Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om minne m.m. till en gammal iMac G3 400

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2009-09-12 20:39

Hej. Jag är tämligen nybörjare med Mac. Jag har köpt mig en begagnad, som jag gissar är mer än 5 år gammal? Den är en iMac Power PC G3, med 128 MB SDRAM. Processor 400 MHz, och 38 GB hårddisk, samt Mac OS 10.3.9

I nuläget är den inte ansluten till Internet, men har varit det tidigare och kommer väl förmodligen att bli det senare igen.

Men vad anser ni erfarna, borde det inte vara mer arbetsminne? (Jag gör jämförelsen med min vanliga PC, mer än 5 år gammal, som har uppgraderat till 2,5 GB). Jag kollade lite på minnena, och det satt två minneskort redan.

Men till min stora förskräckelse hittade jag en lös kabel i kortutrymmet!

Kabeln har en hylsa och skall då sitta på ett kontaktstift av något slag. Jag sökte efter något sådant, men kunde inte hitta något i synbart. Kabeln är inte längre än vad som kan uppskattas på bilden, så den borde sitta någonstans i närheten?

Vad är det för kabelstump, och vilken funktion har den? Jag har isolerat den och petat in den igen.

Finns det passande större minneskort till den aktuella Macen? Har Mac egna typer av minneskort, eller är det samma som till vanlig PC?

Senast redigerat 2009-09-12 20:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 20:53

På Apple History kan du leta upp din modell och få information om minnen, sen är det bara att söka vidare hos någon återförsäljare, t ex Macoteket:

apple-history.com

Macoteket - Seris och kunnig personal, lga priser

Ursprungligen av nymac:

Hej. Jag är tämligen nybörjare med Mac. Jag har köpt mig en begagnad, som jag gissar är mer än 5 år gammal? Den är en iMac Power PC G3, med 128 MB SDRAM. Processor 400 MHz

Den är äldre än 5 år. Det har funnits fyra olika modeller av iMac G3 400. Detta var 1999-2001.

Här kan du läsa mer om dem, och försöka identifiera vilken det är:
Apple iMac G3/400 DV SE (Slot Loading)
Apple iMac G3/400 DV (Slot Loading - Fruit)
Apple iMac G3/400 DV (Summer 2000 - I/R)
Apple iMac G3/400 (Early 2001 - Indigo)

Gemensamt för alla är att de använder minnen av typen PC100 SDRAM, men det fungerar också med PC133 SDRAM. Du kan ha max 1 GB (2x512 MB).

Jag gissar att kabeln är antennanslutning till Airport-kortet (wifi, 802.11b), som fanns som tillval till de här modellerna.

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om. (tidigare rubrik: "Nytt för mig")

/Mod

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-09-12 21:37

Klarhet i mina funderingar om minne etc. etc.

OK! Tack för det. Jag har redan konstaterat att det måste vara den fjärde av dom Jesper föreslår. Då säger vi att den är från 2001.
Tack för hjälpen. Tack även för länkar till försäljningssidor. En skrivare står närmast på tur, förutom minneskort.

Macoteket - SDRAM PC133 512MB
SDRAM-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Om du ska köpa 2 st 512 MB-minnen så kommer de att kosta mer än vad datorn är värd...

1
Bevaka tråden