Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min telefon går varm om jag fyller i fel APN inställningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Då jag använder kontantkort a 20 Kr / MByte så vill jag undvika datatrafik om möjligt.
Därför provade jag med att ändra APN inställningarna, stavade fel.
Efter det går telefonen varm och drar ur batteriet.
Ändrar jag rätt så blir allt bra.

Lite bakgrund.
iPhone 2G med fw 3.01.
Jag har tidigare haft den jailbreakad och med SBSettings slagit av GRPS/EDGE
Då jag ändå misstänkte att datatrafik kanske var på i bakgrunden, mitt kontantkort tömdes då och då, så tänkte jag att jag gör en felstavning i APN inställningarna.
Eftersom EDGE är avstängt och jag inte försöker använda någon datatrafik så är det hängslen och livrem.
Efter det så gick telefonen varm och laddade ur.

Då jag tänkte att det kunde vara jailbreakning med en massa program inlagda via Cydia som kanske var boven så tog jag och installerade om fw i telefonen och gjorde restore från iTunes.
Samma sak igen.
Ändrar jag Telias inställningar så går telefonen varm med en gång.

När jag hade telefonen jailbreakad så gick jag in med SSH och tittade med kommandot top.
Jag kunde då se att det var två processer som båda låg vid 5-10% cpu belastning var när jag hade en felia istället för telia.
Processerna var Springboard och CommCenter.

Har något sett något liknande tidigare eller har något råd (förutom att byta från Telia eller alltid ha minimalt med pengar på kortet)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-02 09:02
Ursprungligen av lasseslot:

Hej.
Då jag använder kontantkort a 20 Kr / MByte så vill jag undvika datatrafik om möjligt.
Därför provade jag med att ändra APN inställningarna, stavade fel.
Efter det går telefonen varm och drar ur batteriet.
Ändrar jag rätt så blir allt bra.

Lite bakgrund.
iPhone 2G med fw 3.01.
Jag har tidigare haft den jailbreakad och med SBSettings slagit av GRPS/EDGE
Då jag ändå misstänkte att datatrafik kanske var på i bakgrunden, mitt kontantkort tömdes då och då, så tänkte jag att jag gör en felstavning i APN inställningarna.
Eftersom EDGE är avstängt och jag inte försöker använda någon datatrafik så är det hängslen och livrem.
Efter det så gick telefonen varm och laddade ur.

Då jag tänkte att det kunde vara jailbreakning med en massa program inlagda via Cydia som kanske var boven så tog jag och installerade om fw i telefonen och gjorde restore från iTunes.
Samma sak igen.
Ändrar jag Telias inställningar så går telefonen varm med en gång.

När jag hade telefonen jailbreakad så gick jag in med SSH och tittade med kommandot top.
Jag kunde då se att det var två processer som båda låg vid 5-10% cpu belastning var när jag hade en felia istället för telia.
Processerna var Springboard och CommCenter.

Har något sett något liknande tidigare eller har något råd (förutom att byta från Telia eller alltid ha minimalt med pengar på kortet)

Om en process vill komma åt Nätet och du har felstavat det, försöker den ju om och om igen.... klart den blir varm.
Ladda ner SBSettings istället och slå av det du inte vill använda.
Kanske det funkar om du lämnar APN-fältet tomt...

Ursprungligen av kenjon:

Om en process vill komma åt Nätet och du har felstavat det, försöker den ju om och om igen.... klart den blir varm.
Ladda ner SBSettings istället och slå av det du inte vill använda.
Kanske det funkar om du lämnar APN-fältet tomt...

Jag har även provat att ta bort inställningarna i APN.
Resultat. Den går varm och batteriet tar slut.

Jag har även provat med SBSettings. Ingen skillnad.

Jag tror bara att SBSettings ger tillbaka svar till en del applikationer att inte EDGE/GPRS är tillgängligt men det som skapar det här problemet struntar uppenbarligen i SBSettings

Det jag ser som en stor fara är när jag åker utomlands. Om nu telefonen försöker ta kontakt kan det bli dyrt.
Jag har redan haft konstigheter att mitt konto sjunker, kontantkort, trots att jag inte rört telefonen och har haft SBSettings med EDGE avslaget.

Dessa problem är nya fr.o.m fw 3.0 och 3.01.
Hade aldrig dessa med de tidiga 1.1.3 etc.

Ursprungligen av lasseslot:

Jag har även provat att ta bort inställningarna i APN.
Resultat. Den går varm och batteriet tar slut.

Jag har även provat med SBSettings. Ingen skillnad.

Jag tror bara att SBSettings ger tillbaka svar till en del applikationer att inte EDGE/GPRS är tillgängligt men det som skapar det här problemet struntar uppenbarligen i SBSettings

Det jag ser som en stor fara är när jag åker utomlands. Om nu telefonen försöker ta kontakt kan det bli dyrt.
Jag har redan haft konstigheter att mitt konto sjunker, kontantkort, trots att jag inte rört telefonen och har haft SBSettings med EDGE avslaget.

Dessa problem är nya fr.o.m fw 3.0 och 3.01.
Hade aldrig dessa med de tidiga 1.1.3 etc.

Ny test. Jag har ominstallerat f.w 3.01 men låter nu bli att köra restore.
På så sätt kanske jag kan se om det kommer från början eller är en kombination med något program från AppStore.
Från början ser jag att APN inställningen är på online.telia.se

Ursprungligen av lasseslot:

Ny test. Jag har ominstallerat f.w 3.01 men låter nu bli att köra restore.
På så sätt kanske jag kan se om det kommer från början eller är en kombination med något program från AppStore.
Från början ser jag att APN inställningen är på online.telia.se

Nu vet jag mera.
Jag har gjort en del ominstallation för att se hur jag får fram felet och hur/om det är repeterbart och, ja, det är repeterbart.

Om jag lägger in Fring från AppStore, eller Nimbuz, också från AppStore och inte har APN inställningar så går telefonen varm.
Förut mätte jag med en ir-termometer men nu lägger jag telefonen bredvid en oskärmad högtalare och då hör jag att den sänder hela tiden.

Via iTunes så synkroniserar jag telefonens program och kan då enkelt välja att ta bort t.ex Fring och Nimbuzz.
Om jag tar bort dem så blir telefonen (högtalarens ljud) tyst.
Lägger jag in programmet så jobbar telefonen hela tiden.

Som sagt det händer bara om APN är tomt eller fel.

Så igår tisdag kväll satte jag in Telias APN inställningar och idag onsdag morgon fick jag SMS från Telia som säger att mitt kontantkort är nästan tomt och dags att fylla på.

Eftersom Apple har godkänt både Fring och Nimbuz, två applikationer som varken kan, får eller använder EDGE/GPRS/3G så är det märkligt att just sådan trafik är inblandad.

Så nu idag så har jag igen tagit bort APN inställningarna och med lite tur räcker batteriet till i eftermiddag. Ikväll blir det att avinstallera igen.

Fring/Nimbuz både kan och får använda mobil data, varför skulle de inte få det? Det är ju vanliga chattklienter.

Fring och Nimbuz stödjer båda två push, så det är inte så konstigt att de ligger och "drar data". Detta borde du ju dock kunna slippa om du bara går in och stänger av notifications helt!

Ursprungligen av Archangel:

Fring och Nimbuz stödjer båda två push, så det är inte så konstigt att de ligger och "drar data". Detta borde du ju dock kunna slippa om du bara går in och stänger av notifications helt!

Visst är det så Min fråga var varför programmen inte skulle kunna/ få göra det.

Ursprungligen av keptang:

Visst är det så Min fråga var varför programmen inte skulle kunna/ få göra det.

Mitt svar var mer ett tillägg till ditt svar. Ville mer försäkra mig om att lasseslot visste om push och då även kanske testat att stänga av det.

För visst är det som du säger att det får använda mobilt-data. Så där är han allt ute och cyklar.

Ursprungligen av Archangel:

Mitt svar var mer ett tillägg till ditt svar. Ville mer försäkra mig om att lasseslot visste om push och då även kanske testat att stänga av det.

För visst är det som du säger att det får använda mobilt-data. Så där är han allt ute och cyklar.

Tack för tipsen.
Push. Nej, jag visste inte att det var igång när jag inte har Fring programmet synligt (igång).
Det kan nog faktiskt vara den som spökar.
Jag sökte på push och hittade det här:

If for some reason, you don’t want that your contacts to see you online when fring is not running, you can
Helt klart att Fring jobbar i bakgrunden.

Mobilt data. Helt rätt. Det får använda mobilt data.
Jag var lite enkelspårig och tänkte bara på Fring som ett program att ringa med där det inte enligt Apples regler får använda mobilt data.

Tack igen för tipsen.

Min första test nu med push avslaget verkar lovande så vi får se.

** Uppdaterat **
Det är push. Om jag vid installation av Fring säger nej till Push notification så är telefonen okay.
Om jag sedan går in under Settings -> Notifications -> Fring och sätter i läge ON så jobbar den för fullt mot mobilt data.
Om jag sedan stänger av Fring och/eller stänger av Notifications så fortsätter telefonen att jobba mot mobilt data!
Avinstallerade då Fring och installerade på nytt och då okay.

Verkar vara löst, tack och lov

Senast redigerat 2009-11-20 21:35
1
Bevaka tråden