Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eye-Tv Diversity hittar inga kanaler!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-11-28 21:53

Hej, har precis öppnat min nya Eye-Tv Diversity och kört installations programmet, och sökt efter kanaler, men det hittar inga! Jag vill bara komma åt "gratis kanalerna " , och har inte kopplat in antenn sladd i den, utan kör på dom två medföljande antennerna !
Vad kan vara fel?
Någon som har erfarenhet av Eye-tv i sverige , och hur man får kanaler, vill ju helst slippa dra en antennsladd över hela rummet!

Tack!

Ursprungligen av akksel:

Hej, har precis öppnat min nya Eye-Tv Diversity och kört installations programmet, och sökt efter kanaler, men det hittar inga! Jag vill bara komma åt "gratis kanalerna " , och har inte kopplat in antenn sladd i den, utan kör på dom två medföljande antennerna !
Vad kan vara fel?
Någon som har erfarenhet av Eye-tv i sverige , och hur man får kanaler, vill ju helst slippa dra en antennsladd över hela rummet!

Tack!

Mottagningen med de två medföljande antennerna är inte den bästa. Även om diversity mottagaren är bättre än andra fordrar den trots allt lite signal.
Gå in under Preferences/Devices/Signal så får du ett hjälpmedel att rikta antennerna med.
Men då måste du först ha hittat en signal genom att t.ex gå högt upp eller så.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-11-28 22:29
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Mottagningen med de två medföljande antennerna är inte den bästa. Även om diversity mottagaren är bättre än andra fordrar den trots allt lite signal.
Gå in under Preferences/Devices/Signal så får du ett hjälpmedel att rikta antennerna med.
Men då måste du först ha hittat en signal genom att t.ex gå högt upp eller så.

jag hittar inget "hjälpmedel" för riktning av antennerna, hittar bara två mätare som visar strykan och kvaliten, har 0% kvalite och 25% Styrka!

Fan att det inte funkar!

Under samma meny ser du att den verkligen står i diversity läge, annars blir det ännu svårare.

Du måste få upp styrkan så kommer kvalitén

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2009-11-28 23:45
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Du måste få upp styrkan så kommer kvalitén

Får försöka! Det verkar dock inte gå så bra...

Min erfarenhet är att om man har 1 mil, fri sikt, till sändarmasten, så fungerar det.
Jag har ngn pryl från Equinux liggande i en låda, mest för att det är så förbannat dålig mottagning.
Antennen som medföljer är rena skiten, och med inköpt "storantenn" känns det lite si och så att ha det till en bärbar.... datorn förvandlas till släpbar med ormbo

Svenska sändarnätet är inte gjort för "pinne inne" utan förutsätter normalt att du har antenn på taket. Bor man sedan nära sändaren eller har som jag fri sikt funkar det även med "pinne inne".
Diversitymottagaren lägger ihop signalen från två olika antenner och därmed ökar sannolikheten men några underverk ska man inte förvänta sig.

1
Bevaka tråden