Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"ny" lukt från iMac.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-12-02 07:58

Jag köpte en ny iMac för snart tre veckor sedan, när jag packade upp datorn så
luktade den "ny", många tycker att det är den mest fantastiska doft som finns,
men för en doft-allergiker är det ett gissel. Datorn har fått stå i ett annat rum
under alla dessa veckor, men rummet som den är i luktar fortfarande efter att
den varit på nästan dygnet runt. Doften kommer från utblåset på baksidan.

Hosta, slembildning, ögonen svider osv. är "biverkningar" av doften.
Inte roligt!

Hur lång tid ska man behöva vänta på att den försvinner? Olidligt.

Senast redigerat 2009-12-02 10:25
  • Medlem
  • 2009-12-02 08:17

Vad tråkigt! Jag antar att det kan vara jobbigt om man inte tål lukten av ny Mac, för den är som sagt väldigt påtaglig i början. Kanske kan du låna in en kompis som kan spela något tungdrivet spel på den på nätterna? Eller ha den i köket medan du steker rikligt med korv?

Nej, förlåt. Det är svårt att säga säkert, men efter sex veckor någonting borde den inte lukta nytt längre. Håll ut!

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-12-02 10:03

Tack för snabb respons, jo det är verkligen jobbigt. Speciellt eftersom det är ett sk. "dolt" handikapp och det är väldigt svårt att få förståelse.
Jag brukar köra Bioshock på max allt och låta det stå på bara...tyvärr finns det ju inte så många spel som kräver mycket av datorn, men detta verkar fungera bra. Sex veckor...det är nog helt väntbart. Har en äldre vit iMac att jobba på sålänge.

Senast redigerat 2009-12-02 10:27

Finns det inte redan en tråd om just detta?

EDIT: Fel av mig, du har skrivit om det i en annan tråd: http://www.99.se/1846102-post105.html

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-12-02 10:50

Ja, jag skrev men fick inga vettiga svar.

Det är nog inte så många doftallergiker i forumet. Du som har erfarenhet av det lär nog ha de bästa svaren själv... Häng en Wunderbaum vid fläkten! (Nej, jag fattar att det nog gör saken värre, det var bara ett skämt)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-02 13:07

Vilket jobbigt handikapp Jag la själv märke till att min nya Macbook Pro luktade väldigt starkt de första dagarna.
prova att söka lite på Apples eget supportforum. Tex hittade jag snabbt EN tråd iaf där en kvinna har liknande problem: Apple - Support - Discussions - Question about the smell of new Apple ...

  • Medlem
  • 2009-12-02 13:55

Kan inte vara lätt att inte kunna njuta av lukten av ny elektronik! Godare lukt finns ju inte. Lider med dig.

Prova med ett kolfilter framför utblåset (typ kylskåp) - håll koll på temperaturen eller anslut en strumpa ( böjbar ventilationslang) mellan dator och frånluftsventil - om det finns en sådan.
Kör alltid med detta på sommarhalvåret.

Langa över datorn så kan du få låna min luktfria 06:a så länge.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-12-06 17:03

Tack för svaren! Har fortfarande datorn i ett annat rum och den börjar lukta mindre. Jag märkte att få datorn väldigt varm hjälpte mycket. Jag körde bara igång Lego Batman demot och dator höljet blev väldigt varmt, nästan brännhet. Varför? Spelade inte ens, bara hade igång startskärmen.

EDIT: mina första 99 inlägg på 99.se.

Ursprungligen av iTac:

Tack för svaren! Har fortfarande datorn i ett annat rum och den börjar lukta mindre. Jag märkte att få datorn väldigt varm hjälpte mycket. Jag körde bara igång Lego Batman demot och dator höljet blev väldigt varmt, nästan brännhet. Varför? Spelade inte ens, bara hade igång startskärmen.

EDIT: mina första 99 inlägg på 99.se.

När processorn får arbeta blir det ju varmt.
Ofta får VPU jobba bra när det är flash med i faggorna.
Det KAN ju vara att det uppspelade demot är gjort i Flash? Eller att det är skrivet för "att dra musten ur" en Mac. Kan inte det spelet.

Eftersom det du är allergisk mot är gaserna som avges kan det vara en bra idé att låta den stå nån vecka med det dr demot på då. Så du får gasat ur maskinen.

Det som gör att Appleburkar luktar på ett speciellt sätt är att Apple använder sig av en mer exklusiv typ av glasfiberkort till sina komponenter och dessa avger doften. Det är svaret jag fått på detta i alla fall. Jag lider med dig iTac för ny-mac-doften är något som jag inte skulle vilja byta bort mot något annat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 10:23

iTac,

Som jag skrev i en antik tråd från 2003

Maccarna luktar våtservett!!!

För många år sedan besökte jag Apple-fabriken i Cork på Irland, där många av Maccarna för den europeiska marknaden produceras.

Där berättade & visade mannen som guidade oss att Maccarna, innan de placeras i plast & kartong, torkas av med just våtservetter. Samma typ som man använder till spädbarnsrumpor.

De (Apple) är till och med Irlands största förbrukare av just dessa våtservetter...

Så, förutom den lukt som avgår från varm elektronik, luktar de nytvättad barnrumpa!!

-Torkel

Fast våtservett-doften lär nog släppa inom några minuer, värre med flamskyddsmedel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-07 12:16
Ursprungligen av D'Artagnan:

Fast våtservett-doften lär nog släppa inom några minuer, värre med flamskyddsmedel...

D'Artagnan,

Vad jag kan se i rapporten på denna sida:

Apple - Environment - Reports

...så är iMac fri från flamskyddsmedel!!

- Torkel

Läste just på lite engelska forum där det var en tråd om just detta.. Där var det flera som hade problem med detta. Däremot gällde nästan samtliga fall tangentbordet, och inte själva datorn (men jag antar att det säkert kan hända alla produkter). Gissningsvis är det något rengöringsmedel / liknande som inte blivit avsköljt ordentligt. De som hade problem hade ställt allting i väl ventilerade utrymmen i några dagar så blev lukten märkbart svagare. Det försvinner nog inom en ganska kort tid.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-12-11 09:38

Tack Torkel det där var intressant läsning! : )
Kermit, mitt tagentbord luktar också - fortfarande. Datorn med, fast märkbart mindre...men om jag luktar precis vid ventilationshålet på baksidan så finns lukten kvar som vanligt, konstigt.
Det rummet som jag har min i är inte särskilt välventilerat dock...vädras det då och då.
Hoppas på att lukten är obefintlig snart! Tack för svaren!

Goflorp: Ah, men det är inte farligt för datorn att låta den gå varm så länge?

1
Bevaka tråden