Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med prestandaskillnader mellan begagnade Macbook pro's

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har haft min powerbook i drygt fyra år, och den har varit helt grym. Nå, nu ska jag flytta över musikproduktionen till macen och då går det plötsligt lite segt. Sagt och gjort tänkte jag skaffa en begagnad Macbook Pro.

Hur stor är den faktiska prestandaskillnaden mellan olika modeller? Det är stora prisskillnader mellan 2,33 Mhz , 2,4 Mhz och 2,5 Mhz. Hur mycket skiljer det egentligen i prestanda (allt annat lika?), förutom att batteritid o.dyl. troligtvis är sämre på äldre burkar?

Det rör sig alltså i första hand om musikproduktion (cubase med ett Duet externt FireWire-ljudkort), men jag kommer såklart att använda den till diverse annat också.

Tacksam för all input
Mvh
Erik

Någon!?

Jag skulle inte tro att det är anmärkningsvärda prestandaskillnader mellan en 2,33 och en 2,5 GHz MacBook Pro. Du kanske vill ha en 7200rpm hårddisk om det är mycket data som ska överföras dock. Se till att ha mycket RAM i maskinen - det gör en jäkla skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-31 19:23
Ursprungligen av råddan:

Hej,

Jag har haft min powerbook i drygt fyra år, och den har varit helt grym. Nå, nu ska jag flytta över musikproduktionen till macen och då går det plötsligt lite segt. Sagt och gjort tänkte jag skaffa en begagnad Macbook Pro.

Hur stor är den faktiska prestandaskillnaden mellan olika modeller? Det är stora prisskillnader mellan 2,33 Mhz , 2,4 Mhz och 2,5 Mhz. Hur mycket skiljer det egentligen i prestanda (allt annat lika?), förutom att batteritid o.dyl. troligtvis är sämre på äldre burkar?

Det rör sig alltså i första hand om musikproduktion (cubase med ett Duet externt FireWire-ljudkort), men jag kommer såklart att använda den till diverse annat också.

Tacksam för all input
Mvh
Erik

Om du verkligen menar 2,33 Ghz, 2,4 GHz... så är det ganska stor skillnad. Inte minst på grund av de olika grafikkorten som sitter i de olika modellerna. X1600 i 2,33:an var rätt långsamt redan när det introducerades. Om jag inte minns fel var Geforce 8600 GT ett rejält lyft. Även här ur minnet men jag tror dessutom att 2,5GHz:ren av de där den enda som har Penryn processorn, dvs 45nm arkitektur (till skillnad från 65 nm som de tidigare hade).

Det kanske bara är jag, men jag tyckte jag märkte en avsevärd skillnad i temperatur, vilket jag i första hand tillskrev 45 nm arkitekturen. Andra faktorer kan ju naturligtvis spelat in men vad jag vet så är det i regel så det är.

Edit: eh, den unibody jag har nu är 2,4 GHz med 45 nm arkitektur så vad gäller den 2,4GHz du nämner beror det på vilken modell det var. Vad jag ville ha sagt var hur som helst att min erfarenhet är att 45 vs 65 nm skiljer sig mer än vad man kanske tror.

Senast redigerat 2009-08-31 20:32
1
Bevaka tråden