Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse problem med Mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

idag började Mail krångla. Uppdaterad till SL är jag. Hittar gamla rapporter om liknande problem lite överallt.

Problem:
- två mail på ett exchangekonto försvann från inboxen när jag svarade på dom och klickade "Skicka"

- inget visningsfönster för brev vid uppstart (kommer dock upp när väljer det i "Fönster")

- inga brev skickas, utan sparas i utkorgen i lådan På min Mac (trots att jag använde ett exchangekonto. Detta gäller alla olika typer av konton, pop, imap och Exchange

- problem att avsluta Mail. Man får försöka flera ggr. Tvångsavsluta funkar.

Har raderat en alla .plist som nämnts i andra forum.

Någon som kan hjälpa? Please.....

komplettering av problembeskrivning:
- synkronisering med Exchangekonto sker inte per automatik längre. Bara om jag manuellt gör synkningen

Komplettering av problembeskrivning 2:
- när jag kommer till jobbet funkar det igen som det ska, ett par timmar. Sen blir det samma problem. Testar med webmail igång och ser hur t o m Utkast uppdateras där i det mail jag skriver. MEN, sen ballar det ur igen. Då kopplar jag in Ethernetkabel, stänger av AirPort och så hoppar det igång som det ska. Kan problemet ligga i wifi? Funkar inte portar, etc på samma sätt? Någon?

Ovanstående tre inlägg har flyttats hit från en annan tråd. Lätt att det blir lite rörigt om vi ska svara på så många olika Mail-frågor i samma tråd. Du hade så många frågor, att de nog mår bättre av en egen tråd.

/Mod

Ursprungligen av Don Boo:

...idag började Mail krångla. Uppdaterad till SL är jag...

Lite osäker på tidslinjen här...

Kom problemen direkt efter uppdatering till Snow Leopard? Det har alltså aldrig fungerat under Snow Leopard?

Vad uppdaterade du från? Leopard? Tiger? Hur gjorde du uppdateringen?

Ursprungligen av Don Boo:

...Har raderat en alla .plist som nämnts i andra forum...

Berätta gärna vilka det är, så kan vi hoppa över att tipsa om dem...

Ahh, egen tråd! Nice.

Ja, det fungerade jättebra under SL under c:a 2 v. Uppdaterade från 10.5.8 (eller den senaste som fanns)

Raderade plists:
com.apple.mail.plist
OpenedAttachments.plist
SearchHistory.plist
BackupTOC.plist
MessageRules.plist
MessageRules.plist.backup
VersionedSmartMailboxes.plist
SmartMailboxes.plist
VersionedSmartMailboxes.plist.backup
SmartMailboxes.plist.backup
MessageSorting.plist.backup
MessageSorting.plist
Signatures.plist

Det enda jag gjort som kan påverkat scenariot är att starta min gamla Blackbook, som då började synka med MobileMe. Det berör inte Exchange alls, då jag inte hade dragit igång det på denna gamla datamaskin.

Problemkomplettering 3:
- det visar sig inte ha att göra med wifi. Nu såg jag att Exchangekontona var ljusgrå, trots att jag kör på kabel Startar om Mail, men samma resultat (inget visningsfönster, nya mail stannar i Utkorgen. Försöker jag tvinga uppkoppling svarar den att "Kunde inte ansluta" och att den inte kan nås på port 443. Är det fel port kanske?

När jag väl får uppkoppling, fungerar inte heller automatisk hämtning på pop eller synkning ibland.

Tacksam för all hjälp!

Problemkomplettering 4:
- nu aktiverade jag AirPort igen. Då (efter någon minut) synkar Mail igen. Det verkar dock som att jag måste klicka på någonting i Mail för att det ska utföra synket.... märkligt

1
Bevaka tråden