Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HP-skrivare (K850) behöver färg för att ens skriva svart?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-10-21 15:19

Hejsan!
Har ett smärre problem med min gamla bläckskrivare som jag hoppas att någon här kanske skulle kunna hjälpa mig med.

Sitter med en HP Officejet Pro K850. Har utgångna C-, M-, och Y-patroner, men en ny och fräsch K-patron. Hade hoppats på att kunna välja att köra på enbart den svarta patronen i utskriftsdialogen, vilket jag även lyckades göra, men möts av felmeddelande från skrivaren att cyan gått ut. Tar jag ur de utgångna patronerna får jag istället felmeddelande om att de saknas.

Kan det stämma att det enbart går att välja svart färg på villkoret att man har giltiga patroner i resterande fack? Känns i så fall som ett väldigt fult trick från HPs sida.

Har googlat runt lite men inte hittat någon lösning på problemet, eftersom alla hänvisar till metoden jag redan gått bet på (att välja enbart svart i dialogen).
Någon med tips att dela med sig av? Hundralapparna som CMY-patroner kostar lägger jag hellre på annat, eftersom jag för tillfället bara vill skriva ut svartvita textdokument.

Tack på förhand för svar!

Senast redigerat 2009-10-22 10:27
Ursprungligen av erik:

Kan det stämma att det enbart går att välja svart färg på villkoret att man har giltiga kassetter i resterande fack? Känns i så fall som ett väldigt fult trick från HPs sida.

Det kan nog stämma, ja. När jag letade runt inför inköp av färglaser lyftes det fram som något väldigt unikt när en modell kunde köra ut svart fastän andra kassetter var tomma (kommer inte ihåg märke/modell). Det är alltså inte bara HP som gör så här. Tror även att det är likadant för många (de flesta?) bläckisar.

Vet inte om det här kan hjälpa: http://www.99.se/kringutrustning/245686-asidosaett-dumt-troeskelvaerde-spara-pengar.html

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-10-21 20:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Det kan nog stämma, ja. När jag letade runt inför inköp av färglaser lyftes det fram som något väldigt unikt när en modell kunde köra ut svart fastän andra kassetter var tomma (kommer inte ihåg märke/modell). Det är alltså inte bara HP som gör så här. Tror även att det är likadant för många (de flesta?) bläckisar.

Vet inte om det här kan hjälpa: http://www.99.se/kringutrustning/245686-asidosaett-dumt-troeskelvaerde-spara-pengar.html

Tack för ditt svar samt en potentiell lösning Johan!
Får väl se det som en klen tröst att även andra tillverkare kör på denna modell, även om det samtidigt är tråkigt att höra.

Hade tyvärr ingen tur med att åsidosätta tröskelvärdet på min skrivare, utan nådde bara återvändsgränder. Var däremot helt klart värt ett försök!
Min kloss är av modell äldre, men jag gissar att den största skillnaden ligger i att tricket gjordes på en färglaser. Kan tänka mig att systemen fungerar helt olika mellan bläck och laser, och att en laser kanske är lite mer lättlurad(?).

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-21 16:56

Har samma problem med min Canon Pixma 4600...otroligt irriterande...

Är det en bläckis du har? När du skrev kassetter tog jag för givet att du menade laser...

Kan det här vara något? Resetting you Hewlett Packard printer's estimated ink level

Googlade på "reset cartridge hp k850".

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-10-22 10:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det en bläckis du har? När du skrev kassetter tog jag för givet att du menade laser...

Kan det här vara något? Resetting you Hewlett Packard printer's estimated ink level

Googlade på "reset cartridge hp k850".

Hoppsan, uttryckte mig visst lite oklart. Men jo, det är en gammal bläckis jag sitter på.
Kikade på länken du bifogade, ingen av skrivar- eller bläckpatronsmodellerna som klaffar, men jag ska prova en varianterna senare. Problemet för mig är inte bläcknivåerna, utan att bäst före-datumet gått ut, vilket jag först och främst får larm på efter utskriftsdialogen.

1
Bevaka tråden