Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VIKTIGT tips till alla med 3GS!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 15:09

Har du planerat att jailbreaka och låsa upp din telefon i framtiden så kan jag råda dig att göra detta innan du gör något alls med telefonen:
- How to Capture Your iPhone 3GS iBEC and iBSS -MAC
- How to Capture Your iPhone 3GS iBEC and iBSS -WINDOWS

Detta kommer underlätta dig i framtiden om du skall jailbreaka osv. Detta måste ju göras på en ren telefon och innan 3.1 släpps. Så det brinner ju i knutarna för er som inte gjort det än. Jag kan rekommendera att göra detta i DFU mode direkt. Jag hade problem som bara den men när jag provade i DFU fick jag båda filerna direkt och du slipper då också göra 2 återställningar minst.

Här ser ni varför ni skall göra detta:
iPhone Dev-Team Asks 3GS Owners to Prepare for Jailbreak

Oops?

Jailbreakade det första jag gjorde när jag fått feletonen. Ville få in allt igen :). Synd att man inte visste detta innan. Men men...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-01 10:23

Det måste väl gå att göra i framtiden ändå? Hur ska man annars kunna breaka dom nya telefonerna som kommer?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-02 19:52
Ursprungligen av Luken:

Det måste väl gå att göra i framtiden ändå? Hur ska man annars kunna breaka dom nya telefonerna som kommer?

Vad jag fattat det som är att det är nytt för 3GS och dessa filerna kommer göra det lättare för framtida jailbreak. Du kommer nämligen inte kunna plocka dessa filer när 3.1 är släppt då dom stänger det kryphålet.

Ursprungligen av Luken:

Det måste väl gå att göra i framtiden ändå? Hur ska man annars kunna breaka dom nya telefonerna som kommer?

Nej, det är just det som är poängen. De här filerna är certifikatfiler som är individunika för varje telefon. Devteam använder dem på något sätt för att utföra jailbreak och när Apple fick kännedom om metoden som användes så kan (kommer att) Apple stänga hålet i nästa uppdatering (3.1)

Men om du har sparat undan filerna så kan du använda dem i framtida JB operationer.

Så du måste spara filerna för att kunna vara något så när säker på att du kan jailbreaka din GS i framtiden efter 3.0

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-03 00:11

Har följt guiden , skippade steg 4-6 . Gick direkt på DFU läget och fick bara fram en mapp som heter "PerD3.tmp" . Men i mappen finns inte filerna jag behöver ? Under mappen "Firmware" finns endast en mapp som heter "all_flash" ?

Vad betyder det , någon som vet ?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 00:58
Ursprungligen av PRAVDA:

Har följt guiden , skippade steg 4-6 . Gick direkt på DFU läget och fick bara fram en mapp som heter "PerD3.tmp" . Men i mappen finns inte filerna jag behöver ? Under mappen "Firmware" finns endast en mapp som heter "all_flash" ?

Vad betyder det , någon som vet ?

Då var du inte tillräckligt snabb men det är inte alltid båda filerna kommer fram i DFU läge. Man kan behöva göra det flera gånger.

Ursprungligen av PRAVDA:

Har följt guiden , skippade steg 4-6 . Gick direkt på DFU läget och fick bara fram en mapp som heter "PerD3.tmp" . Men i mappen finns inte filerna jag behöver ? Under mappen "Firmware" finns endast en mapp som heter "all_flash" ?

Vad betyder det , någon som vet ?

Enklaste sättet är att följa denna guide
iClarified - iPhone - How to Capture Your iPhone 3GS iBEC and iBSS (Mac) [Updated]

Jag hade samma problem som du beskrev när jag försökte manuellt:)

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-03 15:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Enklaste sättet är att följa denna guide
iClarified - iPhone - How to Capture Your iPhone 3GS iBEC and iBSS (Mac) [Updated]

Jag hade samma problem som du beskrev när jag försökte manuellt:)

Sitter på Windows ? Hur ska jag göra ? Följde ju windows manualen , får alltså vara snabbare att köra en "copy"... ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 21:12
Ursprungligen av PRAVDA:

Sitter på Windows ? Hur ska jag göra ? Följde ju windows manualen , får alltså vara snabbare att köra en "copy"... ?

Följde du denna iClarified - iPhone - How to Capture Your iPhone 3GS iBEC and iBSS (Windows) ?

Finns det någon känd tidsplan på NÄR 3.1 ska släppas? Har läst att Beta 3:an är släppt till utvecklare, men hur många beta-omgångar kör man? Vore ju bra om Telia kunde få in nya telefoner och hinna skicka dem INNAN 3.1 är klart isf De har ju ganska lång väntetid nu, så risken är väl ganska stor att det är 3.1 som nya telefoner skickas ut med, eller?

Ursprungligen av Christoffer Larsson:

Finns det någon känd tidsplan på NÄR 3.1 ska släppas? Har läst att Beta 3:an är släppt till utvecklare, men hur många beta-omgångar kör man? Vore ju bra om Telia kunde få in nya telefoner och hinna skicka dem INNAN 3.1 är klart isf De har ju ganska lång väntetid nu, så risken är väl ganska stor att det är 3.1 som nya telefoner skickas ut med, eller?

Ingen känd tidsplan men räkna med september (det är vad man verkar göra på nätet).

Jo, om 3.1 kommer ut och det inte finns något lager av iPhones som skickas ut så är sannolikheten att de som tillverkas kommer att ha 3.1 ganska stor

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 08:31

OK, då var jag lite sen med detta. Jailbreakat innan jag fick syn på det här. Så vad händer nu när det kommer uppdateringar? Är jag körd?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 11:04

Som sagt jag tror inte man är körd men det kommer garanterat ta mycket längre tid innan man kan låsa upp en ny updatering.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 13:58

Förresten är det försent bara man jailbreakat? Har filerna försvunnit nu, även om jag skulle göra en 'Restore' i iTunes?

Nej, gör om din jailbreak och följ guiden som jag länkat till

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 14:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, gör om din jailbreak och följ guiden som jag länkat till

Med "gör om" menar du "undo" jailbreak, va?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 15:47
Ursprungligen av qnx:

Med "gör om" menar du "undo" jailbreak, va?

Du gör en restore med den rätta ipws filen sen så börjar du om på nytt.

Jag fick iBEC-filen men missade iBSS. När jag gör om det, spelar det roll om man plockar båda på samma gång eller kan man göra det vid olika tillfällen sas?

Yes, men två gånger så lyckades jag inte jag inte kopiera den första "perXXXX" där iBSS ligger. Den ville helt enkelt inte. Den va fram nån kort sekund bara dessutom.

Använde programmet härifrån istället:

difrnt Blog Archive ECID Grabber & iBEC and iBSS Grabber

Riktigt smidig "grabber" och tredje gången gillt :).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-04 13:18
Ursprungligen av Sicken:

Yes, men två gånger så lyckades jag inte jag inte kopiera den första "perXXXX" där iBSS ligger. Den ville helt enkelt inte. Den va fram nån kort sekund bara dessutom.

Använde programmet härifrån istället:

difrnt Blog Archive ECID Grabber & iBEC and iBSS Grabber

Riktigt smidig "grabber" och tredje gången gillt :).

3:e gången var inte dåligt jag försökte 8 gånger hehe. Sen när jag skulle plocka iBEC filen fick jag båda samtidigt vilket gjorde mig lite irriterad hehe

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-08-11 10:15

Härligt... Grabber funkade kanon. Fick båda filerna på första försöket Tack för hjälpen !

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-08-11 12:25

For mig fungerade det pa forsta forsoket med iClarifieds guide.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-11 13:43

Jag funderar på vad jag ska göra alltså... Har hunnit installera en massa grejer och "finfixa" min telefon innan jag såg detta. Så nu är den redsn0w 0.8 jailbreakad och fungerar precis som jag vill - vilket tog säkert tio timmar att få till. Vill med andra ord inte återställa om det inte är nödvändigt. Samtidigt måste jag kunna jailbreaka efter 3.1. Vad ska jag göra tycker ni? Vänta med att återställa tills 3.1 släpps, då återställer jag till 3.0, följer guiden och får ut filerna, sen uppdaterar jag till 3.1 och jailbreakar när redsn0w för 3.1 finns? Låter det rymligt?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-11 16:45
Ursprungligen av qnx:

Jag funderar på vad jag ska göra alltså... Har hunnit installera en massa grejer och "finfixa" min telefon innan jag såg detta. Så nu är den redsn0w 0.8 jailbreakad och fungerar precis som jag vill - vilket tog säkert tio timmar att få till. Vill med andra ord inte återställa om det inte är nödvändigt. Samtidigt måste jag kunna jailbreaka efter 3.1. Vad ska jag göra tycker ni? Vänta med att återställa tills 3.1 släpps, då återställer jag till 3.0, följer guiden och får ut filerna, sen uppdaterar jag till 3.1 och jailbreakar när redsn0w för 3.1 finns? Låter det rymligt?

10h att fixa till telefonen?! Vad gör du egentligen?
Jag hann plocka mina filer (fick göra 10st återställningar totalt för det ) sen jailbreaka den och dra in 107 program på mindre än 3h.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-11 21:31

@Exstaz: Ah du vet, jag slängde upp det ena och det andra Men ärligt så är nog en bidragande faktor att detta är min första iPhone så jag var tvugen att hitta grejerna innan jag installerade dem. Kanske inte så farligt trots allt med en ominstallation.

Hur som helst, den måste göras om EFTER 3.1 uppdateringen ändå, så vad säger ni: är det värt att första min fungerande 3.0.1 för att hämta in dom filerna eller kan jag vänta tills jag vill uppdatera?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-11 21:35
Ursprungligen av qnx:

@Exstaz: Ah du vet, jag slängde upp det ena och det andra Men ärligt så är nog en bidragande faktor att detta är min första iPhone så jag var tvugen att hitta grejerna innan jag installerade dem. Kanske inte så farligt trots allt med en ominstallation.

Hur som helst, den måste göras om EFTER 3.1 uppdateringen ändå, så vad säger ni: är det värt att första min fungerande 3.0.1 för att hämta in dom filerna eller kan jag vänta tills jag vill uppdatera?

Dom säger att man skall göra det innan 3.1 kommer men jag vet inte. Kanske kan man få filerna när 3.1 kommit också om man nedgraderar jag vet faktiskt inte. Jag hade inte chansat. Sen behöver du ju inte 3.0.1 ändå bara skräp.

Behöver man ta ECID-filen också? (Heter den så? Ska göra allt det här nästa vecka så jag försöker läsa på om allt möjligt) Såg att iClarified hade ett script som kan användas, då ska man väl lyckas ta båda filerna direkt istället för som jag förstod det försöka med olika kod-rader innan?
Såg att det fanns program till Windows som tar både iBEC & iBSS direkt + att de byggt ett program för att plocka ut ECID(?)
Någon som testat dem?

(while x=1; do nohup cp -vr /tmp/PersonalizedRestoreBundle.*/Firmware/dfu/* ~/Desktop/Pwnage/ 2>/dev/null; sleep .1s; done)

Som jag förstått det kan du ju vänta i evigheter med att ta filerna, bara du INTE uppgraderar till 3.1 och SEN försöker ta filerna, utan tar dem när du är i 3.0.1 eller 3.0 eftersom Apple antagligen känner till deras säkerhetshål så kommer det stängas iom 3.1. Men det som Apple låser, kan säkerligen någon låsa upp igen

Mvh Christoffer

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-17 22:24

Jag undrar lite om den där ECID behövs med, faktiskt. Någon som vet?

Tänkte iaf säga att jag nu med hjälp av iClarify's tutorial och skriptet där lyckats plocka ut bägge filerna på första försöket - se bara till att ha mappen Pwnage på skrivbordet innan ni sätter igång med detta.

Sen blev jag ganska lycklig när jag insåg att efter en restore och jailbreak kunde jag återigen synka alla program som jag tidigare skaffat och som låg i iTunes. Så man slipper gå ut i AppStore och leta i flera timmar igen. Så sitt inte och vänta med detta, finns inga problem alls!

Var sjukt enkelt, aldrig hållt i iPhone förrän idag i stort sett, lyckades jailbreaka och låsa upp 2 telefoner (på första försöket ). Men såg en guide igår på första generationen....herregud va enkelt det blivit i dessa dagar alltså :).

Summa, det är inte ett dugg svårt att plocka dessa filer längre, alla fixar det på första försöket :). SÅ gör det här innan ni ens tänker tanken på att uppgradera sen

Bevaka tråden