min sista G3:a var en iBook som började glappa i moderkortet = flimmer på skärmen. Slängdes för 2 år sedan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-11 16:27

Sa jag förresten att jag har kvar originalkartongerna också, både för lådan och skärmen?

Jag körde en G3 igår, och mina barn gör det nog just nu. Visst är de gamla, men bra maskiner. Speciellt Pismo så klart. Men de orkar inte med YouTube och liknande, och Flash har de egentligen aldrig klarat. Fast min egen Pismo är en G4, så för egen del har jag fasat ut G3 för flera år sedan annat än som ren backup.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-12 22:46

Med tanke på att flash knappt fungerar på en G4 känns det inte så konstigt att man släpper stöd för G3

1
Bevaka tråden