Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur att göra bakgrunden i dreamweaver i css?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-06 21:57

Hej!

Här kommer kanske en liten nybörjarfråga, men ha tålamod

Idag har jag gjort en hemsida som består av index och tre "undersidor". På alla dessa sidor (inkl index) har jag en bakgrundsbild, den väger ganska mycket (1 mb). Vilket resulterar i att när man går mellan sidorna så blinkar bakgrunden till för att den "laddar" om bakgrunden för varje sida. Detta tror jag iaf.... rätta mig om jag har fel. Bakgrunden är vald på varje sida i "page properties" / "bakground image".

Hur som helst, för att komma undan detta så tänkte jag att man kunde koda bakgrunden i css så att den "hänger med" igenom alla sidorna. Är detta möjligt? Och hur i såfall går man tillväga? Jag tror att jag har skapat en korrekt css fil som jag har döpt till back.css i den står det;

@charset "UTF-8";
.bakgrund {
background-image: url(../backallover.png);
}

Hur gör jag för att länka denna till mina fyra sidor i root mappen?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 22:58

body {
background: #fff url(image.gif) left top no-repeat;
}

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-07 00:39

tack! men jag vet inte riktigt vad jag skall göra med det?

Räcker det ifall jag skriver in det i koden på index sidan? Eller skall jag göra det som ett css dokument?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 00:48

På alla sidorna allt i css och länka den från varje sida. Dock som sagt tror jag att png ändå måste laddas om för varje gång du besöker sidan. Gif behålls i cachen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 01:00

Skriv det i css filen och länka till den. Vad gäller png så tror jag inte att den måste laddas om varje gång beror kanske på hur stor bilden är och om den har alpha transparens.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 01:19
Ursprungligen av Robo-X:

Skriv det i css filen och länka till den. Vad gäller png så tror jag inte att den måste laddas om varje gång beror kanske på hur stor bilden är och om den har alpha transparens.

//Rob

word ;D

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-07 09:02

Okej! Nu har jag lagt in den koden i ett css dokument och sparat det, men hur länkar jag till den och var i dreamweaver gör jag det? (Kan man ha fler en ett css dokument länkat till samma sida?)

tack igen!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 10:15

I Dreamweaver i CSS Properties panelen längst ner har du en länk ikon. Klicka på den och välj din css fil.

Du kan också skriva <link href="dinfil.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" /> direkt i headern.

//Rob

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-07 11:56

Att skriva in det så fungerade tyvärr inte... Inte heller när jag gick via properties. "link url" back.css

Men när jag valde "import" back.css så gick det, såhär blev det i koden:

Så är det fixat nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-07 18:59

Förmodligen hade Dreamweaver fel sökväg till css filen. Men import funktionen fungerar också.

//Rob

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-12-08 12:51

Då tackar jag så mycket för hjälpen!! (Förresten, detta måste göras på alla de berörda sidorna? Det räcker inte att göra det en gång?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 13:13
Ursprungligen av Rajkurt:

Då tackar jag så mycket för hjälpen!! (Förresten, detta måste göras på alla de berörda sidorna? Det räcker inte att göra det en gång?)

CSS länkningen behövs fixas på varje sida.

1
Bevaka tråden