Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: En mall-databas är ett bra sätt att starta ett projekt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen upptäckt hur fiffigt det är att utgå från en mall-databas när man startar ett nytt Filemaker-projekt. Mall-databaser (eller Filemaker templates på engelska) finns det flera varianter av och den jag gillar bäst just nu heter Seedcode Calendar Template. Den innehåller som synes av namnet en kalender och denna mall-databas finns i tre varianter, varav en är gratis.

Den jag gillar bäst är Seedcode Calendar Template Pro Complete som har allt lullull:

* Kunder och personer
* Kalendrar med schemaläggning av gemensamma resurser
* Gannt-diagram
* Projekt (med projektfaser, aktiviteter, att-göra)
* Fakturor
* Mail-utskick

Utgår man från denna mall i ett projekt där man vill bygga tex ett CRM (kontakt-hanterings-system) eller kund och ärendehantering eller OLF (Order, Lager Fakturering), medlemsregister, kursanmälningar/kursadmninistration eller kanske även GTD (Getting Things Done), så får man en massa funktionalitet på köpet. Man behöver bara lägga till den biten som är "extra" och som saknas i mallen.

I ett visst projekt behöver man ju inte ha allting som finns i mallen (tex fakturering eller mail-utskick) "på" från början, det är ju bara att stänga av och koppla på dem i version 2, 3 osv.

Med en sådan här template kan man spara mycket pengar åt kunden. Att producera alla manus och funktionalitet i det här systemet (som kostar bara 2500:- SEK) skulle ta förmodligen ta flera månader. En utskrift av alla manus i mallen upptar tex 606 sidor.

Så genom att utgå från en sådan här template kan man spara 50.000-100.000:- åt kunden genom en investering av 2.500:-. Inte dumt eller hur?

Någon som känner till flera bra Filemaker-templates? Vad tycks om konceptet med Filemaker-mallar?

Verkar bra. Det finns ju en del templates ute. Den jag kollat på är FM Starting Point.

Hur funkar det med datumformaten? Blir det svenska dag och månadsnamn när du öppnar mallen på ett svenskt system? Det ska ju funka numera, men erfarenheterna av det är lite så där...

Än så länge är det bara att markera fälten med datum, formatera > datumformat i och istället för att ha / som skiljetecken, ange -. Så är det klart. Än så länge. Svenska dag och månadsnamn blir det automatiskt. Jag kör FileMaker 10 Advanced förstås.

Skall kolla på FM Starting point.

Jag älskar mallar! Med en mall får du en flygande start, vet att grundfunktionerna fungerar och kan koncentrera dig på att utveckla just de funktioner som du vill ha. Det är både tidsbesparande och effektivt.

Det svåra är att hitta mallar som passar till de som man vill utveckla och som är någorlunda enkla att sätta sig in i och vidareutveckla.

Man ska inte underskatta de mallar som följer med FileMaker Pro. Annars finns det svenska mallar att köpa också om man inte vill göra egna.

/Rolf på Mallverkstan

Vad finns det för mallar med bra Order-Lager-Fakturering?

Ursprungligen av Michael Nord:

Vad finns det för mallar med bra Order-Lager-Fakturering?

Gör en Google-sökning på:

filemaker mall order-lager-fakturering

Så hittar du några stycken.

/Rolf på Mallverkstan

Business Productivity Kit kanske som man kan ladda hem när man laddar hem demo av FileMaker?

http://filemaker.se/

Den jag nämnde först Seedcode Calendar Template Pro Complete har ju fakturering, det har även FM Starting Point. Eftersom en faktura innehåller alla uppgifter som en order har, så kan man ju tänka sig att det borde vara lätt att bygga en till av något som är likadant och finns redan? Skillnaden mellan order och faktura i många system är endast innehållet i fältet "Typ", där det står just order eller faktura.

Lager är också ganska enkelt att lägga till, det är i en enkel form ett tillägg till artikelregistret (ett fält som innehåller antalet, och från detta subtraheras det), elller så gör man in och utleveranser i lagret vid hantering av ordrar och inleveranser. Man skapar poster helt enkelt med kanske + 12 när man får och -1 när någon köper. Något mera komplicerat att bygga, men inte så fasligt svårt.

Sedan har säkerligen de flesta Filemaker-konsulter i Sverige sådana lösningar också.

Edit/Tillägg: Om du menar sådana lösningar som har OLF inbyggt så vet jag dock inte. Men denna Google-sökning visar ju att det säkerligen finns ett gäng.

Senast redigerat 2009-12-05 18:05

Fast å andra sidan om man talar om seriös logistik, dvs order i betydelsen att samla in beställningar från slutkunder, sedan sammanställa dessa till beställningar till egna leverantörer, hålla koll på delleveranser av de saker man fått från sina leverantörer som skall vidare till kunders ordrar, i form av följesedlar som presenterar vad som är levererat och inte levererat och kanske tracking-nummer på paketet och ovanpå det fakturering som har koll på om en order har delleverans eller inte, så är det rena mardrömmen att bygga. Jag har gjort det några gånger och det är inte kul.

Logistik är en en av de svåraste saker man kan bygga i en databas.

Jo, jag kan tänka mig det. (Fast jag kan tänka mig att den royalty-lösning för musikbranschen jag ska börja på snart är snäppet värre...

Business Productivity Kit har jag kollat på. Det kändes inte som om det skulle vara så mycket att vinna på att utgå från den. Jag har några gamla lösningar med fakturering och lager. Om det blir så att jag måste bygga en OLF också...

Ha, vad roligt. Denna tråd är första träff!

Nu har jag kollat på FM Starting Point, tack för tipset. Den var inte dum den.

Nej, jag gillar den. Inte minst att man kan testa SuperContainer på köpet.

Är det bara jag som tycker det är svårt att ändra om mallarna efter eget huvud eller är det för att jag är ganska ny på filemaker i största allmänhet?

Nej, det kan vara ganska bökigt. Inte minst så måste man ju "reverse-engineer" (vad heter det på svenska?) vad någon annan byggt för att kunna anpassa det som man vill ha det.

Själv har jag suttit en hel del med FM Starting Point på sista tiden och visst har den mycket bra, men det finns också förvånande mycket som är konstigt och direkt dumt gjort, och en del buggar. Sånt blir förstås extra svårt för den som inte är van vid FMP.

1
Bevaka tråden