Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning för BankID på skiftlägeskänsligt filsystem!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har länge haft problem med BankID och MacOS 10.6. Efter kontakt med supporten så visade det sig att BankID inte fungerar om man har ett skiftlägeskänsligt filsystem.

Men jag lyckades hitta en lösning som jag tänkte dela med mig av. Det kanske är nån annan som sitter med samma problem.

Testade att installera Personal.app på en ej skiftlägeskänslig skivavbildning. Det funkade bra. Så då drog slutsatsen att problemet ligger i nånstans i paketet Personal.app. Använde då detta script för att hitta vilka filer som öppnas av programmet under körning:
Technical Note TN2096: Debugging Case-Sensitivity Bugs in Applications
Jag hittade då att filer i katalogen "Personal.app/Contents/Plugins" pekas ibland ut med "Personal.app/Contents/PlugIns". En lösning på det är att kopiera hela Plugins till PlugIns så kommer man åt filerna oavsett vilken av de två stavningarna man använder.
Dessutom så installeras pluginen i fel katalog, "Internet Plug-ins" men ska vara "Internet Plug-Ins".

Så för att få det att funka kan man alltså göra detta:
1. Ladda ner Personal från install.bankid.com och dra in Personal.app i programmappen.
2. Innan du startar programmet, högerklicka på Personal.app i programmappen och välj Visa paketets innehåll.
3. Öppna Mappen "Contents"
4. Högerklicka på mappen "Plugins" och välj Duplicera.
5. Byt namn på "Plugins (kopia)" till "PlugIns", notera att I är versal.
6. Gå tillbaks till programmappen och starta Personal.app
7. Vänta tills det kommer upp ett meddelande där det står att installationen av personal är klar.
8. Gå till "[hemkatalog]/Bibliotek/Internet Plug-ins".
9. Flytta filerna "PersonalPlugin.bundle" och "PersonalPlugin64.bundle" till "[hemkatalog]/Bibliotek/Internet Plug-Ins".
10. Klart!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-04 23:29

Det här var riktigt snyggt jobbat av dig niklaskb! Hoppas du delat med dig av lösningen även till bankens support och Nexus.

Jag undrar bara, varför använder du skiftlägeskänsligt system? Jag är faktiskt så nyfiken på detta så jag startade en egen tråd för frågan, har alltid undrat. Svara gärna där!
http://www.99.se/mac-os-x/273046-varfoer-anvaenda-skiftlaegeskaensligt-filsystem-pa-mac.html#post1850702

Precis vad jag behövde. En liten sak, istället för att kopiera Plugins går det att skapa en symbolisk länk. Ersätt punkt 3 till 5 med:

cd /Applications/Personal.app/Contents/
ln -s Plugins PlugIns

Som utvecklare själv så skulle jag vilja sträcka mig genom monitorn och strypa de som hackat ihop mac-versionen av Nexus Personal.

Tack för instruktionerna, det var precis vad jag saknade! Hade hittat "Internet Plug-ins" men inte "Plugins"/"PlugIns"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-27 11:12
Ursprungligen av The Wazoo:

Som utvecklare själv så skulle jag vilja sträcka mig genom monitorn och strypa de som hackat ihop mac-versionen av Nexus Personal.

Nu råkar ju denne vara en användare här på 99... Så var lite snäll, va? För dom är väldigt hårt styrda av Nexus (kontraktsjobb vill jag minnas), så det är inte dom som väljer lösning, design etc. För jag tycker också att det är en forntida Windows-upplevelse att köra Personal på Mac.

1
Bevaka tråden