Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook har tappat kontakten med disken.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-11 14:44

Min flickväns MB (första modellen) har klappat ihop. Får den blinkande mappen med frågetecknet när man startar, så jag bytte disk i den. När jag skulle installera OS X så dök dock inte den nya disken upp som mål, och hittades inte heller i Skivverktyg (men datorn fungerar iaf i övrigt). Jag satte in disken i min MBP istället och här dök den upp och gick att formatera. Efter installationen satte jag tillbaka den i MBen, men likförbannat så får jag den blinkande mappen. Självklart så kunde jag inte hålla mina fingrar i styr och meckade nyfiket upp hennes gamla disk som jag trodde var stendöd. Det var antagligen inget som helst fel på den :confused:, men nu är det garanterat det.. Haha.

Vad göra?!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-12 14:03

Jag har gjort det där, och det är ingen skillnad. Dock är jag osäker på om jag gjorde det för eller efter jag bytte disk. Kommer hem på söndag, då ska jag testa med min disk och kolla om den funkar i hennes burk. Oklart varför jag inte gjorde det på en gång..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-15 09:19

Nu har jag testat med min disk, men det funkade inte heller. Inte heller den syns i Skivverktyg, så det måste vara något med moderkortet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-15 21:58

Om någon vet huruvida det här går att laga eller inte så vore jag extremt tacksam. Den fungerar ju uppenbarligen klockrent i övrigt, så det är inte så att jag kommer dumpa den..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-09-16 18:00

Haha, jag är en jävla idiot. Jag öppnade MacBooken för att kolla kopplingarna till sataporten, och ser då att disken inte sitter i som den ska. Disken ska sitta i en släde, och när jag bytte ut den så satte jag den precis som originaldisken satt. Dvs med etiketten uppåt. Det var fel. Den satt alltså upp och ned. Jag har googlat en massa innan jag fattade att det var det som var felet, men det är sjukt många som har haft samma problem med att diskar inte dyker upp i Diskverktyg. Man kan ju fundera på huruvida de har satt den rätt

Nu spinner den som en katt

1
Bevaka tråden