Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mobilt bredband i Snow Leopard

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Taz_1999:

Har du läst tråden du skriver i? Glocalnet = Telenor, det finns en lösning ovan.

Han skrev inte i den här tråden. Han skapade en ny tråd. Det är jag som har flyttat inlägget hit.

/Mod

Ah, ok. Det förklarar saken.

Det går att koppla upp sej med globetrotter 1.3.0 men det funkar bara i en högst begränsad tid sen låser sej i princip hela datorn och det ända som kvarstår är att starta om manuellt,som jag ser det ligger problemet i själva globetrotter klienten för modemet verkar ok.Kan man använda sej av någon annan klient som funkar med Icon225 modemet?

Vet inte men om du hittar någon så säg till här. Jag har samma problem - efter en stund så låser sig internet + tangentbordet och man måste starta om.

Mer i denna tråd hos Apple:
Apple - Support - Discussions - ICON 225 3G Dongle ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 09:55

Samma problem här också; tror det uppstår när donglen tappar nät.

Ok!tror faktiskt att jag har hittat en stabil lösning nu va det gäller icon225 modemet och Telenor.Om man börjar med att hämta hem och instalera drivrutinerna till modemet från options hemsida(länk finns litte högre up i den här tråden)och skiter i globetrotter,det är där problemet finns,Gå sedan till den här addressen(http://www.emotum.com/stayconnected/)och hämta hem senaste stayconnected klienten så ska det funka!har i alla fal funkat för mej nu i ett par timmar utan att crasha

Vad har du för inställningar under nätverk?

Jag provade med Stay Connected tidigare, men lyckades inte få nätverksinställningarna att fungera. Att ansluta funkar och när jag gick in i programmet (Klicka på ikonen för programmet > visa paketets innehåll > gå in i Contents > Öppna Settings.plist ändra APN till internet.telenor.se istället för vad som nu står där, telestra nånting). Den ändringen lyckades jag inte få att fastna under Inställningar i Stay Connected-programmet. Men när jag ändrade i Settings.plist så lyckades jag ansluta. Men inte surfa någonstans. Den tycker inte den är ansluten till internet.

Men datorn kraschar i alla fall inte, så det är en förbättring.

Behövde faktiskt inte göra några några ändringar alls,den versionen av stayconnect som jag länkade till gjorde själv alla inställningar!välj bara privat användare första gången du använder det och ha modemet istoppat

Den gjorde inte det för mig igår, alltså ändrade på nätverksinställningarna. Men idag gjorde den det. Detta inlägg är skrivet med internetanslutning via Stay Connected, Option Icon 225 USB modem och Mac OS X 10.6.1. Den verkar heller inte låsa datorn helt. Kul!

  • Medlem
  • 2009-10-15 21:02

Nån som vet när drivrutinerna till tele2 släpps eller om det finns nåt sätt att gå runt problemet?

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-10-19 18:14

Nån som fått Huawei E1750 att funka i en bra hastighet?
Jag har precis köpt en MBP och efter att ha läst lite på forumet fick jag modemet att funka men hastigheten var inget att hurra för. Jag har nu installerat Stay Connected 1.6 och hastigheten har gått upp en aning men fortfarande mycket slöare än samma modem och abonemang på en kompis PC. Har nån hört om nån ny uppdatering från Huawei? Har letat efter den uppdatering det rycktades om skulle komma nu i veckorna. Telenor verkar inte riktigt ha koll på den.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-27 18:03

Hej!

Nu har jag fått reda på genom Telenors chat att uppdaterade drivrutiner finns här:

Stay Connected Download Site

Jag yrkade på att jag vill ha tillbaka pengarna för dom 2 månader som tjänsten inte fungerat. Det vägrar herr Thomas M på deras chatt att gå med på. Är det verkligen orimligt att jag inte vill betala för en tjänst som vart obrukbar?

Hälsningar

- Björn

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-27 18:12
Ursprungligen av syse:

Är det verkligen orimligt att jag inte vill betala för en tjänst som vart obrukbar?

Telenor tvingade dig inte att uppgradera till Snow Leopard samma dag det släpptes och dom har inte garanterat att det skulle fungera med Snow Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-11 15:19
Ursprungligen av syse:

Hej!

Nu har jag fått reda på genom Telenors chat att uppdaterade drivrutiner finns här:

Stay Connected Download Site

Jag yrkade på att jag vill ha tillbaka pengarna för dom 2 månader som tjänsten inte fungerat. Det vägrar herr Thomas M på deras chatt att gå med på. Är det verkligen orimligt att jag inte vill betala för en tjänst som vart obrukbar?

Hälsningar

- Björn

Tack! Detta fungerade klockrent! Kan jag nu ta bort Telenors egna program? Och hur gör jag då? Bara "dra och släpa" till papperskorgen?

Ursprungligen av syse:

Hej!

Nu har jag fått reda på genom Telenors chat att uppdaterade drivrutiner finns här:

Stay Connected Download Site

Jag yrkade på att jag vill ha tillbaka pengarna för dom 2 månader som tjänsten inte fungerat. Det vägrar herr Thomas M på deras chatt att gå med på. Är det verkligen orimligt att jag inte vill betala för en tjänst som vart obrukbar?

Hälsningar

- Björn

Tack!
Äntligen så funkar nu mitt mobila bredband ifrån Telenor.
Har ett litet problem bara. Varje gång jag ansluter dongeln till min MBP, så hoppar rutan med det medföljande installationsprogrammet för Leopard & Tiger upp!
Finns det något sätt att få detta att sluta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-16 16:28
Ursprungligen av Scuderia-F1:

Tack!
Äntligen så funkar nu mitt mobila bredband ifrån Telenor.
Har ett litet problem bara. Varje gång jag ansluter dongeln till min MBP, så hoppar rutan med det medföljande installationsprogrammet för Leopard & Tiger upp!
Finns det något sätt att få detta att sluta?

Och vad heter din dongle? Och den sedvanliga informationen skulle inte heller sitta fel...

Ursprungligen av frazze:

Och vad heter din dongle? Och den sedvanliga informationen skulle inte heller sitta fel...

Oops!:">
Huawei E1750.

Stay Connect sw som jag laddat ner är den som finns i Björns länk.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-10-27 18:29

Nej, det är sant. Men det känns aldrig roligt att behöva betala för något man inte kan använda,

  • Medlem
  • 2009-11-09 11:50

Nu har äntligen tele2 släppt ny programvara så att det går att surfa mobilt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 01:43

Har läst igenom denna tråd men har inte dessvärre blivit så mycket klokare av det… Funkar Option 505 med SL och Telia eller ej? Jag har idag ett Huawei E170 vilket funkar klockrent och mycket stabilt med launch2net och Telia, frågan är om man skall byta modem eller ej… Om det inte funkar problemfritt så är inte ett byte intressant, så min fråga är om det är någon som har fått det att funka med ovanstående kombination.

Ursprungligen av rasta:

Har läst igenom denna tråd men har inte dessvärre blivit så mycket klokare av det… Funkar Option 505 med SL och Telia eller ej? Jag har idag ett Huawei E170 vilket funkar klockrent och mycket stabilt med launch2net och Telia, frågan är om man skall byta modem eller ej… Om det inte funkar problemfritt så är inte ett byte intressant, så min fråga är om det är någon som har fått det att funka med ovanstående kombination.

Jag har ett Option 505 som fungerar med Telia.Har kört det både med och utan Telias egna program.

Mats B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-15 21:02
Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Jag har ett Option 505 som fungerar med Telia.Har kört det både med och utan Telias egna program.

Mats B

Toppen, tack Mats. Det var det jag ville veta.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-18 20:41

Jag hade problem med klienten till 3's mobila bredband. Jag la upp den som en manuell anslutning och då fungerade det direkt utan problem.

Anslut modem > Systeminställningar > Nätverk > Skapa anslutning > Välj modemet under Interface, i mitt fall HUAWEI > Skapa > Mata i telefonnummer, i mitt fall *99# och sedan Anslut.

Det kanske löser någons problem.

Trampar i kvicksand med mitt mobila bradband

Jag har just installerat Snow Lepard på Min MacBook Pro och jag (med flera i detta inlägg) har problem med mitt mobila bredband. Jag har Telenor och ett MD400 modem. Jag får inte Lanch2Net att fungera inte heller Stay Connected som inte har ingen SnowLepard klient, vad jag kan hitta. De två senaste åren har jag kört L2N utan några som helt problem.

Jag har även ett Icon 2 modem som inte heller fungerar med Stay Connected eller L2N, Killen på Telenorsupporten att jag måste uppdatera modemet - via en PC - som jag inte har någon. Telenor-killen menar vidare att det inte går att uppdatera Icon 2 modemet i PC-delen i min Mac. Jag är fast i Moment 22 kommer ingen vart - nån som har någon ide för att få loss mig ifrån denna kvicksand?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-11-23 21:45
Ursprungligen av Macolinent:

Jag har just installerat Snow Lepard på Min MacBook Pro och jag (med flera i detta inlägg) har problem med mitt mobila bredband. Jag har Telenor och ett MD400 modem. Jag får inte Lanch2Net att fungera inte heller Stay Connected som inte har ingen SnowLepard klient, vad jag kan hitta. De två senaste åren har jag kört L2N utan några som helt problem.

Jag har även ett Icon 2 modem som inte heller fungerar med Stay Connected eller L2N, Killen på Telenorsupporten att jag måste uppdatera modemet - via en PC - som jag inte har någon. Telenor-killen menar vidare att det inte går att uppdatera Icon 2 modemet i PC-delen i min Mac. Jag är fast i Moment 22 kommer ingen vart - nån som har någon ide för att få loss mig ifrån denna kvicksand?

L2N är en beta och den har slutat att fungera även för mig. Den fungerade tidigare, men nu hittar den inte modemet. Det fungerar om man laddar ner betalversionen av L2N, men man är inte sugen att betala 49 Euro.

Håll ut, för snart kommer en uppdaterad Stay Connected som fungerar utmärkt med MD400.

Btw, så ska det fungera med Stay Connected 1.4, men man får ingen hastighet!

tack, jag håller ut och väntar otåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-25 23:59

En lösning för MD400

Launch2net kan faktiskt komma igång med MD400. Det fungerade i alla fall på min Macbook Pro efter att jag fick en tämligen icke-intuitiv instruktion från tillverkaren av L2N.

Enligt nedan klistrade mail så ska man alltså ladder ner programmet och köra avinstalleraren i .dmg-paketet. För säkerhets skull körde jag avinstallerarna i samtliga av mina L2N-dmg:er, 3-4 stycken totalt. Men det fungerar förhoppningsvis med att bara avinstallera via den senaste eller den du har installerad. Därefter startar man om datorn utan att ha installerat L2N.

När datorn är igång igen installerar man L2N och låter sedan installationsguiden starta om datorn, igen.

Därefter när den startade igen så startade jag L2N och pluggade sedan in mitt MD400. Programmet märkte av modemet (vilket var problemet tidigare, ingen reaktion) och konfigurationsprogrammet behöver köras igenom en gång. Fixat och fungerande för mig. Inte dubbelkollat hastigheter osv, men det borde rimligtvis inte förändrats.

Mailet från företaget.
----
Hello,

there is a new launch2net version available. Please try to do the following:
launch2net – Sony Ericsson Edition | Online with Mac OS X

1. Download the newest version for Mac OS X 10.6.x:

http://www.novamedia.de/programme/launch2net/SonyEricsson/l2n-see-1.9.1-12222.dmg

2. Run first the UNINSTALLER!
3. Reboot your Mac
4. Now install the newest version and try again.

Best regards,

Robert Maier
---

VAR hitta man denna download???

VAR kan jag hitta en fungerande "option icon 505 snow leopard" download till min icke fungerande (telia) mobil modem???:'(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 21:34
Ursprungligen av adelsmed:

VAR kan jag hitta en fungerande "option icon 505 snow leopard" download till min icke fungerande (telia) mobil modem???:'(

Hos telia såklart...
Modem och programvaror Support Mobilt Kundservice Privat - Telia.se

Ursprungligen av adelsmed:

VAR kan jag hitta en fungerande "option icon 505 snow leopard" download till min icke fungerande (telia) mobil modem???:'(

Förutom Telia som acke tipsar om så finns det i SAMMA tråd du skriver i länkar till programvaran Stay Connected och programvara från Option. Mera specifikt detta inlägg:

http://www.99.se/1833254-post24.html

Bevaka tråden