Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X tuggar sönder hårddisk medan Windows 7 läser den

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 16:28

Jahapp, så var det dags för nästa hårddiskrelaterade problem med OS X (fjärde hårddisken som strular det här året).

Den här gången är det min Time Machine disk som helt plötsligt inte finns i OS X längre. När jag kopplar in den till min MacBook börjar den läsa hej villt i ett par minuter, sen händer inget mer. Hårddisken identifieras helt rätt i Disk Utility och den låter helt frisk men själva Time Machine paritionen dyker aldrig upp. Det går inte heller att formatera eller partitionera om disken, alla försök ger ett time out fel när den försöker skapa en partition map.

Det lustiga är att jag bara för att se om HDn var paj kopplade in den till en annan dator som kör Windows 7. Den hittar direkt alla partitionerna (EFI Boot partition, Time Machine samt 128 mb unused space) och kan läsa filerna via MacDrive.

What gives?

(HDn är formaterad med journalförd HFS+ och GUID partition table)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 16:50

Update: efter att Leoparden vägrade både känna igen, reparera, formatera och paritionera disken så kom Fönster 7 till räddningen. Två klick i Disk Managern så formaterade den glatt om hårddisken som nu fungerar finfint igen. Lite trist att ha blivit av med ett par backups, men det får man väl leva med.

Men Disk Utility är verkligen värdelöst...

Kör du den som extern disk i chassie eller internt?
Vilket chassie är det i sådant fall och kör det usb eller fw?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 22:42

Det är en IDE hårddisk som sitter i ett externt USB chassi.

1
Bevaka tråden