Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Launchbar/Quicksilver – vad är vitsen?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu ska jag vara lite ironisk... Nog är det där en massa kommandon även om det inte är textkommandon. Varje klick är ett kommando:)

Finns ändå inte nog med fördelar för att jag ska byta, hur lat kan man bli

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-09-09 17:49

Provad QS men det var inget för mig, bara ytterligare ett program och kortkommandon att lära sig och komma ihåg. Lägger hellre den tiden på de program jag verkligen producerar med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-09 22:02

Jag håller inte med. Till skillnad från "vanliga" kortkommandon behöver man inte bli tangentbordspianist, utan förkortningarna är rimliga. Starta Word är wo (ofta räcker det med "w"). En Pelle Pettersson är "Pepe" eller helt enkelt "Pelle". Det enda gränssnittet är stavningen och piltangenterna. Och om programmet är bra, gör kontexturvalet är det blir lättjobbat.

Om du har sökt upp Pelle Pettersson får du olika val du kan göra med denna uppgift som (ofta) är relevanta. Du kan mejla honom, skriva ett IM-meddelande, göra en Spotlightsökning på hans namn, eller skicka det vidare till din telefon för att ringa honom.

Om du sökt upp en artist i itunes får du valet att spela artistens musik. Sådant är ju strålande.

Jag vill mena att Quicksilver-användning (och dess likar) många gånger är lättare än den vanliga vägen just för att handlingen/arbetsuppgiften är utgångspunkten - inte applikationerna i sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-10 10:34

QS kanske bara sparar ett par minuter varje dag för mig men det är inte därför som det är så tillfredställande att använda. QS gör istället att jag kan göra det jag vill utan att byta fokus.

Två snabba tips
1) Komma-tricket. Det går räsersnabbt att starta en massa program samtidigt eller att göra en massa saker men en mängd filer samtidigt med hjälp av komma-tricket.

2) Ersätter Finder, nästan. Eftersom QS kan komma åt de mappar som du vill så kan man använda QS till att flytta filer. Om du ex har en fil på skrivbordet så kan du bara ta tag i filen, eller markera den, öppna QS och skriva in "mov" så kommer movies-mappen upp. Dra sen filen till QS och vips så är filen flyttad.

Tråkigt nog har QS-utvecklingen stannat av lite. LaunchBar i version 5 har kommit längre. Det är bara inte lika snyggt (saknas möjlighet till skins) som QS. LB är dock snabbare. QS brukar hänga med i snabba manövrar, men ibland får man vänta en sekund eller så, och det går ju inte för sig

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-10 12:16

Flyttade tråden till ett lämligare underforum.
/Admin

Bevaka tråden