Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt endast internt ljud på iMac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 16:10

Jag använder mest mina externa högtalare (inkopplade med vanlig 3,5' kabel) eller hörlurar. Upptäckte helt plötsligt när jag skulle kolla på film idag att endast det interna ljudet fungerar. Inpluggade hörlurar eller högtalare känner visst inte datorn av. Har sökt och sett att en del har det omvända problemet, dvs att endast externa inpluggade enheter ger ljud och inte det interna.
Gjorde en uppdatering till 10.5.8 häromdagen, kan det ha med det att göra?
Har varit och kikat på Ljud i systeminställningar (se bild) och Ljud-/MIDI-enheter. Vet inte hur det ska se ut där men jag kan inte se några externa högtalare eller hörlurar. Vad jag än gör får jag bara ljud i de inbyggda högtalarna.
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mej.

Kan kanske vara det välkända problemet att utgången "fastnar" i optiskt läge?

Finns massor av trådar om det. Se här t.ex:
http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/104492-inget-ljud-ur-hoegtalarna.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 16:27

Jag har försökt med 'pilla-i-hörlursuttaget-tricket men verkar inte hjälpa... har läst flera trådar om detta problem, de flesta verkar ha powerbookar med det omvända problemet.
Tack för svar iallafall. Andra förslag emottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 10:29

För den som ev har samma problem: Jag fick till slut lämna in min imac på reparation och de fick byta ljudkortet. Hade som tur var apple care plan kvar på den.

1
Bevaka tråden