Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan man köra två identiska Fmp-bokningsprogram på samma nätverk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-06 18:37

Hur gör man för att App1 inte ska blandas ihop med App2 då man kör dessa samtidigt i samma nätverk.
Kan en lösning vara att inte använda Fmp-server-versionen utan lägga App1 på en dator i "Malmö" och App2 på en dator i Göteborg. Dvs att man då, genom att man har två IP-adresser, inte blandar ihop applikationerna?

Om de har olika namn, så är det inget problem. Har de samma namn, så behöver du döpa om det ena. Förstår inte riktigt problemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-07 13:07

Tack för ditt svar!
Ska förklara mig bättre:
Orten X har idag ett bokningsprogram för sina egna kunder. Orten Y har också sitt eget bokningsprogram för sina kunder. (bokningsprogrammen är identiska)

Nu vill man på respektive ort kunna boka in på varandras bokningsprogram och därför skapa ett nätverk för att nå varandra.

Risken med detta verkar vara att Fmp kan blanda ihop respektive orts filer?

Att byta namn på filer och därmed också manus-innehåll är en för stor åtgärd.

Min tanke var då att inte använda Fmp-server-versionen utan lägga App1 på en dator i "Orten X" och App2 på en dator i "Orten Y". En vild tanke var då att man får två IP-adresser och därmed inte kan blanda ihop applikationerna/filerna?

Jag kan ha helt fel, samtidigt som det kanske finns en helt annan genial lösning

Om du har FileMaker 10 Advanced så innehåller den en funktion i menyn Verktyg > Developer-verktyg som är just döpa om filer. Den funktionen fungerar så att du anger nya namn på alla filer i en av dina lösningar (alla på en gång, inte en i taget). Funktionen letar igenom alla filer i ditt "set" efter referenser till gamla namnet och byter det till nya. Manus, beräkningar, filreferenser, allting. Det är en operation som tar olika lång tid beroende på storleken på filerna då du får en ny uppsättning av alla filer med nya namn, men det är gjort på en kvart ungefär. Så det är ingen stor operation alls, med rätt verktyg.

För att förtydliga - du gör detta två gånger - en gång med alla filer för ena orten, en gång med alla filer för andra orten. Sedan kan du placera alla filer på samma server. Förslagsvis lägger du till ett prefix i alla filnamn, men lämnar dem lika i övrigt. Efteråt har du tex

Orten X_Kunder
Orten X_Konton
Orten X_Transaktioner

...och...

Orten Y_Kunder
Orten Y_Konton
Orten Y_Transaktioner

Men om detta skall vara något stadigvarande och det kanske tillkommer flera orter i framtiden och du lägger tid på att utveckla systemet, så finns det förstås andra lösningar än detta. Att ha två eller tre "sets" med i princip samma sak är alltså en dum ide. Utvecklingskostnaderna skrider i höjden. Men att baka ihop två system till ett kostar också tid och pengar, men fördelen där är att du kan lägga till många flera orter med tiden till en väldigt låg extra kostnad per ny ort. Sedan får du EN version av systemet att utveckla vidare i också.

- Hur många orter handlar det om?
- Hur stor chans är det att det tillkommer orter?
- Hur ofta gör ni ändringar i systemen? För eftersom systemen är identiska så innebär det ju att minsta lilla ändring måste göras i alla orternas system.

Men oavsett vad svaren är på de frågorna, så skulle jag vilja påstå att man i längden tjänar på att slå ihop orternas system till ett system.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-07 15:10

Ett verkligt stort tack till Taz_1999 och Jesper Ohlsson.

Jag ska försöka byta filnamn mm.

MVH
Kenn

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-15 09:34

Hej igen!
Jag har gjort ett test med att byta namn på filerna. Detta verka fungera ganska bra, dock hängde inte namnbytena med på manusstegen "Välj fönster", men det är ju OK att ändra manuellt.
Ett (tv) annat manus slutade också att fungera.
Jag jobbar vidare.

/Kenn

1
Bevaka tråden