Nu har jag plöjt Plexmanualen och testat på egen hand tillräckligt länge för att våga fråga

Jag har problem med uppdateringen av mediadatabasen / scrapingen i Plex.
Det mesta kan antagligen förklaras av att mitt bibliotek inte är rätt namngivet, men allt eftersom jag rättar till det hela så ställs jag inför nya problem:

1.
Hur fasiken bär jag mig åt för att Plex automagiskt ska indexera t.ex. nya TV-avsnitt som läggs upp i de mappar som redan är indexerade? Att begära omscanning manuellt gör ingen som helst nytta, men om jag däremot manuellt går in och begär att uppdatera informationen om TV-showen trillar de nya avsnitten in. Allt vore frid och fröjd om man inte samtidigt tappar all info om vilka avsnitt som har setts, dvs alla avsnitt av serien markeras som osedda. Borde inte detta gå automatiskt? Har enablat både uppdatering vid uppstart och uppdatering i bakgrunden...

2.
Jag har massor med material som är namngivet på väldigt liknande sätt, t.ex. har jag rippat hela min Wallandersamling. Får däremot bara med 12 av mina 22 rippar trots att de är snudd på identiskt namngivna. Idéer? Går det att manuellt lägga in film för film av det som inte automagiskt skrapas rätt? Jag kommer åt dem via "Titta på filmer", dvs direkt via diskstrukturen, men inte via "Biofilmer".
Antar att det är jag som gör något fel, men hoppas på att någon av er kan få ordning på det hela...

Kör förresten 0.8.5, men hade samma problem med 0.8.3 tidigare.

Tackar!

/Jonas