Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbaste videokonverteraren

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-10-13 19:48

Har testat några olika videokonverterare för att göra mina filmer läsbara för min iPhone (iTunes, Handbrake, VLC, Videora och MPEG Streamclip). Alla dessa tar rätt lång tid på sig för att konvertera en film. Videora var marginellt snabbast men hade samtidigt det sämsta och fulaste interfacet och är dessutom rätt omständigt om man vill batch-konvertera ett antal filer, t ex en säsong av en TV-serie. Samtliga dessa program är ändå olidligt slöa på en Macbook Unibody.

Snyggast interface och bästa funktionalitet verkar Roadmovie ha, men jag vill inte köpa det programmet eftersom det verkar som att den använder Quicktime för konvertering vilket borde innebära lika olidligt slöa konverteringar som iTunes och MPEG Streamclip utför (vilka båda baserar sig på Quicktime).

Vad är era erfarenheter? Vilka program är snabbast och smidigast att konvertera film till iPhone med?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-10-13 19:53

Turbo.264

Jag har inte testat själv men det här kanske är något, dock med en prislapp som kanske inte behagar

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-10-13 19:59
Ursprungligen av Peppe:

Turbo.264

Jag har inte testat själv men det här kanske är något, dock med en prislapp som kanske inte behagar

Har kikat på den men det känns lite surt att betala 1100 kr för ren datorkraft, när produkten är 2,5 år gammal och kostade lika mycket när den kom som den gör nu.

Finns det verkligen ingen möjlighet att installera något VLC-liknande på iPhone utan att jailbreaka? På alla andra telefon-OS kan man, såvitt jag vet, installera tredjepartsprogram som klarar att spela upp alla möjliga mediaformat och därmed slippa dessa filkonverteringar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-06 00:35
Ursprungligen av mose:

Har kikat på den men det känns lite surt att betala 1100 kr för ren datorkraft, när produkten är 2,5 år gammal och kostade lika mycket när den kom som den gör nu.

Är den verkligen 2.5 år gammal? Manualen och recensionerna jag sett är från 2009 så den har kanske uppdaterats?

Jag köpte Aimersoft Total Media Converter här om dagen, tycker att det fungerar precis som jag önskar. Kostade runt 350 spänn tror jag, kan rippa dvd eller plocka ett helt gäng filer (filmer, tv-serier etc) och konvertera dem på rad till en herrans massa format. Färdiga "templates" för t ex Iphone, ipod, psp, apple-tv, mobil, osv.

Tycker att det är ett riktigt trevligt program och värt några hundralappar. Finns här Aimersoft Total Media Converter for Mac ? Mac MKV Converter, Mac DVD Ripper, Mac Video Converter
för trial eller köp.

Enkelt interface men rejält med inställningar om man vill. Kan inte säga så mkt om hur snabb den är men visst tar det en stund på min Macbook late 2007 att konvertera en rulle. Men jag kan rekommendera ett test innan du bestämmer dig.

Max

Snabbast och smidigast och lättast att jobba med: utan tvekan VisualHub, som tyvärr inte finns längre. Leta runt så hittar du kanske nånstans du kan ladda ner det ändå. Kostar kanske ingenting längre heller. Leta annars efter den numera öppna källkodsversionen ( =gratis?) av VisualHub.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 12:17
Ursprungligen av sjovall:

Leta annars efter den numera öppna källkodsversionen ( =gratis?) av VisualHub.

…vilket borde vara ReduxEncoder:

…och kan laddas ner här.

Läs mer om ReduxEncoder…

Lycka till,

- Torkel

Jag tror att alla är ungefär lika snabba/långsamma - oavsett om dom är gratis eller kostar pengar. Det är prcessorn som sätter taket - det är ren matematik. MPEG Streamclip är gratis och efter att ha testat allt under många år är det det jag använder.

(Aimersoft Total Media Converter är inte att rekomendera - buggigt. Kraschar om man försöker med filer som inte innehåller dom absolut vanligaste codecs (DV, mpeg2, etc) - kraschar med codecs Intermediate, Prores, etc. Detta tyder på att programmet inte använder QT-motorn i botten [vilket alla tredjepartsvideoprogram gör] på rätt sätt. Varning utfärdas för detta program som behöver många buggfixar och tid för att växa till sig. Det ser väldigt Windows ut också...är nog framtaget i första hand för Windows skulle jag tro.)

Senast redigerat 2009-10-14 12:52

Nice, tack för tipsen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-10-15 14:47

Kan meddela att ReduxEncoder var överlägsen de andra! Snabbast konvertering, smidig batchfunktion, relativt litet program med bra interface och möjlighet att få datorn att stänga ned sig själv efter avslutad konvertering (perfekt om man sätter ett gäng filmer eller någon TV-serie-säsong på konvertering när man går och lägger sig). Dessutom gratis. Behöver jag säga mer? Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden