Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD-passport hårddisk bara klickar i en dator, funkar i en annan

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Western Digital Passport som inte fungerar med min Mac. Jag har använt den ungefär ett år och idag gav den upp. Istället för att starta som vanligt vid inkoppling klickar den bara och försöker starta, men lyckas inte. Jag har testat att starta om datorn, och koppla in den i olika USB-portar.

Detta förvånar mig inte, då hårddisken är billig och portabel. I och med att det bara är en backup tänkte jag köpa en ny (någon annan kanske) och fortsätta göra backuper.

... men den fungerar precis som vanligt på en annan Mac, hur kan det komma sig?

Jag har gjort skivkontroller och så vidare på den andra datorn, men den dyker inte upp i min. Den bara klickar och försöker och försöker.

Råd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-04 20:37
Ursprungligen av martin_stenmark:

den dyker inte upp i min. Den bara klickar och försöker och försöker.

Låter som om den får för lite ström via USB-porten på din mac, ifall det är så att den funkar felfritt på den andra. har du bärbar och den andra är stationär? frågan är bara varför det slutat funka på din när det funkat tidigare...

Du använder väl orginal-kabeln? Har läst nånstans att de kan vara kinkiga på sånt..

Byt USB-kabel och testa. Troligtvis som ovan säger om matningsfel.

Känt sen länge att många datorer (inte bara macar) ger för lite ström för att driva en disk utan extern transformator. Ibland kan det hjälpa att använda en sån där lustig kabel med två kontakter i ena änden. Plugga in båda två i datorn.

Själv ser jag till att ha Firewire på mina externa diskar. Funkar alltid.

Gamla trådar - samma problem: http://www.99.se/allt-om-mac/45008-laengre-laesa-pc-hd-anslutna-oever-usb.html http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/212492-koepa-extern-harddisk-till-ibook.html

ja - äldre bärbara macar än unibody (och macbook air) klarar inte att leverera nog effekt genom usb-portarna.

jag vet inte hur det ligger till med de stationära burkarna...?

Stationärt eller bärbart, Apple eller Dell - allt är oförsägbar USB-voodoo...

Det var som sagt sladden, så för de som har samma problem - testa en annan sladd. Men den fungerade på en unibody, men inte min 2.33Ghz.

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden