Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det webkamera med nightvision till Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som känner till någon webkamera till Mac som har nightvision?

Finns det någon lista på webkameror som fungerar till Mac någonstans?

Nice! Det fanns. Jag gjorde en liten google-sökning för jag blev nyfiken.

Sogatel - 8 LED 1.3 megapixel night vision webcam: Amazon.co.uk: Electronics & Photo

Eftersom de flesta webbcams kör med samma standard som finns i USB, så kan ofta en kamera funka med Mac OS X, även om det inte står. Jag citerar från en artikel på wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Webcam#Technology

The USB video device class (UVC) specification allows for interconnectivity of webcams to computers even without proprietary drivers installed. Microsoft Windows Vista, Linux[9] and Mac OS X 10.4 & 10.5 have UVC drivers built in and do not require extra drivers, although they are often installed in order to add additional features.

Senast redigerat 2009-11-19 23:22

Vill man vara lite händig kan man skaffa IR-belysning till valfri kamera och på det sättet få nightvision. Antingen köper man färdig lösning eller knåpar man ihop det själv.

http://webcam-osx.sourceforge.net/ klarar av väldigt många kamereror till Mac.

Ursprungligen av hummel:

Vill man vara lite händig kan man skaffa IR-belysning till valfri kamera och på det sättet få nightvision.

Njae, det där är inte helt sant. De flesta (så gott som alla) kameror har ett inbyggt IR-filter (en liten "glas"-bit framför sensorn). Ska man göra sin egen night vision-lösning med nämnda valfria kamera så måste det där IR-filtret plockas bort annars kommer man inte att se något alls. Och det är en operation som inte rekommenderas om man inte är händig utöver det vanliga..

Tillägg: Det finns dock kameror som har IR-filter som är mekaniskt styrbara via användargränssnittet (men dem hittar man gissningsvis knappast i lågprissegmentet..).

AHA Jag satt faktiskt o funderade på detta i går kväll. Jag trodde att själva kameran var någon special när man körde med IR-belysning men så är det alltså inte.

Det är ju gensast mycket bättre eftersom IR-belysningen som sitter på kameror ofta är rätt dålig.

Det är ju kul. Det skall testas inom kort

En parentes: Jag installerade iCam i min iPhone och iCamSource i mina Macar o en PC igår. Nu kan jag hålla koll på vad kidsen håller på med och det var där jag ville ha en kamera så jag kunde "övervaka" dem när man t ex sitter på uteplatsen och njuter sena kvällar.
iCam från SKJM - iPhone Applications är löjligt billigt och väldigt enkelt att installera och använda.

1
Bevaka tråden