Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har bytt hårddisk, återställt till den men nu är datorn död

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2009-09-06 17:20

Hej!

Jag har en iMac (intel, den vita) som hårddisken krachade på för två dagar sen. Jag har nu varit in i datorn och bytt ut den till en ny. Nu har jag återställt allt på hårddisken med hjälp av TimeMachine och det gick galant. Hela kopieringsprocessen flöt på kanon.

Men när jag sen blir ombedd att starta om datorn så kommer jag cirka 2-3 sekunder in i uppstartsprocessen när datorn hänger sig. Den där svarta rutan kommer fram och säger att jag måste hålla ner off knappen och starta om dyker upp hela tiden. Gång på gång.

Har någon en liten teori om var jag kan börja felsöka? Originaldisken som satt i var på 250 gb. Den nya är på 750 gb. Är det en felkälla?

Tacksam för hjälp av er som kan.

Ursprungligen av werpan:

...Originaldisken som satt i var på 250 gb. Den nya är på 750 gb. Är det en felkälla?

Nej, hårddiskstorleken ska inte spela någon roll.

Har du provat att "zappa PRAM"?

Har du provat att starta från en CD/DVD och köra Skivverktyg?

Har du provat att köra Apple Hardware Test? (finns på installationsskivan som medföljde datorn)

Hur gjorde du återställningen? Hade du en extern hårddisk inkopplad då? Fungerar det att starta från den nu?

Är den nya hårddisken rätt partitionerad ("GUID partition table")?

  • Medlem
  • Sala
  • 2009-09-06 19:29

Har du provat att "zappa PRAM"?
Yes, det funkade inte.

Har du provat att starta från en CD/DVD och köra Skivverktyg?

Jo jag har försökt men den hinner hänga sig innan den laddar från skivan.

Har du provat att köra Apple Hardware Test? (finns på installationsskivan som medföljde datorn)

Hur gjorde du återställningen? Hade du en extern hårddisk inkopplad då? Fungerar det att starta från den nu?

Jag gjorde återställningen via Mac OS instalaltionsprogrammet. Då funkade det att boota från skivan men inte nu längre...

Är den nya hårddisken rätt partitionerad ("GUID partition table")?

Det är något som jag tyvärr inte vet. Men jag börjar misstänka att det kan vara så. Blir det sånna här fel?

1
Bevaka tråden