Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PBG4 - Högt tjut vid inkoppling av FW400 kamera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-09 00:42

När jag kopplar in min TRV900E kamera till FireWire 400 porten i min PowerBook G4 kommer något högt tjutande med metaliskt rasslande, som dock inte är konstant utan tar någon halv sekunds paus ibland.

Har TYVÄRR inte kunnat kontrollera hurvida det är kameran det är fel på eller min dator (misstänker dock datorn iom att den fått sig en kyss just vid FW400 kontakten.)

Har tyvärr inte något annat jag kan stoppa in i FW400 porten för att kontrollera. Men är det någon som känner igen problemet?

Ursprungligen av ez0r4y:

Men är det någon som känner igen problemet?

Svar nej.

Men kolla åtminstone om datorn känner igen kameran (äpple-menyn -> Om den här datorn -> Mer info) som en FW-enhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-09 03:27

"FireWire Bus:

Warning: Unable to list FireWire devices.
Maximum Speed: Up to 800 Mb/sec"

Hm...någonting säger mig att den FireWire porten är kaputtad.

Visas dock bara när kameran är inkopplad. I annat fall visas

" FireWire Bus:

Maximum Speed: Up to 800 Mb/sec"

Stödjer FireWire 800 även FireWire 400 enheter?
I sånna fall kanske man skulle prova med en FireWire 800 kabel, eller e det poäng löst?

Tillägg: Omstart av PRAM och PMU gorde att den iaf inte ger någon warning.

Senast redigerat 2009-10-09 03:55

FW800 stöder FW400 fast du behöver en adapterkabel. Men det har du väl redan då alla videokameror mig veterligt bara har FW400.

Vad händer om du bara stoppar in kabeln utan kameran inkopplad? Om det är fel på porten kanske samma symptom uppstår så fort något pluggas in?

1
Bevaka tråden