Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är mitt nätverk konstigt långsamt eller är det som det ska?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-23 18:06

Jag börjar bli så trött nu, måste ta tag i detta...

Jag har precis uppgraderat mitt bredband till 12-24 MB hos Com Hem. Jag kör bredbandkollen och får ett bra resultat på typ 15 mb download.

Jag har en airport express som bredbandet är kopplat till och en airport express som är vid min stereo.

Nu till mitt eventuella problem. Jag laddar ner två st bit torrent-filer (lagliga såklart). det är ett par tusen klienter på båda. det laddar ner i några kilobyte var. typ mellan 2 och 30 KB/s. Extermt långsamt. Under tiden så fungerar mitt nät aslångsamt.. jag kan knappt surfa, det är som att allt är upptaget för nedladdningen.. men så är det ju inte riktigt med tanke på hur långsamt det går? Så det borde ju finnas gott om nät över.
jag kör på azureus och har ställt in NAT/portar rätt. så vitt jag vet. den är grön i alla fall..

sen är det också så att ofta när jag spelar med iTunes eller Spotify via Airtunes till mitt airport express vid stereon så bryts det och "buffrar" väldigt mycket.. mer nu är när jag hade 2 mb uppkoppling... och sändaren är ca 3 meter från min dator. så det bör ju inte vara det som är problemet heller.

så. vad kan detta bero på? har jag ställt in mina airports på "långsam" hastighet på ngt sätt, kan jag få detta att fungera smidigare?

jag har en vit macbook med intel 2.16 ghz och 2 gb ram och snow leopard.

Senast redigerat 2009-09-23 19:37
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-23 22:24

Sitter också på Comhems 24-lina och upplever snarlika symptom ibland. Nedladdningar går oftast ganska bra men mycket fördröjningar i webbläsaren när jag ska in på sidor ibland, speciellt när jag startar Safari. Upplever att allt detta kom när jag uppgraderade till Snow Leopard. Kör trådlöst via en Time Capsule.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 07:38

detta gällde dock för mig tidigare också, innan snow leopard

Fördröjningen vid webbladdning beror på att Comhem har världens sämsta DNS (har inget med bandbredden som sådan att göra). Använd OpenDNS istället så blir allt som blixten. :-).

Kör man trådlöst hemma så kan man egentligen aldrig veta något om bandbredden ut mot internet. Koppla direkt med sladd till modem och kolla farten. Comhems 24 brukar vara 20-24 här i Sthlm/Södermalm - och det är bra - mycket bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 11:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Fördröjningen vid webbladdning beror på att Comhem har världens sämsta DNS (har inget med bandbredden som sådan att göra). Använd OpenDNS istället så blir allt som blixten. :-).

Kör man trådlöst hemma så kan man egentligen aldrig veta något om bandbredden ut mot internet. Koppla direkt med sladd till modem och kolla farten. Comhems 24 brukar vara 20-24 här i Sthlm/Södermalm - och det är bra - mycket bra.

OpenDNS? Vad är det/hur gör man?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 11:25

Hastigheten i sig brukar inte vara nåt problem, landar på ca 18-20 Mb enligt Bredbandskollen.se men det är just att det är småsegt ibland i webbläsaren och vid uppstart som sagt.

  • Medlem
  • 2009-09-24 18:50

Intressant. Jag har 24 mbit från Com Hem, och klockar in på 20-23 när jag testar. Nedladdningar går blixtsnabbt, Safari och Firefox är sniglar. Någon månad gammal 13" MBP, med 10.5.8. Ingen Airport.

Jag ringde Com Hem i måndags, men de var ovilliga eller okunniga.

Ursprungligen av pingu:

Intressant. Jag har 24 mbit från Com Hem, och klockar in på 20-23 när jag testar. Nedladdningar går blixtsnabbt, Safari och Firefox är sniglar. Någon månad gammal 13" MBP, med 10.5.8. Ingen Airport.

Jag ringde Com Hem i måndags, men de var ovilliga eller okunniga.

Testa då att köra med opendns. Det är inte svårare än att sätta in deras ip adresser i DNS inställningarna, fungerar det inge bättre, så tar du bort dem tillbaka.

https://www.opendns.com/start/

Ursprungligen av opendns:

Our nameservers are 208.67.222.222 and 208.67.220.220.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 20:25

Måste man skapa ett konto alltså för att nyttja det? Och blir det skillnad även om man sitter på trådlöst eller är det för trådbundet det lämpar sig bäst?

Ursprungligen av air:

Testa då att köra med opendns. Det är inte svårare än att sätta in deras ip adresser i DNS inställningarna, fungerar det inge bättre, så tar du bort dem tillbaka.

https://www.opendns.com/start/

Ursprungligen av CEk:

Måste man skapa ett konto alltså för att nyttja det? Och blir det skillnad även om man sitter på trådlöst eller är det för trådbundet det lämpar sig bäst?

Nej, det behövs inte. Står ju på sidan "optional". Ändra bara DNS server enligt guiden så ser du direkt om det hjälper.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 21:25

Ja satan vilken skillnad det blev! Vad är det som händer egentligen, rent praktiskt?

Ursprungligen av air:

Nej, det behövs inte. Står ju på sidan "optional". Ändra bara DNS server enligt guiden så ser du direkt om det hjälper.

Ursprungligen av CEk:

Vad är det som händer egentligen, rent praktiskt?

När du försöker nå en sida (t.ex. Google) så måste din dator först få reda på vilken ip adress som behövs. Denna fås via en DNS server som så att säga översätter namnet till rätt ip adress. I ert fall verkar den normala DNS servern vara otroligt långsam och det gör att din browser måste vänta en lång tid innan den får reda på vilken ip adress den skall ansluta till.

DNS - Wikipedia

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-24 22:04

Ah, tackar för infon!

Ursprungligen av air:

När du försöker nå en sida (t.ex. Google) så måste din dator först få reda på vilken ip adress som behövs. Denna fås via en DNS server som så att säga översätter namnet till rätt ip adress. I ert fall verkar den normala DNS servern vara otroligt långsam och det gör att din browser måste vänta en lång tid innan den får reda på vilken ip adress den skall ansluta till.

DNS - Wikipedia

  • Medlem
  • 2009-09-24 19:26

Jag gjorde det. Klar förbättring. Tackar!

1
Bevaka tråden