Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk lista

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en sida med artiklar på en lista från 1-10

jag vill kunna lägga till ny artikel i min sida utan att manuellt lägga till/radera en ny TABLE.

Några bra förslag på funktion/teknik man enkelt lägger till nya artiklar som lägger sig längst upp och resterande hoppar ett steg ner i listan.

Mvh!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-06 14:10

Hej

Jag får känslan av att du har en (statisk) html-sida, medan du skulle behöva en dynamisk, genom att t.ex. använda PHP eller liknande teknik på serversidan. (Jag utgår nedan från att du inte är bekant med dylika teknik). I fallet PHP kan man ladda artiklar från tex en databas eller textfiler, och själv styra ordningen eller andra egenskaper på dessa.

Inmatning kan göras antingen med normalt webformulär (sidan laddas om vid tillägg av ny artikel), eller med modernare AJAX-teknik (artikeln sparas och förs in rätt i listan utan att hela sidan laddas om).

Det här är alltså om man vill utveckla det själv. Det finns många gratis content management-verktyg idag som utför liknande (men oftast mer generell) hantering av websidor, om det skulle vara aktuellt.

mvh

Fredrik, utvecklare.

1
Bevaka tråden