Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att koppla hotmail-konto till gmail

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-03 03:28

Har äntligen fått tummen ur och skaffat mig ett gmail-konto. Dock har jag stött på patrull direkt. Problemet är som följer.

Jag har ett google-konto sedan tidigare som registrerades på mitt hotmail-konto. Tydligen kan man inte ändra det användarnamnet i efterhand. Jag loggade således in på mitt gamla google-konto och registrerade den gmail-adressen jag önskar ha. Så långt - allt bra.

Nu vill jag ju koppla ihop min hotmail-adress med min gmail-adress. Då verkar det dessvärre som att jag inte kan lägga till hotmail-adressen i inställning - konton - hämta e-post från andra konton. När jag fyller i min hotmail-adress där (som då också är samma adress som hela min gmail verkar vara registrerad på iom google-kontot) så står det bara: Du kan inte skapa ett e-postkonto för xxxxxxx@hotmail.com i röd text.
Vad göra nu? Om jag går in på inställningar - konton - skicka e-post som, så ligger min hotmail-adress överst och sen min gmail-adress som jag fick lägga till genom att konfirmera ett mail nedanför. Jag har markerat att jag vill använda gmail-kontot som standard. På gmail-kontot står det då till vänster om kontots namn: standard/redigera information/radera, medan det bredvid hotmail-kontot står: använd som standard/redigera information. Det går alltså inte att radera hotmail-kontot.

Det som jag hittat som lösning är ju att radera gmailkontot och min google-användare men då kan jag tydligen inte registrera samma gmail-användarnamn igen när jag ska skaffa både google-konto och gmail samtidigt så att säga.

Jag vill ju ha gmail för att det verkar väldigt bra och funkar smidigt ihop med Mail men samtidigt så är det verkligen ett måste att kunna koppla mitt gamla hotmailkonto... Det känns lite surt att det hade gått att fixa detta om jag bara hade skitit i att logga in på min gamla google-användare, så finns det någon vänlig själ därute som har någon bra idé som kan hjälpa mig så skulle jag bli himla glad.

Tack på förhand
//JK

Det går inte att "koppla" gmail till ett gratis hotmailkonto.

Läs noga Gmails beskrivning ang hämta mail från andra konton. Det måste vara ett POP3 konto och den möjligheten erbjuds inte i ett vanligt gratis hotmailkonto. Man måste skaffa ett "Hotmail Plus" konto (alltså betaltjänst) eller vad det nu heter.

Om du inte vill betala så är kanske alternativet att gå in på ditt hotmailkonto och ställa in automatisk vidarebefodran till gmail (om det nu erbjuds...?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-03 13:20
Ursprungligen av elsevero:

Det går inte att "koppla" gmail till ett gratis hotmailkonto.

Läs noga Gmails beskrivning ang hämta mail från andra konton. Det måste vara ett POP3 konto och den möjligheten erbjuds inte i ett vanligt gratis hotmailkonto. Man måste skaffa ett "Hotmail Plus" konto (alltså betaltjänst) eller vad det nu heter.

Om du inte vill betala så är kanske alternativet att gå in på ditt hotmailkonto och ställa in automatisk vidarebefodran till gmail (om det nu erbjuds...?)

Hotmail får stöd för POP3 - Internet - Datorn iFokus

Jag hämtar ju min hotmail till Apple Mail så det verkar konstigt att det inte ska gå. Om man googlar lite på det så hittar man flera guider där man ska göra precis som jag försökte men problemet verkar ligga i att mitt google-konto är registrerat under hotmail-adressen.

Hur som haver, om ingen annan har ett svar på hur jag kan lösa problemet så undrar jag om det går att koppla även gmail-kontot till Mail (via imap självklart), alltså, går att få Mail att hämta både från mitt hotmailkonto via pop3 och gmail via imap?

Tack på förhand

Ja, tack

Då fick jag i alla fall något ur tråden. Jag har tidigare hämtat mail från hotmail med Apple Mail app med olika plugins som alltid slutade fungera efter ett tag och därför slutade jag försöka. Jag ska prova instruktionerna på din länk.

1
Bevaka tråden