Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias Webhotell

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som använder Telias webhotell?
120:-/månad för att lagra 100 Meg data är okristligt dyrt, eller har jag missuppfattat något?

Loopia tar 80.-/månad för 5 GB webbutrymme.....

Vad har jag missförstått med Telias erbjudande, eller är det så överprissatt som det verkar?

/ LB

Ingen borde ha Telia som leverantör av webbhotell. De tar hutlöst betalt utan att erbjuda något av värde.

Internetworld testar varje år webbhotell. Det är ett bra och ambitiöst test. Telia hamnar sist av de 15 som testades. Du kan läsa hela testet och ladda hem översikten som PDF med testfakta som tex priser för första året mm. Telia är dyrast.

Internetworld: alla artiklar om webbhotellstestet 2009

http://internetworld.idg.se/polopoly_fs/1.213259!webbhotellstest_2009_tabell.pdf

Jo, om du skall köra ett CMS som tex Joomla så är det viktigt att du kollar en del inställningar på webbhotellet. Safe Mode måste tex vara av för att Joomla skall fungera väl. Det finns även andra Open Source PHP-lösningar som vill ha det på samma sätt. Köp alltså inte första bästa billigaste.

Jo, vi har kanske 50 tidigare trådar om webbhotell. Läs vidare i dessa.

Senast redigerat 2009-07-22 00:10

Jo, jag ser att det finns en hel del om web-hotell. Jag vara bara mycket brydd över Telias prissättning.

Jag trodde jag missförstått något. Tydligen är det Telia som missförstått något.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 21:36
Ursprungligen av dxaren:

Jag trodde jag missförstått något. Tydligen är det Telia som missförstått något.....

Exakt så är det. Fruktansvärt pinsamt av Telia som som anledning till detta brukar säga: Jo men det har ju att göra med att vi erbjuder överlägsen stabilitet och service.

Jag tror snarare att de fiskar upp folk som inte har någon kunskap om att det finns alternativ och mjölkar dessa människor på pengar.

De vill tjäna pengar men de vill inte jobba för det. Skäms!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-22 22:17

För 80 kr i månaden får man en hel VPS med några GB.

Ursprungligen av dxaren:

Är det någon som använder Telias webhotell?
120:-/månad för att lagra 100 Meg data är okristligt dyrt, eller har jag missuppfattat något?

Loopia tar 80.-/månad för 5 GB webbutrymme.....

Vad har jag missförstått med Telias erbjudande, eller är det så överprissatt som det verkar?

Även Loopia tycker jag är dyrt, men kan vara skäligt om det är bra service och framför allt bra tillgänglighet. Telias modell är helt tokig. 100 Mb räcker knappt till en E-postlåda idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 15:23

Telias webbhotell är både ruskigt dyrt, och får jag förmoda - väldigt obefintlig och opersonlig support.

Man köper sig dock en sorts kvalitetsstämpel om man har webbhotell hos en leverantör som Telia. Inte för att de behöver vara bättre, men om exempelvis mailen störtdyker ser det rätt mycket bättre ut att säga till en kund att det är telia som krånglar än att det är "Enskild firma xyz webhosting med servrar i indien".

Ett exempel från verkligheten:
Jag jobbar just nu som utvecklare i ett projekt. Tillsammans med en välbetalt art director. Idag började hans email studsa. Geek som jag är testade jag hans e-post här , http://network-tools.com , och ser att han kör b-one.

Eftersom han är så cheap att han lägger ner 12 kr i månaden på hosting ser det oprofessionellt ut när det inte funkar, och jag blir irriterad. Hade han kört telia kanske jag hade haft större överseende.

Hur som helst, jag skulle aldrig köpa något förutom möjligtvis telefoni av dem.

Den bästa hostinglösningen enligt mig är att lägga sajten hos valfri leverantör med rimlig ratio mellan pris och anseende/kvalite/service och sedan lägga ut mailen på google apps.

Senast redigerat 2009-07-29 17:13

Å' när man talar om trollen.... Telias senaste räkning innehöll ett litet flygblad om "uppdaterade särskilda villkor". Där står att läsa att tjänsten "Telia Personlig Hemsida" och "Telia internet News" upphör vid årsskiftet.

Det betyder att de som använt den personliga hemsidan (begränsad till 10 MB) för att göra en busenkel "Who-Am-I" nu självklart övergår till Telias Webhotell för att utöka hemsidan till hela 100 MB (OBS: Ironi)

Telia hänvisar till att man kan använda "Telia säker Lagring", men den funktionen går ju inte att använda för en hemsida. Suck!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 00:06

Jo, fast det är måååånga "svensson" som inte har en aning. De har Telia som bredbandsleverantör och hoppar utan aaning på "erbjudandet" om lagringsplats på nätet. Tyvärr.
<parantes>
Idag ringde telefonen, jag har sett på nummerpresentatören att de försökt ringa tidigare och slog upp numret. Det var från ett callcenter i Malmö.
- Hej jag ringer från telia.
- Nej, det gör du inte, du ringer på uppdrag av Telia
- Öh.....ja.....jo
- Och nu vill du packa på mig något fantastiskt?
- Ehm.. Vad har du för TV-leverantör idag?
- Markbundet, fria kanaler
- Har du inte kabel/satellit?
- Nej - Jag kollar inte på TV.
- Nehej, då får jag tacka för mig.
</parantes>

Nåja, "Säker lagring" ingår i ADSL-abonnemanget, så det blir åtminstone ingen extrakostnad....

1
Bevaka tråden