Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg att Apple har nya datorer på gång! Kanske en Quad core?

AppleInsider | Evidence points to new MacBook Pros on horizon

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-26 13:42

Jaha. Då blir det att vänta innan man uppgraderar sig... gah!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-08 16:32
Ursprungligen av 2mkr:

Jaha. Då blir det att vänta innan man uppgraderar sig... gah!

Haha, detta skrevs den 26 oktober (som svar på trådskaparens inledande post om ryktena om nya MBP)! Ska man skratta eller gråta? Nu sitter vi här, väntandes, nästan sex månader och tjugoåtta sidor senare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 13:54

Jaha, så det är i Resources-mappen man kollar om Apple har något nytt på gång. Ser alla som är beta testare det innehållet?

Edit: flytta tråden till rykten kanske?

Ursprungligen av sodemus:

Edit: flytta tråden till rykten kanske?

Japp. Fixat.

/Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-26 15:18

Hoppas, hoppas... Men i och med att de sänkte priset (justerade dollarkursen) på mbp när nya macbook kom förra veckan trodde jag att julhandel-versionen var satt.

Men hoppas, hoppas... Imorgon är det tisdag igen. När är black friday? Någon vecka in i november har väl uppdateringar av olika produkter kommit som senast tidigare år.

Ursprungligen av rk:

Hoppas, hoppas... Men i och med att de sänkte priset (justerade dollarkursen) på mbp när nya macbook kom förra veckan trodde jag att julhandel-versionen var satt.

Men hoppas, hoppas... Imorgon är det tisdag igen. När är black friday? Någon vecka in i november har väl uppdateringar av olika produkter kommit som senast tidigare år.

Black Friday är fredagen efter Thanksgiving. I år är det den 27 november.

Den stora frågan är: Blir det Arrendale (32 mn, mobil variant av Nehalem, endast dual core, låg strömförbrukning) eller Clarksfield (den omtalade quad core för bärbara)?

(Se mer här.)

Som jag förstod det förut så skulle inte Arrendale dyka upp förrän i början av nästa år. Men dessa senaste spår tyder ju på nya datorer i en novemberlansering, annars borde väl Apple inte ha med filerna redan nu?

Personligen tycker jag Arrendale verkar vettigare, den blir ändå ett ordentligt lyft och lägre strömförbrukning är ju något Apple jobbat på och det ger (antar jag) svalare datorer också.

Eller blir det både och? T.ex. Clarksfield i 17-tummaren (och kanske 15-tummare). Fast det känns inte så troligt va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 20:27
Ursprungligen av Adrian B:

Den stora frågan är: Blir det Arrendale (32 mn, mobil variant av Nehalem, endast dual core, låg strömförbrukning) eller Clarksfield (den omtalade quad core för bärbara)?

(Se mer här.)

Som jag förstod det förut så skulle inte Arrendale dyka upp förrän i början av nästa år. Men dessa senaste spår tyder ju på nya datorer i en novemberlansering, annars borde väl Apple inte ha med filerna redan nu?

Personligen tycker jag Arrendale verkar vettigare, den blir ändå ett ordentligt lyft och lägre strömförbrukning är ju något Apple jobbat på och det ger (antar jag) svalare datorer också.

Eller blir det både och? T.ex. Clarksfield i 17-tummaren (och kanske 15-tummare). Fast det känns inte så troligt va?

Varför inte Clarksfield i 17"? Den är väl stor nog att palla den extra värmeutvecklingen. Hur dyr är quaden jämfört med tidigare processorer när de lanserades?

Ursprungligen av sodemus:

Varför inte Clarksfield i 17"? Den är väl stor nog att palla den extra värmeutvecklingen. Hur dyr är quaden jämfört med tidigare processorer när de lanserades?

Jo, det var så jag tänkte, men jag undrade hur troligt det var att Apple satsade på båda processortyperna. Priserna har jag ingen aning om.

Jag har idag en i7 Clarksfield i min bärbara (en Clevo), kombinerat med ett Geforce 280m GTX kort. Datorn har 15,6 tums skärm och väger ca 3 Kg. Tror inte Apple ligger långt efter i utvecklingen, utan rimligen blir det minst clarksfield i pro:n om den kommer ut innan årsskiftet.

Hoppas nu bara att de inte väljer ett för klent grafikkort igen, för då kan jag tänka mig en macbook pro till jul.

Det är officiellt: Ingen ny hårdvara från Apple före jul.

Phil Schiller: The holiday lineup is set.

Lugna sig nu. Det han säger är "The Holiday Lineup Is Set". Hur många anser att 25-30 tusenkronorsdatorer är julklappar? Inte jag.

Jag väntar med spänning.

Ursprungligen av eurodanzisch:

Lugna sig nu. Det han säger är "The Holiday Lineup Is Set". Hur många anser att 25-30 tusenkronorsdatorer är julklappar? Inte jag.

Jag väntar med spänning.

Ars Technica är inne på samma spår som du:

The subtext seems to be that there will be no new products that Apple expects anyone to buy as a gift for someone else this holiday season, but leaves open the possibility that new products could be ready in the next two months.

Men samtidigt tror de själva inte på MacBook Pro i år:

As much as new MacBook Pros stuffed with Core i5 or Core i7 chips would be nice for Christmas, we think it's more likely (even with Schiller's coy words) that Apple will put them on a list of New Year's resolutions.

Min gissning är att det inte kommer några MacBook Pro i år.

Senast redigerat 2009-10-28 00:37

Ja det är ju alltid möjligt. Frågan står kvar varför Apple då ville ändra "There are not going to be any new Apple products this year." till det andra. De hade lika gärna kunnat skippat att rätta någon över huvud taget då det första citatet är till deras fördel om de vill sälja produkter...

Ursprungligen av eurodanzisch:

Ja det är ju alltid möjligt. Frågan står kvar varför Apple då ville ändra "There are not going to be any new Apple products this year." till det andra. De hade lika gärna kunnat skippat att rätta någon över huvud taget då det första citatet är till deras fördel om de vill sälja produkter...

Bara för att Apple vill vara luddiga och obegripliga? Eller för att Apple till exempel ska släppa mjukvara som Aperture X (som det finns rykten om) men inte hårdvara?

Jag kan hålla med om att ändringen ger utrymme för olika tolkning. Men just när det gäller MBP har det ofta pratats om början av 2010, så det var inte orimligt hursomhelst.

Men framförallt tänker jag på att det var samma historia förra året (samma formulering till och med: "Our holiday line-up is set") och den gången kom det verkligen inte något nytt heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 15:51

Eller AppleTV Software 3.0 som det nu ryktas om.

Eftersom jag inte är så haj på specifikationer angående nya processorer och sånt så frågar jag direkt ut:
Tror ni att det kommer någon ny macbook pro innan februari? Jag har nämligen fått för mig att det är runt då dom brukar släppas, men jag kanske har fel?
Hur som helst.
Om det kommer att komma någon runt februari kan jag tänka mig att vänta. Annars så köper jag en redan nästa helg.

Mvh Karlsson

Ursprungligen av dasKarlsson:

Eftersom jag inte är så haj på specifikationer angående nya processorer och sånt så frågar jag direkt ut:
Tror ni att det kommer någon ny macbook pro innan februari?

Min gissning är i januari. Trots att inte Apple längre har någon keynote på MacWorld-mässan. Allra senast februari.

Det är förstås en gissning och inte ett löfte, men jag tror det är rimligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-06 00:00

Finns det Mobile versions av i7 och i5...?

Ursprungligen av zelari:

Finns det Mobile versions av i7 och i5...?

Kolla vad som redan skrivits i tråden om Arrendale och Clarksfield.

Mera rykten om Arrendale från DigiTimes via MacRumors:

According to Digitimes, Intel is poised to launch their Arrandale mobile CPUs in January 2010.

Intel plans to launch four 32nm dual-core Arrandale CPUs (Calpella platform), the Core i5-520M, Core i5-430M, Core i3-350M and Core i3-330M, in the first half of January 2010 for the mainstream notebook segment, according to sources from notebook players.

The Arrandale CPUs are based on the advanced Nehalem architecture first introduced into Macs earlier this year. These new mobile processors are said to come in mainstream as well as low-voltage variants that will make them suitable for both the MacBook Pros as well as ultra-thin notebooks such as the MacBook Air. These new chips are expected to deliver significant performance boosts over the currently shipping Apple notebooks.

Låter som att en gissning på januari för nya MBP inte är helt orimlig.

Ursprungligen av Adrian B:

Låter som att en gissning på januari för nya MBP inte är helt orimlig.

Mera vatten på den kvarnen: First Intel Arrandale (MacBook Pro) Processors Due January 3rd?

Problemet är att i3 saknar turbo, och cache. Den stora grejen med arrandale brevid grafikprocessorn på chipet. Turbo går från fyra trådar till två med förhöjd klockfrekvens och därmed högre fart när den behövs. Denna turbofunktion påverkar också grafikprocessorn som stegras i fart samtidigt. Detta ger att turbofunktionen är mycket bra som uppskalning/nerskalning av fart och kraftuttag.

Det ser mer ut som om Apple kommer att bara införa arrandale på någon modell och inte över hela modellprogrammet för att få ut differentiering i modellprogrammet. Detta kommer nog göras även om det inte finns tekniska svårigheter att placera i5/i7 i 13" MBP oxå. Trist var ordet om processorvalet blir så här snävt. De har till och med försenat intro av flera modeller typ i7 från senaste introduktionsplanen om denna artikel stämmer. Besvikelsen på Intel infinner sig.

Senast redigerat 2009-11-15 12:18

Kanske blir som IMac:en då. Kanske får köpa mig en 13 MBP snart ändå då.

First Intel Arrandale (MacBook Pro) Processors Due January 3rd? - Mac Rumors
så fort de kommer nya MacBook Pros skall en 15 tum inhandlas!

Ursprungligen av Adrian B:

Mera vatten på den kvarnen: First Intel Arrandale (MacBook Pro) Processors Due January 3rd?

crap! snabb du var då!

jag trodde Arrendale var strömsnål, men det verkar som att dessa processor ligger i klass med dagens och att ännu snålare varianter kommer senare, om detta stämmer (från länken ovan):

While Fudzilla describes their TDP (thermal design power) of 35W as "not so attractive", it matches up with the current high-end processors used in the MacBook Pro. This means Apple could use these processors in a new MacBook Pro update.

These new mobile processors are said to eventually also come in low-voltage variants that will also make them suitable for ultra-thin notebooks such as the MacBook Air.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-12-03 11:19

Ska bli intressant att se vad priset blir.

Well, detta var en intressant utveckling om det stämmer: Apple to Skip Intel Arrandale? Demands Alternative Chip?

Grunden i det hela ska vara att Apple inte vill tvingas använda Intels integrerade grafikkortsdesign som Arrendale kommer med. MacRumors citerar källan:

According to sources close to the heart of the matter, Apple allegedly refused to adopt Intel's Arrandale and the Calpella platform in its default form. In order for Apple to implement Calpella design with their next refresh of Mac mini / MacBook / MacBook Pro lines, Intel will have to provide Apple with the 32nm version without the integrated graphics part. Again, we cannot confirm the information about the replacement CPU, we only know that Apple rejected Arrandale.

Ursprungligen av Adrian B:

Well, detta var en intressant utveckling om det stämmer: Apple to Skip Intel Arrandale? Demands Alternative Chip?

Grunden i det hela ska vara att Apple inte vill tvingas använda Intels integrerade grafikkortsdesign som Arrendale kommer med. MacRumors citerar källan:

According to sources close to the heart of the matter, Apple allegedly refused to adopt Intel's Arrandale and the Calpella platform in its default form. In order for Apple to implement Calpella design with their next refresh of Mac mini / MacBook / MacBook Pro lines, Intel will have to provide Apple with the 32nm version without the integrated graphics part. Again, we cannot confirm the information about the replacement CPU, we only know that Apple rejected Arrandale.

Detta då Apples OpenCL-satsning skulle grusas om de lanserade datorer med grafikkort utan stöd för OpenCL.

Angående din anmärkan på att Arrandale har hög TDP så är ju 35W med minneskontroller och grafikkort inbyggt vilket är klart bättre än Penryn.

Bevaka tråden