Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsrouter [snabbt!]

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 14:10

Tänkte precis beställa en bredbandsrouter. När jag kollade på Macoteket stod det att Netgear RP614 ej fungerar med bredbandsbolaget, stämmer detta?

Jag tänkte inte beställa den utan en Netgear FR114W. Jag sitter på 10Mbit ethernet, ej bredbandsbolaget. Kommer detta att funka eller krävs det att man har någon pptp-jox anslutning till ett modem, och inte ren lina...?

Varför funkar ej RP614 med bbb?

[ 16 Oktober 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: marcus ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-16 16:47

Jag är inte säker men jag misstänker att det har att göra med att vissa switchar bara har halv duplex dvs. att du ej skulle kunna dra nytta av din 10 Mbit anslutning utan max 5 Mbit, (5 Mbit in samt 5 Mbit ut). I övrigt kan det ju inte vara några problem.

Låter mycket konstigt, hur skulle den inte fungera med BBB?

Dom menar nog att du inte behöver köra NAT med BBB eftersom du får upp till fem ip-nummer iallafall genom att ansluta med DHCP.

Eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Jag är inte säker men jag misstänker att det har att göra med att vissa switchar bara har halv duplex dvs. att du ej skulle kunna dra nytta av din 10 Mbit anslutning utan max 5 Mbit, (5 Mbit in samt 5 Mbit ut). I övrigt kan det ju inte vara några problem.

Det var första generationens routrar tror jag. Min D-link DI804 har bara halv duplex.

Men jag köpte en ny D-Link router till min kusin för inte så länge sedan. Den hade FULL DUPLEX på WAN-porten så man kan utnyttja den fulla kapaciteten på en 10Mbits lina, och kostade bara 600 spänn sprillans ny!

Själva routern har 4 st uttag så man kan ansluta 4 stycken datorer direkt till den. Men själva DHCP-servern i den, klarar av att dela ut 253 adreser. Det betyder att om du kopplar in en hubb på något av de 4 uttagen kan ansluta ännu fler datorer! Men dock max 253 stycken. Så funkar det på min DI804 router i alla fall!

[ 17 Oktober 2002, 01:16: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

Netgear säger själva att deras router ej fungerar och vi har flera kunder som inte fått det att fungera. Detta problem har vad jag vet inte funnits på deras tidigare modeller (alt Dlinks tidigare modeller).

Om man pratar med BBB så tycker dom att deras kunder bör köpa en vanlig nätverksswitch (såklart) vill du ansluta fler datorer än 5st kan du köpa en router som har full duplex för att inte tappa hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-17 08:45

Tack för svaren! En FR114W är nu beställd. (Ej från Macoteket, de verkar ej ha den.)

1
Bevaka tråden