Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time machine till server/nas via Samba?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 14:10

Hej!

Jag läste att inte behöver macs egna hårdisk för att säkerhetskopiera till Server/nas, texten beskrev mycket enkelt att man kunde skapa en delad mapp via protokollet SAMBA som windows använder och sedan välja den i time machine. Man behövde bara programmet Itimemachine på drygt 90 kb som sa till macen att tillåta näverksdiskar.

Detta låter ju kanon eller hur?

Så enkelt va det inte, jag provade och time machine hittade mappen i nätverket o jag trodde jag hade rott hem konseptet, men inte, när den skulle börja säkerhetskopiera så kom detta felmedelande upp;

Kunde inte skapa avbilden ”/Volumes/Backup Marcus-1/Marcus MacBook.sparsebundle” för säkerhetskopiering (fel 45).

Kan någon kunnig människa svara på vad jag ska göra för att den ska kunna skapa avbilden?

Tacksamm för alla svar Ha det /marcus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-06 14:42

Jag gissar kanske nu men om du kör NTFS som filsystem på din Windowsmaskin och du vill backa upp till denna så kommer din Mac inte kunna skriva till den. MacOS kan väl bara läsa från en NTFS-partition och inte skriva, eller är jag ute och reser?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 15:46

Beror kanske på om du har 10.5 eller 10.6. Lite instruktioner här. Läs kommentarer noga!

10.5: Set up Time Machine on a NAS in three easy steps - Mac OS X Hints
10.6: Set up Time Machine on networked AFP volume - Mac OS X Hints

Det är inte en helt säker backup-lösning att köra TimeMachine via annat än USB eller FirWire ansluten hårddisk eller via TimeCapsule. Finns en anledning att det inte är aktiverat med nätverksdiskar utan att man får hacka i terminalen.

Finns också fler trådar här om du sökt lite:
site:99.se time machine timemachine nas nätverk* - Google-sökning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-06 15:42

Fungerar inte heller på FAT, Måste vara HFS+, kanske till och med journalförd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-07 19:59

Vad är det som inte är säkert då?
För jag ser ingen skillnad på deras time capsule än min windows server?

Men problemet är att jag ska skapa en sparsebundle image på min mac vet ej hur man gör och de tipsen jag läst verkar inte funka..
Tackar

Skulle vilja öppna denna tråden på nytt!

Även jag har fått bifogat meddelande, i mitt fall så ser historiken ut så här:

1. För ca.2 år sedan hade jag ett rent he...te att få Time machine att funka med min LaCle nätverksdisk som var kopplad till mitt modem. Tack vare en hjälte på forumet som fjärrkopplade min dator så löste sig problemet till sist för att sedan dess fram till vi flyttade i somras bara tugga och gå.

2. I nya huset så blev det en ny (segare) uppkoppling och ett nytt modem och då helt plötsligt omöjligt för MacBooken att hitta disken. Efter ett par månader så beställde jag ett nytt modem för att det gamla bara krånglade och muppade sig och helt plötsligt så funkade allt igen utan att jag gjorde nånting - Glädje!!

3. Förra veckan så fick jag plötsligt ett meddelande från TM att jag var tvungen att radera de gamla säkerhetskopiorna och börja om på ny kula igen av nån okänd anledning, tyvärr tog jag ingen skärmdump på det meddelandet.

4. Suckade lite och klickade ok och efter att LaCle disken till sist hade raderat allt innehåll så får jag nu samma meddelande som trådstartaren. När jag går in bakvägen till disken och lägger min sparebundle-fil i rätt katalog som jag gjorde förra gången så verkar det som TM nu vill skapa en egen sparebundle med tillägget "1" i filnamnet.

5. Provade nu att ta bort sparebundle-filen helt och när jag tittar i disken via Finder så ser jag att den nya dyker upp under några sekunder för att sedan försvinna igen och meddelandet nedan dyker då upp.

6. Någon därute som vet vad detta felet kan bero på? Jag har även provat att koppla in diskens nätverkskabel direkt i min dator men då kan jag inte se disken alls, ska man ha en annan typ av kabel eller? Finns bara en USB- och en nätverksingång på disken.

1
Bevaka tråden