Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerpointfil skapad i Office 2004 går ej att öppna på PC eller i Office 2008

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-04 09:40

Hej!

Jag har en kollega som körde mac på sin förra arbetsplats - han har sparat ner en drös powerpointfiler som är skapade i Office 2004. Nu när han försöker öppna dem på sin PC går det inte. Eftersom jag kör Mac kom han med frågan till mig. Jag har Office 2008, men det går inte att öppna .ppt-filerna.

I Office 2008 får jag ett långt felmeddelande (bifogar) och Keynote säger att det är ett okänt fel. Har testat byta filtilläg till .pps och pptx, men det hjälper inte.

Någon som har förslag på hur jag kan hjälpa kollegan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-04 09:58

prova byta namn på flen utan åäö och mellanslag.
Sen går du på arkiv öppna i powerpoint istället för att dra den till ikonen?

funkar?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-12-04 10:31

Japp, it's a no go...

Är du säker på att det verkligen är PowerPoint? En metod att gömma info i datorn är att skapa en fil (tex hemlisar.doc) sedan döpa om den till något annat filformat (hemlisar.ppt), vilket leder till att den inte går att öppna.

För att ta reda på om det verkligen verkligen är en PPT-fil så kan du prova att döpa om den til .txt, öppna den i Textwrangler. I början på filer så brukar det stå roliga saker som identifierar filen.

Jag har ett exempel i denna tråd på skillnaden mellan rtf och text.

http://www.99.se/apple-programvara/245735-hur-importera-textfil-i-adressboken.html

För man det kan man sedan hitta olika typer av bekräftelser på vad det är för filtyp, tex står det i ett dokument jag gör så med: "PowerPoint Document". (Någonstans bland alla krumelurer och knastecken).

Hemliga dokument?
ag sitter med 2004 och kan kolla om det går att öppna där

Skrufve - du får gärna göra visa info på filen och posta vad det står efter ordet "Typ".

Att Office 2008 inte skall kunna öppna korrekta hela filer från Office 2004, finner jag väldans osannolikt. Även om det är Microsoft som skapat programmet, så räknar nog de med att deras kunder har gamla dokument från förra versionen de vill kunna öppna även i den nya.

Ett annat alternativ är att försöka öppna dem med andra Office-paket, att testa kan man ju göra:

OpenOffice.org - The Free and Open Productivity Suite
NeoOffice Home

Men som varit uppe i andra trådar - kanske problemet har att göra med filnamn (nämts ovan) men även filsökväg? I namnen på hårddisk + mappar som leder till filen kanske det finns krumelurer (allt som inte är 0-9, a-z är krumelurer). Det kan också vara så att sökvägen är för lång helt enkelt. För många mappar i mappar i mappar tills man kommer till filen. Eller att filen ligger på en extern skiva med rättigheter, eller filsystem som programmet inte gillar. Värt att kolla.

Denna google-sökning visar att flera verkar ha problemet:
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=powerpoint+file+from+2004+cant+be+opened+in+2008&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Eftersom det är så självklart att man gör detta före man frågar i ett forum - har du uppdaterat din office 2008 till allra senaste?

http://www.microsoft.com/mac/downloads.mspx

Senast redigerat 2009-12-04 13:26

Ännu mera tips, det fanns en hel del vettigt på denna sida:
"PowerPoint can't open the type of file represented by [FILENAME]" or "No text converter is installed for this file type" (Läs hela sidan).

Hur gick det med detta?

Har råkat ut för att en fil skapad i PPT 2003 på Win och som sedan redigerats i PPT 2008 på mac inte sedan gick att öppna på Windowsburken eller PPT 2004 på macen (självklart användes .PPT 97-2004, ej .PPTX). Var antagligen något med teckenkodningar som ställde till det, och att spara om i olika format och versioner hjälpte inte.

Det löste sig genom att öppna i Keynote och sedan spara om i PPT-format. Antagligen skedde någon rensning i filen när den konverterades fram och tillbaka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-10 18:37

Det finns ytterligare en fälla här. MS har, i sin iver att skydda stackars användare från diverse fulkod som kan ligga inbäddad i tidigare Officeformat, helt sonika vid en uppdatering lagt till en Registry-key som gör att Office vägrar öppna gamla filformat. Jag kommer inte ihåg exakt vad den heter men det är något i stil med "previous editions" eller dylikt.

Det kan vara detta som ni fastnat i.

(Google is your evil friend) Slashdot | Office 2003 Service Pack Disables Older File Formats

1
Bevaka tråden