Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låtar i itunes är inte rätt sorterade

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På visa skvior är låtarna sorterade tex såhär:
1
3
4
5
2
6
8
7
10
9
11

Jag har försökt att allting, tom raderat låtarna och importerat skivorna igen till itunes, men inget går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-29 14:16

Hur menar du då? I iTunes kan du ju sortera på flera olika sätt. Vilken kolumn har du klickat på för att sorteringen skall bli som beskriven?

högerklicka på raden där namn, tid, album etc står, och klicka i "spår nr."
då får du upp "1 av 22" t.ex.
borde hjälpa dig..

Insåg just att jag hjälpte mig själv där! tänkte på detta tidigare! haha

För att iTunes ska sortera rätt så finns det två fält som måste vara korrekt ifyllda i spårinformationen. Högerklicka på ett spår och välj Visa info, eller tryck kringla-I på ett spår.

Se nu till att spårnumret är korrekt och att även antalet totala spår på skivan är korrekt. Exempelvis "Spår 1 av 18".

Det andra fältet som ska vara korrekt är antal skivor. En del album kommer ju uppdelade på flera skivor. Är det ett album som tar upp en skiva, vilket är det vanligaste, så ska det vara ifyllt "Skiva 1 av 1".

Nu har du gett iTunes goda förutsättningar för att sortera rätt.

Ha "visa som rutnät" påslaget (mellersta knappen i fältet uppe till höger ovanför huvufönstret.

För att det nu ska visas rättsorterat så måste du klicka högst upp på spårkolumnen i spårlistan. Där finns nu en pil som pekar uppåt för stigande ordning, eller nedåt för ordning baklänges.

Om du avmarkerar detta fält så sorteras inte spårlistan rätt, du får alltså inte ha något annat fält markerat för det fält du har markerat blir det fält som iTunes sorterar efter. Vill du ha låtarna sorterade efter spårlista så är det kolumnen för låtnummer som ska vara markerad.

1
Bevaka tråden