Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlysning - tolkprogramvara för att redigera xml

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Har ett problem. Ofta måste jag sända xml-filer till tolkar för översättning, vilket innebär 2 svårigheter:

1. tolken gör ett misstag och xml-filen validerar inte längre samt
2. svårt att räkna ut hur många ord texten innehåller för att kunna fakturera jobbet

Har laborerat med regexp-funktioner för att "tvätta" xml-koden, men tyvärr innebär det att någon efter översättningen manuellt måste återskapa xml filen och klistra in översättningarna på rätt ställe.

Vad jag undrar är om det finns något program, Mac eller PC, som kan visa endast textinnehåll i xml-filer, men gömma undan xml-syntaxen? Det jag är intresserad av att visa är eventuellt tag-attribut samt nod-värden.

Skulle verkligen uppskatta lite input, själv har jag inte lyckats hitta något vettigt...

Vh

Vic

Många översättare använder Trados Workbench, som har en "Tag editor", vilken är till för just den här sortens arbetsflöden, det borde du kanske ta en titt på?

Om dina översättare inte har (råd med) Trados kan du ta en titt på gratisalternativet OmegaT, som även fungerar på Mac.

1
Bevaka tråden