Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4, fläkten viner som fan...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite svårt och förklara ljudet, låter som öhm den skrapar emot nånting så det låter som fan... plus att den verkar köra på max hela tiden...

Är det inte meningen att G4 ska låta så...?

Starta programmet Process Viewer i Program/Verktyg så kan du se om någon process ligger och tar för mycket processortid. HP hade ju t ex en skrivardrivrutin för ett tag sedan som fick fläkten att gå oavbrutet.

Hittade inget misstänkt...

Sökte igenom apple discussion lite grann och såg att man kunde testa att blåsa bort damm. Testade, det funkade fast den låter fortfarande för mycket... såg även att den interna högtalaren kunde tjuta. Och det låter faktiskt som det skulle kunna vara det. Men för att åtgärda det måste man öpnna appledelen av den...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 15:01

Vissa säger att denna dator (nya globen imac) låter mycket, och andra säger att den är helt tyst. Vad ska man tro?

När och om nya iMacen viner så är det de i allmänhet dåliga hårddiskarna som låter. Min egen 80 GB är nästan oanvändbar trots att Macen bara är 5 månader, jag kör från en extern fläktfri disk och hårddiskvila på den interna orginaldisken.

(Jag har kryssat för: "Sätt hårddisken i vila när det är möjligt")

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 11:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Vissa säger att denna dator (nya globen imac) låter mycket, och andra säger att den är helt tyst. Vad ska man tro?

Min är förvisso bara drygt någon månad gammal men är tyst som en mus.
Hade en bärbar PC tidigare och den lät som en industridammsugare i jämförelse.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-05 15:44

Om de låter eller ej beror på vem man frågar, och det beror nog både på datorn och lyssnaren. Tycker tyvärr att min glob (1GHz 15") låter mer och mer, och det är suset från fläkten som är skurken. HD:n låter lite den också, när den inte vilar, men inte alls lika mycket som fläkten.
Tacka vet jag gamla hederliga iMac G3... En sån kunde man ha i sovrummet och ändå sova sött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Om de låter eller ej beror på vem man frågar, och det beror nog både på datorn och lyssnaren. Tycker tyvärr att min glob (1GHz 15") låter mer och mer, och det är suset från fläkten som är skurken. HD:n låter lite den också, när den inte vilar, men inte alls lika mycket som fläkten.
Tacka vet jag gamla hederliga iMac G3... En sån kunde man ha i sovrummet och ändå sova sött.

Jag har faktiskt min i sovrummet och sover som en stock trots detta.
Faktum är att den bara är någon meter eller två från mitt huvud.
Bättre "tysthetsbetyg" än så är det svårt att få...

1
Bevaka tråden