Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om minne m.m. till en gammal iMac G3 400

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-09-12 20:39

Hej. Jag är tämligen nybörjare med Mac. Jag har köpt mig en begagnad, som jag gissar är mer än 5 år gammal? Den är en iMac Power PC G3, med 128 MB SDRAM. Processor 400 MHz, och 38 GB hårddisk, samt Mac OS 10.3.9

I nuläget är den inte ansluten till Internet, men har varit det tidigare och kommer väl förmodligen att bli det senare igen.

Men vad anser ni erfarna, borde det inte vara mer arbetsminne? (Jag gör jämförelsen med min vanliga PC, mer än 5 år gammal, som har uppgraderat till 2,5 GB). Jag kollade lite på minnena, och det satt två minneskort redan.

Men till min stora förskräckelse hittade jag en lös kabel i kortutrymmet!

Kabeln har en hylsa och skall då sitta på ett kontaktstift av något slag. Jag sökte efter något sådant, men kunde inte hitta något i synbart. Kabeln är inte längre än vad som kan uppskattas på bilden, så den borde sitta någonstans i närheten?

Vad är det för kabelstump, och vilken funktion har den? Jag har isolerat den och petat in den igen.

Finns det passande större minneskort till den aktuella Macen? Har Mac egna typer av minneskort, eller är det samma som till vanlig PC?

Senast redigerat 2009-09-12 20:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 20:53

På Apple History kan du leta upp din modell och få information om minnen, sen är det bara att söka vidare hos någon återförsäljare, t ex Macoteket:

apple-history.com

Macoteket - Seris och kunnig personal, lga priser

Ursprungligen av nymac:

Hej. Jag är tämligen nybörjare med Mac. Jag har köpt mig en begagnad, som jag gissar är mer än 5 år gammal? Den är en iMac Power PC G3, med 128 MB SDRAM. Processor 400 MHz