Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Railroad Tycoon 3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är inget nytt spel. Faktum är att det släpptes i sin första version 2003. Året efteråt kom Mac OS X-versionen (som fungerar med OS X 10.2.8 eller senare ).

Men det säljs fortfarande på Apple Store för dyra pengar och går faktiskt att spela utan några problem på Snow Leopard. Så därför vill jag tipsa, och varna, för detta spel.

Och jodå, jag är alldeles galen i tågspel, i synnerhet Railroad Tycoon som jag började spela när ur-versionen kom för MS-DOS 1990.

Men tiden har inte varit snäll mot den här spelserien. Redan 1993 kom uppföljaren, Railroad Tycoon Deluxe, som skaparen Sid Meier inte hade ett jota med att göra, och 1998 köpte PopTop Software rättigheten till namnet och utvecklade sedemera Railroad Tycoon II. Som sög. Grafiken var pinsam, gränssnittet var plottrigt och det var helt enkelt ivägen för själva spelet, ett problem som orginalversionen inte hade. Första versionen av Railroad Tycoon hade ett enkelt gränssnitt, primitiv grafik och i princip inget ljud att tala om över huvudtaget. Men det var fortfarande roligt att spela. Railroad Tycoon 2 fokuserade mer på ytan och sjävla spelidén gick liksom förlorad någonstans på vägen.

Så kom då Railroad Tycoon 3. Ett spel som vilket tidigare nämnts har några år på nacken. Grafiken ser dock fortfarande oförskämt fräsch ut och kör man det på en hyfsat modern Mac så har man definitivt inget att klaga på prestandamässigt. Men även här är gränssnittet ett problem.

Det är helt enkelt inte logiskt och det är lätt att göra fel. Vad värre är så finns det exempelvis ingen möjlighet att radera spår man byggt fel och få pengarna tillbaka om man råkat bygga vidare efter att man exempelvis satt en bro på fel ställe. Då åker bulldozern fram och pengarna går förlorade. Grafiken är också ganska mörk och det är svårt att de detaljer i landskapet. I utmärkta Railroads!, som Sid Meier var med och utvecklade som en egen uppföljare till Railroad Tycoon (och som tyvärr endast finns för Windows) flyttar hus på sig när man ska dra räls exempelvis genom en stad, men i Railroad Tycoon 3 får man zick-zacka sig fram genom bebyggelsen vilket blir fult och dessutom bromsar ner tågens hastighet.

När man ändå är inne på minussaldot: räls kan läggas i 90-graders vinkel vilket är minst sagt orealistiskt. Uppenbarligen har spelets designers inte särskilt stor erfarenhet av hur man kör tåg.

Railroad Tycoon 3 har också problemet med sin AI. Den lär sig väldigt långsamt och det är helt enkelt inte tillräckligt svårt motstånd om man har lite erfarenhet av spelet. Det är snyggt men gränssnittet lägger hela tiden sina fingrar emellan och det är vansinnigt irriterande.

Är du lika galen i tågspel som mig, och ännu inte hittat ett du gillar: installera Windows och kör Railroads! istället. Det är fullständigt lysande. Railroad Tycoon 3 är det inte, och att Apple Store fortfarande säljer spelet för hutlösa 599 kronor är inget mindre än en skandal. Låt gå att det faktiskt fungerar utmärkt under Snow Leopard (efter att ha installerat Rosetta) säger väl mer om Mac OS X än om spelet i fråga egentligen.

Köp inte.

Är man riktigt gammalmodig kan man ju alltid köra OpenTTD istället Här finns det förvisso inte bara tåg, men tågen är såklart roligast!

wow! Den ska bli kul att testa!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-11-21 15:55

Kan också rekommendera Open TTD. Har förstört barnsligt många timmar med det spelet.

OpenTTD är mycket roligt. Dumma datormotståndare, men man konkurrerar med sig själv. (Nätverksspel har jag inte vågat mig på.) OpenTTD känns som gamla Railroad Tychoon fast enklare och klarare, och utökad med lastbilar och flygplan.

  • Medlem
  • Götene
  • 2009-11-22 09:48

Nu var det väl en 4 år sedan jag senast spelade detta spel, och då till Windows, men om jag inte missminner mig så kan man trycka Z och ångra en lagd järnvägssträcka och få pengarna tillbaka under förutsättning att man inte lämnar spårläggarläget. När man väl lämnat spårläggarläget försvinner alla möjligheter att ångra så då blir det kostsam bulldozer. Gå in och kolla i keyboard options, finns massa trevliga knappar där som inte nämns i manualen. (Om jag nu inte minns fel och blandar ihop med något annat spel.)

Konrad

OpenTTD (ja, egentligen Transport Tycoon Deluxe) är de bästa spel som gjorts

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-22 11:04

Även jag får sälla mig till skaran som hyllar och njuter av att spela OpenTTD ibland
Fungerar dessutom väldigt trevligt i nätverk (vi har inte testat via internet ännu), jag och ett par till fastnade framför våra datorer ett par timmar med det.
Det var lite kul att se oss sitta där och spela, det var jag med min Mac, morbrodern med sin Netbook med Linux samt svågern på en Windowslaptop

  • Oregistrerad
  • 2009-11-22 20:59

Inte för att peta på artikelförfattaren men OM 99se ändå ska göra en fet headline kan ni inte testa några NYA macspel?

Ursprungligen av studiox:

Inte för att peta på artikelförfattaren men OM 99se ändå ska göra en fet headline kan ni inte testa några NYA macspel?

Men spelet i rubriken är ju i alla fall bra mycket nyare än det som diskuterats i tråden

1
Bevaka tråden