Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker extern lagring med RAID 1 och Linux stöd..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som titeln säger så söker jag information och erfarenhet om en extern RAID 1 skiva som kan köras från Linux. Skivan kommer att fungera som filbackup för lite olika saker, därav vill jag gärna ha RAID-1 så att jag inte tappar hela backupen om en skiva avlider. Jag har sett på en del olika, men tycker jag hittar lite nackdelar med allt:

WD My Book Studio Edition II
- Kräver Mac eller Windows för att via mjukvara konfigureras till önskat RAID läge.
+ ~Hot-swap (man måste stänga av den sålänge skivan byts). Fixar själv rebuild om man byter en död skiva.
+ 5 års garanti.
Problem med My Book Studio Edition II under linux.

LaCie 2big Quadra
+ Hårdvaruswitch för RAID.
+ Hot-swap. Fixar själv rebuild om man byter en död skiva.
- 3 års garanti.

Iomega UltraMax Pro
+ Hårdvaruswitch för RAID.
+ Hot-swap. Fixar själv rebuild om man byter en död skiva.
- 2 års garanti.
Recension av UltraMax Pro användning i Windows.

All information om hur någon av dessa (eller andra motsvarande) fungerar med linux tas gärna emot.

Senast redigerat 2009-09-06 17:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 17:20

Lacie har väl rätt dåligt rykte angående driftsäkerhet?

Ultramaxen har jag haft en tidigare variant av men gillade inte så mycket, nätagget började tjuta efter ett tag.

Har en mybook studio nu sen nåt år tillbaks och är mycket nöjd! Det gör väl inget om du får formatera via en mac? Är ju en engångsgrej.

Däremot har mybooken inga dioder som visar hårddiskstatus på själva lådan utan det är en liten app som lägger sig uppe vid klockan i os x som visas raidstatus, om detta inte finns för linux så ryker det alternativet..

Ursprungligen av snigel1:

Lacie har väl rätt dåligt rykte angående driftsäkerhet?

Ultramaxen har jag haft en tidigare variant av men gillade inte så mycket, nätagget började tjuta efter ett tag.

Har en mybook studio nu sen nåt år tillbaks och är mycket nöjd! Det gör väl inget om du får formatera via en mac? Är ju en engångsgrej.

Däremot har mybooken inga dioder som visar hårddiskstatus på själva lådan utan det är en liten app som lägger sig uppe vid klockan i os x som visas raidstatus, om detta inte finns för linux så ryker det alternativet..

Tack för infon. Jag är lite rädd att ingen av dessa skivor ger ut någon information mot linux. Eftersom filservern inte står lätt tillgängligt så vore det trevligt att få ut en del information på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 21:54

Jag vill bara berätta en historia som kanske kan hjälpa dig att ta rätt beslut.

Jag hade en gång i tiden en Iomega Ultramax Pro som jag använde i RAID 1 för att ta backup. Den hade ju FW så det gick snabbt... En dag så började diskarna få svårt att starta. Jag kontakta supporten och bad om att få skicka in den på garantireparation. De svarade först efter tre mail och lite drygt en vecka.

Jag fick inte skicka in den, utan de ville först att jag skulle prova med en ny transformator. Den tog några dagar på sig att anlända. När jag anslöt den till Ultramaxen så sprakade det till och inget fungerade längre.

Eftersom jag var rätt frustrerad på deras så kallade support så sket jag i dem och öppnade lådan och provade diskarna var för sig i datorn direkt. Inget problem med att snurra upp inte, men INGET data gick att läsa eftersom formatet som de använde för den säkra RAID:en var specifik för Iomega! Hade jag skickat in den till dem hade jag säkert varit utan backup under någon månads tid. Dessutom hade de säkert fnissat åt mina bilder på barnen på Iomegas support och kanske läst mina brev...

Det som jag trodde var säkert var alltså egentligen helt osäkert! Pang, bom -- allt puts väck! Som tur var hade jag hunnit ta backup!

Jag bestämde mig efter denna lilla historia att INTE köpa någon färdig RAID-lösning eftersom risken att förlora allt data är för hög. Jag använder idag mjukvaruraid på min Mac Pro, kompletterat med timemachine, kompletterat med brända DVD, kompletterat med extra hårddisk-kopior, varav några förvaras på annat ställe! Jag vill inte bli av med alla bilder och filmer med ungarna på. Den största risken nu är väl att Nikon/Apples program för att konvertera kamerans RAW-filer slutar att fungera vid någon operativsystemsuppgradering...

Tack bengtb. Det känns faktist inte som någon vidare bra ide mera efter att man hört / läst lite erfarenheter. Jag antar att dom andra tillverkarna beteer sej på ungefär samma sätt sålänge man håller sej i denna (budget) prisklass.

Tanken var att ansluta detta till en gammal linux server, men nu lutar det mera åt att jag köper istället monterar ett par extra interna skivor och försöker få mukvaruraid att spela med detta. All information finns även lokalt i min stationära maskin samt i time machine så det är inte kris ifall en del i kedjan avlider, men det är förstås trevligare om det bara fungerar.

1
Bevaka tråden