Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är tråden om nya MacBook.

Den vita MacBook lever vidare. Nu med rejält uppfräschad design, multitouch-platta och inbyggt batteri, precis som på MacBook Pro-serien. Och priset ligger kvar under tio tusen kronor.

Pris 9.995 kr på svenska Apple Store.

Se Apples hemsida och mer info hos MacRumors.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-20 20:18

Ser riktigt nice ut måste jag säga!

Bra prestanda, superdrive 250gig hårdisk, multitouch och den har blivit lättare.

Tummen upp till Apple!

/ lAlA

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-20 20:38

Ah, mumma. Jag vill ha. Slits mellan behov och habegär...

Känns som man väntat i evigheter, äntligen

  • Medlem
  • 2009-10-20 21:35

Firewire är borta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 08:13

Enkelt att addera mer minne på denna? Tänkte nog köpa med 4gb i NYC nu i dagarna, men de lär ju inte kunna erbjuda det alternativet i butik hyffsat snabbt?

Ursprungligen av martenj:

Enkelt att addera mer minne på denna? Tänkte nog köpa med 4gb i NYC nu i dagarna, men de lär ju inte kunna erbjuda det alternativet i butik hyffsat snabbt?

Ja, det verkar vara ganska enkelt att byta både minne och hårddisk. Det står hur du gör i manualen:

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacBook_13inch_Late2009_UG.pdf

Gillar inte de där bulliga hörnen och avsaknad av firewire är förstås skräp. Ser ut lite som standard-dasslock. Dasslocket är mao. tillbaka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 08:33

Kan nån länka till minnen att köpa här i Sverige? Är bara på mobilen nu.

Synd att den saknar fw, men vad skulle då mbp13" ståta med? Till video behövs fortfarande fw, gärna fw800, såtyvärr går den bort för mig...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-10-21 12:03

Tråkigt att man gått tillbaka till en rundare form istället för att fortsätta med mer rena linjer, eller förenkla dessa ännu mer som i Pro-serien.
Och vad är egentligen fördelen med inbyggt batteri [för oss konsumenter]? Även om det är högpresterande teknik i talar om så är ju batterier sakta men säkert en förbrukningsvara. Hade hoppats på en bump i Pro-segmentet också, men får väl se detta som ett tecken på att jag bör spara och hålla i min gamla (trötta) Powerbook ett tag till istället

Ursprungligen av erik:

Och vad är egentligen fördelen med inbyggt batteri [för oss konsumenter]?

Det får plats ett större batteri vilket ger konsumenterna längre batteritid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 12:04

Vad innebär det egentligen på sikt att batteriet är inbyggt?
Tjänar Apple på detta?

Ursprungligen av avaris:

Vad innebär det egentligen på sikt att batteriet är inbyggt?
Tjänar Apple på detta?

Njae, det är du som konsument som tjänar mest på det. Genom att ha det inbyggt har de kunna göra det större och kraftfullare och med ny teknik ska det räcka riktigt länge enligt Apple.

Jag tror Apple har ganska bra koll på hur få det var som överhuvudtaget använde dubbla batterier och erfarenheterna från iPod och iPhone visar ju att inbyggda batterier inte är en show stopper för de flesta.

Så om bara batterierna uppfyller vad Apple utlovat rent tekniskt tror jag det är en klar förbättring om man väger för- och nackdelarna mot varandra.

Som jag har fattat det så är det samma skärm på den nya macbooken nu som det är på macbook pro, alltså den lite lyxigare LED-skärmen och inte den gamla skärmen, samt styrplattan ? Det är bara det att macbook pro har aluminiumchassi och den här fortfarande plast, saknar firewire och andra småuttag? Ser även att det är 250 gig som följer med, så vad, förutom alla småsaker och aluminiumchassit, gör att man vill köpa pro? De känns ganska så likvärdiga, eller?
Anledningen till att jag frågar är att jag snart ska införskaffa mig en macbook, dock vet jag inte vilken.

Ursprungligen av Röglemannen:

Som jag har fattat det så är det samma skärm på den nya macbooken nu som det är på macbook pro, alltså den lite lyxigare LED-skärmen och inte den gamla skärmen, samt styrplattan ?

Nej, det är inte en likadan panel, men nästan. Enligt Gizmodo har MacBook Pro 60% större färgtonskala, vad nu det betyder för någon som mig som inte är insatt.

MacBook saknar FireWire, IR och SD-kortläsare, kan ha max 4 GB RAM mot MBP 8 GB, men har större hårddisk, 250 GB mot 160 GB. Detta är då i standardutförande. Dock tror jag att aluminiumchassit gör stor skillnad i känslan. MBP känns oerhört fina och repas antagligen inte lika lätt.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det är inte en likadan panel, men nästan. Enligt Gizmodo har MacBook Pro 60% större färgtonskala, vad nu det betyder för någon som mig som inte är insatt.

MacBook saknar FireWire, IR och SD-kortläsare, kan ha max 4 GB RAM mot MBP 8 GB, men har större hårddisk, 250 GB mot 160 GB. Detta är då i standardutförande. Dock tror jag att aluminiumchassit gör stor skillnad i känslan. MBP känns oerhört fina och repas antagligen inte lika lätt.

Det är alltså lönt att lägga 2000 kronor mer på en macbook pro med andra ord? Men om man är fattig student och inte känner att just ramminne och firewireport är så viktigt med tanke på vad man ska använda den till, då är väl inte den vanliga macbbok fy skam, med tanke på uppfräschningen? det enda jag kan tänka på i sånna fall är aluminiumchassit som tåler mer stryk, fast så dålig kvalité håller väl inte plastchassit?:P Dock är den vit, kan ju bli rätt lätt o se smuts o.d.

Ursprungligen av Röglemannen:

det enda jag kan tänka på i sånna fall är aluminiumchassit som tåler mer stryk, fast så dålig kvalité håller väl inte plastchassit?:P Dock är den vit, kan ju bli rätt lätt o se smuts o.d.

Plast är tåligare än aluminium. Plast fjädrar medan aluminium böjs och får bucklor. Typiskt ställe är att platsen där nätverksporten ligger får en törn och det blir en böjd buckla där. Repor kommer på båda materialen.

Aluminium ser snyggare och lyxigare ut men i verkliga livet så har båda materialen olika fördelar och nackdelar. En värderingsfråga.

Ps. Det finns ingen tangentbordsbelysning eller ir-öga för fjärrkontrollen heller på macbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 01:07

Batteriet kan efter ett par år fortfarande bytas ut om den lämnas in på service. Det kostar lika mycket sa en kille på Humac idag som att köpa nytt batteri. Således, my problem solved.

Snyggt och skön undersida med gummimaterial.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-10-22 12:04

För 2000:- till får man alltså;

Aluminiumdesign
Upplyst tangentbord
Firewire
90 Gb MINDRE hårddisk

Hm?

Ursprungligen av CEk:

För 2000:- till får man alltså;

Aluminiumdesign
Upplyst tangentbord
Firewire
90 Gb MINDRE hårddisk

Hm?

Ja jag tycker också det låter lite gränsfall och lägga de pengarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 15:24

Jag tycker nästan bara skärmen är värda de 2000:- extra, sen det här med:

Firewire
Upplyst tangentbord
Möjlighet att uppgradera till 8gb ram
Aluminiumdesign
IR
SD-kortläsare

Desutom kan du köpa Pron med 2.53Ghz

Ursprungligen av CEk:

För 2000:- till får man alltså;

Aluminiumdesign
Upplyst tangentbord
Firewire
90 Gb MINDRE hårddisk

Hm?

Plus SD-kortläsare, IR, bättre panel och möjlighet till mer minne. Däremot är MacBook lättare, mindre bred och mindre djup. MacBook Pro är dock något mindre tjock.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-10-23 07:01

Jag läste den här recensionen: Unibody MacBook (late 2009) review

Så nu börjar jag tänka att jag ska lägga till ett par tusen. Är det någon som vet om jag förlorar något på att avbeställa en order som inte har skickats från Apple än?

Ursprungligen av theoo:

Jag läste den här recensionen: Unibody MacBook (late 2009) review

Så nu börjar jag tänka att jag ska lägga till ett par tusen. Är det någon som vet om jag förlorar något på att avbeställa en order som inte har skickats från Apple än?

Det borde gå bra att avbeställa tror jag. Ring dom så får du svar direkt. Har pengar reserverats på ditt konto kan det tänkas att det tar ett tag innan det släpper.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-10-23 16:58
Ursprungligen av Adrian B:

Det borde gå bra att avbeställa tror jag. Ring dom så får du svar direkt. Har pengar reserverats på ditt konto kan det tänkas att det tar ett tag innan det släpper.

Tack för svaret Adrian. Du hade helt rätt. Jag fick ordna lite mer kontanter innan jag kunde göra om mitt köp alu-style, men annars gick allt smidigt.

Ursprungligen av theoo:

Jag läste den här recensionen: Unibody MacBook (late 2009) review

Så nu börjar jag tänka att jag ska lägga till ett par tusen. Är det någon som vet om jag förlorar något på att avbeställa en order som inte har skickats från Apple än?

Mycket bra argument till att inte köpa den ja, tack nu börjar jag känna mig säker jag med!

Ursprungligen av theoo:

Jag läste den här recensionen: Unibody MacBook (late 2009) review

Så nu börjar jag tänka att jag ska lägga till ett par tusen. Är det någon som vet om jag förlorar något på att avbeställa en order som inte har skickats från Apple än?

verkar ju skräp. en sån vill man inte ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 13:27

Jättebra att Engadget skriver vad dom skriver så att ingen som inte vill ha den köper den av misstag. Men kom igen, alla vet ju redan att det är den klenaste MacBooken och att vit plast blir repig, den här datorn är väll till oss som tycker att den är fantastisk i alla fall. För min del skulle den kunna vara ännu mer fjuttig och jag skulle bara älska den ännu mer. Dom skulle gärna få ta bort det där jävla "låshålet", vem fan låser fast en MacBook med vajerlås år 2009??? Gärna 10" också, det vore otroligt fantastiskt!

Senast redigerat 2009-10-26 13:39
Bevaka tråden