Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockan visas i felaktigt format

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-12 01:03

Hej.

Jag har ett problem, eller problem, mer ett irritationsmoment.

Min klocka i menyraden visar just nu att klockan är 0.57, och visst det stämmer men innan jag uppgraderade till 10.6 och använde 10.5 så visade samma klocka 00.57.
Nu visar klockan 1.01 istället för 01.01.

Jag har varit inne i "Språk och text" i Systeminställningar för att fixa till det men det spelar ingen roll vad jag väljer.
Här är en bild på den lista som går att välja, jag väljer 00-23. Det hjälpte inte och jag har försökt med att starta om datorn utan resultat.
Är det så här för alla eller är det bara jag?

Och så den riktiga frågan, Hur fixar jag till det?

Systeminställningar > Datum och Tid > Klocka > Kryssa för använd 24-timmarsklocka kanske?

I din skärmdump skall du nog välja 01-24 också.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-12 16:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Systeminställningar > Datum och Tid > Klocka > Kryssa för använd 24-timmarsklocka kanske?

I din skärmdump skall du nog välja 01-24 också.

24-timmarklockan är ibockad, men jag ska prova med 01-24 ikväll men jag tror att om det funkar så visar nog klockan tre minuter efter midnatt 24.03.

Jag återkommer efter midnatt med en rapport.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-12 20:03

Ha, ha, för mig är det likadant men tvärtom. Alltså jag kan inte anpasssa antalet siffror för timme, men jag har redan "rätt" alltså typ 03:54. Men om jag försöker återskapa ditt utseende i inställningar så påverkas ändå inte klockan i menyn (ställer in 1-23 istället för 01-23) även om "exempeltiden" i instälningspanelen visar ensiffrigt... (se bild)

Jag kör 10.5.8.

Testade att välja andra förval för region som använder andra tidsformateringar. Inte heller då går de att anpassa....

Nu lägger jag inte mer måndagkväll på denna gåta (logga ur/in mellan inställningarna tar tid) utan konstaterar bara; Du har ett i-landsproblem. Jag har ett icke-problem

Ursprungligen av Queux:

Jag återkommer efter midnatt med en rapport.

Ställ fram klockan manuellt så slipper du vänta

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-10-12 14:06

Det är samma sak för mig. Går inte att få rätt oavsett vad jag gör för inställningar. Det blir lika fullt endast en siffra från 0-9.

I Språk och text i Systeminställningar visas det rätt. Samma sak i Datum och tid. Men i menyraden blir det fel.

Irriterande i kvadrat!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-13 00:15

Nu är klockan strax efter midnatt och min klocka visar 0.11.

Jag provade med att sätta 01-24 men inget hände, det vara bara i "Språk och text" som tidsexemplet ändrades till 24.34 istället för 00.34.

Jag gjorde en snabb sökning på Apple support discussions och hittade bland annat denna.
Jag har även skickat en feedback till Apple.

Nu är det bara att hoppas att 10.6.2 löser problemet.

Ursprungligen av IngoX:

Ställ fram klockan manuellt så slipper du vänta

Fasen att jag inte tänkte på det

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-10-13 04:14

Är det såhär för _alla_, eller har vissa mystiskt lyckats slippa undan den här buggen?

Jag har alltså också det här problemet, men har valt bort att störa mig på det. Nu är klockan 4.14 och det ser ju ganska slickt ut.

Jag använder iStat Menus för att visa klocka (och lite andra saker, som t.ex processorutnyttjande och nätverkstrafik) i menyn.

Och där syns nollan iallafall (visar just nu 07:22).

Klockan visar inte längre mer än tid

En relaterad grej; i 10.5 lyckades jag flytta runt de där boxarna så att min klocka hela tiden visade på datum och klockslag. Detta lyckas jag inte med längre; datumet ser jag bara om jag klickar på klockan.
Vet någon hur man får in mer uppgifter än bara klockan?

Tack på förhand,

Andreas

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-15 21:41
Ursprungligen av AddeDaMan:

En relaterad grej; i 10.5 lyckades jag flytta runt de där boxarna så att min klocka hela tiden visade på datum och klockslag. Detta lyckas jag inte med längre; datumet ser jag bara om jag klickar på klockan.
Vet någon hur man får in mer uppgifter än bara klockan?

Tack på förhand,

Andreas

Om du klickar på klockan och väljer "Öppna tid och datum", klicka på fliken "Klocka" och där finns det så att man kan klicka i vad som ska visas, det finns både veckodagar och datum att välja.

  • Medlem
  • 2009-10-15 22:42

Jag anävnder FuzzyClock:

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-10 00:05

Nu kom 10.6.2 men ingen rättning av "felet".
Nu är klockan 0.05.

1
Bevaka tråden